معرفی بهترین دانشگاه‌های ایتالیا در سال 2022

معرفی بهترین دانشگاه‌های ایتالیا در سال 2022

اگر تا به حال به مهاجرت تحصیلی فکر کرده باشید، احتمالا بین هزاران کشور مختلف، ایتالیا یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما است! شما می‌توانید در بهترین دانشگاه‌های ایتالیا تحصیل کنید؛ به شرطی که با شرایط مهاجرت تحصیلی به این کشور و هر آنچه باید درمورد آن بدانید آشنا باشید. در این مطلب قصد داریم شما را با بهترین دانشگاه‌های ایتالیا آشنا کنیم و به شما بگوییم اصلا چرا باید به این کشور مهاجرت کنید.

چرا به ایتالیا مهاجرت کنیم؟

یکی از مهم‌ترین دلایل برای مهاجرت به ایتالیا، بهره‌مند شدن از آموزش باکیفیت با شهریه صفر برای دانشجویان بورسیه است. همچنین بسیاری از دانشجویان در این کشور از اسکان رایگان بهره‌مند می‌شوند که خود مزیت بزرگی برای مهاجران محسوب می‌شود.

از طرفی برای پذیرش در بسیاری از دانشگاه‌های این کشور نیازی به آیلتس، TOFEL،GRE،GMAT  وSAT نیست! با انتخاب این دانشگاه‌ها در اولین قدم لازم نیست نگران مدرک زبان خود باشید و تنها کافی است برای ترجمه مدارک به ایتالیایی اقدام کنید.

مزیت دیگر ایتالیا به عنوان یک مقصد مهاجرتی برای دانشجویان این است که معمولا لازم نیست برای زندگی و تحصیل در این کشور وام تحصیلی دریافت کنید؛ زیرا معمولا به دانشجویان کمک هزینه‌ای به صورت ماهانه یا ترمیک اعطا می‌شود تا به کمک آن بتوانند هزینه‌های دوره دانشجویی خود را تامین کنند.

کلیه افرادی که برای تحصیل به ایتالیا مهاجرت می‌کنند و مایل به دریافت ویزای دانشجویی هستند، باید ابتدا برای ترجمه مدارک تحصیلی خود اقدام کنند و درمورد بهترین گزینه‌های آموزشی، الزامات، فرایندها و هر آنچه قرار است به عنوان یک دانشجو از آن مطلع باشند، اطلاعات کسب کنند.

هزینه زندگی در این کشور نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر مناسب‌تر است و به همین دلیل مهاجرت تحصیلی به ایتالیا یکی از گزینه‌های اصلی برای دانشجویان است. گرچه ممکن است تحصیل در این کشور مقرون به صرفه باشد، اما در برخی از شهرهای این کشور هزینه زندگی کمی بالا است.

همچنین لازم است بدانید برای مهاجرت به این کشور و دریافت ویزای تحصیلی به احتمال زیاد نیازمند ترجمه رسمی کارت پایان خدمت خواهید بود و نمی‌توانید بدون آن ویزای تحصیلی ایتالیا را دریافت کنید.

✔️ مطالعه بیشتر: معرفی ۱۰ شغل برتر در ترکیه و درآمد هر کدام!

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

ایتالیا کشوری اروپایی با تاریخچه‌ای غنی است و دانشگاه‌های آن صدها تخصص تحصیلی مختلف را در رشته‌های مختلف ارائه می‌دهند. از طرف دیگر دانشگاه‌های ایتالیا جزو بهترین دانشگاه‌های اروپا محسوب می‌شوند و سالانه هزاران دانشجوی خارجی این کشور را برای ادامه تحصیل در دانشگاه انتخاب می‌کنند.

سیستم آموزشی ایتالیا تحصیلات عالیه در این کشور را به سطوح مختلفی تقسیم بندی می‌کند؛ مانند دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در ایران. با توجه به این که شما برای کدام دوره اقدام به دریافت ویزای تحصیلی می‌کنید، به مدارک مختلفی نیاز خواهید داشت؛ به عنوان مثال ممکن است شما به ترجمه دیپلم یا سایر مدارک تحصیلی خود نیاز داشته باشید.

دوره‌های تحصیلی در ایتالیا

  1. دوره تحصیلی لائوره (Laurea): این دوره معادل دوره کارشناسی در ایران است و 3 الی 4 سال طول می‌کشد.
  2. دوره لائوره مجیسترله (laurea magistrale): مشابه دوره ارشد در ایران، این دوره نیز دو ساله بوده و معادل همین دوره در ایتالیا است.
  3. دکتراتو دی ریچرکا (dottorato di ricerca): این دوره معادل دوره دکترا در ایران است.

پیش از آن که در بخش بعدی به معرفی این دانشگاه‌ها بپردازیم، باید بدانید که سیستم دانشگاهی در ایتالیا، دانشگاه‌ها را به سه دسته تقسیم می‌کند:

  • دانشگاه‌های دولتی
  • دانشگاه‌های خصوصی
  • دانشگاه‌های پلی تکنیک

رتبه بندی بهترین دانشگاه های ایتالیا به طور کلی شامل دانشگاه های دولتی ایتالیا می شود.

مهاجرت به این کشور برای دانشجویانی که در رشته‌های معماری و هنری تحصیل می‌کنند بسیار جذاب است؛ زیرا این کشور مهد فرهنگ، هنر و معماری رنسانس است. از سوی دیگر سیستم آموزشی قوی این کشور آن را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای مهاجرت تحصیلی تبدیل کرده است؛ به طوری که شما با تحصیل در بهترین دانشگاه‌های ایتالیا می‌توانید از مزایای بی‌شمار آن هم در دوره تحصیل و هم برای اشتغال بهره‌مند شوید.

معمولا برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا و بورسیه به دانشجویان سالانه مبلغی در حدود 5 هزار یورو اختصاص داده می‌شود که در کنار آن تسهیلاتی مانند خوابگاه و تحصیلات رایگان نیز ارائه می‌شود. برای گرفتن پذیرش در دانشگاه‌های این کشور باید در اولین فرصت مدارک خود را ترجمه کرده و ارسال نمایید تا توسط ارگان‌های مربوطه بررسی و تایید شوند.

✔️ مطالعه بیشتر: ورزش روسیه؛ جالب ترین نکاتی که نمیدانید!

بهترین دانشگاه‌های ایتالیا در سال 2022

بهترین دانشگاه‌های ایتالیا در سال 2022

در ادامه لیست بهترین دانشگاه‌های ایتالیا را برای شما تهیه کرده‌ایم که بر اساس معیار جهانی QS معین شده است. این معیار به بررسی اعتبار مراکز علمی، اعتبار کارکنان آن موسسه، اعضای هیئت علمی و تعداد آنها، تعداد دانشجویان بین المللی و نسبت کادر آموزشی به دانشجویان می‌پردازد و به هر یک از این موارد ارزشی را اختصاص می‌دهد که در نهایت رتبه بندی QS را تشکیل می‌دهد.

شهر نام دانشگاه رتبه در ایتالیا در سال 2022 رتبه در جهان در سال 2022
بولونیا دانشگاه بولونیا

(University of Bologna)

1 172
رم دانشگاه ساپینزا رم

(Sapienza University of Rome)

2 197
پیزا دانشگاه Scuola Normale Superiore di Pisa 2 197
پادوا دانشگاه پادوا 4 250 – 201
پیزا دانشگاه سنت آنا 4 250 – 201
میلان دانشگاه ویتا سالوت سن رافائل

(Vita-Salute San Raffaele University)

4 250 – 201
میلان دانشگاه میلان 7 350 – 301
میلان دانشگاه بیکوکا میلان

(University of Milan Bicocca)

7 350 – 301
رم دانشگاه تور ورگاتا

(University of Rome II – Tor Vergata)

7 350 – 301
برشا دانشگاه برشا

(University of Brescia)

10 400 – 351

بر اساس این رتبه بندی واضح است که 5دانشگاه برتر ایتالیا جزو 250 دانشگاه برتر جهان هستند و قطعا یک گزینه ایده‌آل برای ادامه تحصیل و مهاجرت به ایتالیا محسوب می‌شوند. از طرفی همان طور که در جدول بالا نیز مشخص است، 10 دانشگاه برتر ایتالیا جزو 400 دانشگاه برتر دنیا هستند که خود نشانه بالا بودن کیفیت آموزش در این کشور اروپایی است.

در ادامه به چند نکته مهم درباره دانشگاه‌های بالا اشاره می‌کنیم که به شما در انتخاب کمک می‌کند:

  • دانشگاه ویتا سالوت سن رافائل که در شهر میلان قرار دارد، دارای برنامه‌های مطالعاتی با تمرکز بر فلسفه، روانشناسی و پزشکی است.
  • دانشگاه پادوا یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ایتالیا است که رشته‌های مختلفی را پوشش می‌دهد اما در ابتدا به عنوان یک موسسه آموزش وکالت پایه گذاری شد.
  • دانشگاه ساپینزا در رم یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های اروپا است و گفته می‌شود 9000 دانشجوی خارجی را در رشته‌های مختلف پذیرش می‌کند.
  • دانشگاه سنت آنا بخشی از دانشگاه پیزا است و برای پذیرش در آن باید آزمون ورودی بدهید.

✔️ مطالعه بیشتر: sop یا انگیزه نامه تحصیلی چیست؟ نحوه درست نوشتن آن

باید توجه داشته باشید که دانشگاه های ایتالیا برای ثبت نام به مدارک متعددی نیاز دارند و ممکن است پس از گرفتن پذیرش، لازم باشد یک دوره تحصیلات تکمیلی را طی کنید. اگر قصد دارید برای تحصیل در مقطع لائوره یا کارشناسی به این کشور مهاجرت کنید، باید تحصیلات مقدماتی 12 ساله را تکمیل کرده و 17 سال تمام داشته باشید. در این صورت به مدرک پایان خدمت نیز نیاز نخواهید داشت.

همچنین با توجه به این که چه دانشگاهی را انتخاب می‌کنید ممکن است لازم باشد مدرکی ارائه دهید که ثابت می‌کند شما به زبان ایتالیایی یا انگلیسی مسلط هستید. البته هنوز هم نیازی به آیلتس و تافل نیست، اما لازم است مدرکی داشته باشید که نشان دهد در رابطه با مهارت‌های زبانی در این کشور با مشکل مواجه نمی‌شوید.

دسته بندی:

نظرات کاربران