مهاجرت پزشکان به آلمان + شرایط و مدارک

مهاجرت پزشکان به آلمان

مهاجرت شغلی یکی از رایج ترین روش هایی است که طی سال های اخیر رشد روزافزون داشته باشد. مهاجرت پزشکان به آلمان هم یکی از این موارد پرتکرار است. از آنجا که آلمان یکی از کشورهای نیازمند به نیروی کاری متخصص در زمینه پزشکی است از همین رو شرایط مناسبی را برای مهاجرت پزشکان از سراسر دنیا در نظر گرفته است. مزایای مختلفی که این کشور برای رشته های پزشکی در نظر گرفته نیز مشوق اصلی مهاجرت پزشکان و رشته های پزشکی به این کشور شده است. در این مقاله به طور کامل هر آنچه لازم است درباره مهاجرت پزشکان به آلمان بدانید، خواهیم گفت.

شرایط عمومی مهاجرت پزشکان به آلمان

شرایط عمومی مهاجرت پزشکان به آلمان

شرایط مهاجرت پزشکان مانند مهاجرت پرستاران به آلمان نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهمترین پارامتر در تعیین شرایط مهاجرت پزشکان به این کشور تخصص یا عمومی بودن زمینه فعالیت آن ها است. در ادامه به شرایط هر کدام به تفکیک می پردازیم.

1- شرایط مهاجرت پزشک عمومی به آلمان:

برای اینکه بتوانید به عنوان یک پزشک عمومی به آلمان مهاجرت کنید داشتن شرایط زیر الزامی است:

  • داشتن مجوز Approbation
  • داشتن تاییدیه مجوز مدارک تحصیلی و معادل سازی آن
  • اثبات آمادگی و سلامت جسمانی، شایستگی شخصی و مهارت زبان
  • داشتن مهارت زبان آلمان در سطح B2 یا C1

2- شرایط مهاجرت پزشک متخصص به آلمان:

شرایط برای متخصصان پزشکی نیز مهم است و فرد تنها با داشتن شرایط زیر می تواند برای مهاجرت به آلمان اقدام کند:

  • فارغ التحصیلی و آماده بودن مدرک تحصیلی و تخصصی به همراه ترجمه رسمی مدارک تحصیلی
  • داشتن مدرک زبان آلمانی سطح B2
  • اثبات تمکن مالی حداقل 14000 یورو

مسیرهای مهاجرت پزشکان به آلمان

مسیرهای مهاجرت پزشکان به آلمان

پزشکان می توانند از روش های مختلفی برای مهاجرت به آلمان اقدام کنند. این روش ها شامل موارد زیر می باشد:

  1. ویزای جاب آفر: ویزای جاب آفر یکی از بهترین روش های مهاجرت به آلمان است که فرد با دریافت پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای آلمانی می تواند فرایند مهاجرت خود را طی کند.
  2. ویزای جاب سیکر: این ویزا که به آن ویزای جستجوی کار گفته می شود، یکی از روش های دیگری است که می توان انتخاب کرد. در این روش فرد مهلتی 6 ماهه برای پیدا کردن شغل دارد. براساس قانون جدید این زمان برای برخی مشاغل تا 1 سال افزایش پیدا کرده است.
  3. ویزای اوسبیلدونگ: در این روش پزشکان می توانند از طریق دوره کارآموزی در دوره های آموزشی حرفه ای شرکت کنند. مزیت این روش داشتن گواهی معتبر و نیز ایجاد سابقه کاری در آلمان برای فرد است. علاوه بر اینکه متقاضی در این روش از همان ابتدای مهاجرت خود دارای درآمد ماهانه خواهد بود.
  4. ویزای A17: این ویزا برای پزشکان فارغ التحصیل در دانشگاه های خارج از اتحادیه اروپا است. فرد با داشتن جاب آفر از این طریق می تواند به راحتی به آلمان مهاجرت کند.

روند معادل سازی مدارک برای مهاجرت پزشک به آلمان

فرایند معادلسازی نیز از مهمترین مواردی است که در مسیر مهاجرت پزشکان باید به آن توجه کنند. برای اینکه بتوانید به عنوان پزشک در آلمان مشغول کار شوید باید پیش از هر کاری برای معادل سازی مدارک خود مطابق استانداردها و قوانین این کشور اقدام کنید. در واقع فرد پس از معادلسازی می تواند مجوز پزشکی در این کشور (Approbation ) را دریافت کند. نکته مهمی که باید بدانید اینکه این مجوز مادام العمر است. از همین رو در فرایند دریافت این مجوز صبور باشید. در این مدت ممکن است با دریافت مجوز کار موقت دوساله مشغول کار شوید و درآمد داشته باشید.

مدرک زبان مورد نیاز برای مهاجرت پزشک در آلمان

از اصلی ترین شرایط پذیرش پزشکان در آلمان، داشتن مهارت زبان آلمانی و انگلیسی است. از آنجا که پزشکان به طور مستقیم با بیماران در ارتباط هستند از همین رو داشتن مدرک زبان آلمانی در سطح عمومی B2 و برای پزشکان متخصص در سطح C1 ضروری است. دلیل این الزام نیز امکان گرفتن شرح حال و تصمیم درست برای مداخلات درمانی است.

شرط سنی برای مهاجرت پزشکان به آلمان

یکی از پارامترهای مهم برای مهاجرت پزشکان به کشوری مانند آلمان، شرایط سنی است. این کشور برای اینکه با تقاضای مهاجرت پزشکان موافقت کنند، شرط سنی 25 تا 40 سال را در نظر گرفته است. البته بسته به نیاز این کشور و تخصص فرد گاهی افراد تا 50 سال نیز پذیرش می شوند.

آزمون اپروباسیون در آلمان

این ازمون یکی از آزمون های آزمایش است که به آن Probezeit گفته می شود. شرکت در این دوره به منظور ارزیابی عملکرد فرد است. این دوره آزمایش می تواند بین 3 تا 6 ماه باشد. در این مدت کارفرما می تواند قرارداد را به صورت یک طرفه فسخ کند. در این دوره آزمایشی که در نهایت نتیجه آن از سوی کارفرما اعلام می شود اجباری نیست.

موقعیت های کار و نحوه کاریابی برای پزشکان در آلمان

پزشکان در مهاجرت به آلمان موقعیت های کاری مختلفی را پیش رو دارند که می توانند، در این موقعیت ها مشغول کار شوند. بهترین موقعیت های کار برای پزشکان در آلمان شامل موارد زیر است:

  1. دستیار پزشکی
  2. جراح ارتوپد
  3. مشاور پزشکی
  4. پزشک معالج
  5. پزشک مراقبت های اولیه
  6. پزشک جانشین
  7. انواع تخصص های پزشکی
  8. پزشک اورژانس
  9. پزشک عمومی

حقوق و درآمد پزشکان در آلمان

درآمد پزشکان در آلمان باعث می شود تا انگیزه متقاضیان مهاجرت به این کشور افزایش پیدا کند. در ادامه به میزان حدودی درآمد پزشکان در این کشور اشاره خواهیم کرد..

مهاجرت پزشکان به آلمان مدارک مورد نیاز ویزای کاری پزشکان در آلمان

ارائه مدارک برای مهاجرت پزشکان به آلمان بسیار حساس و مهم است. تمامی این مدارک باید توسط دارالترجمه آلمانی یا انگلیسی به طور دقیق و استاندارد، ترجمه شود. هزینه ترجمه رسمی مدارک تحصیلی و کاری نیز مطابق تعرفه های قوه قضاییه است از همین رو نگرانی بابت هزینه های ترجمه وجود ندارد. مدارکی که لازم است برای مهاجرت پزشکان به آلمان ارائه شود، عبارت است از:

  1. ترجمه رسمی مدارک تحصیلی
  2. مدرک زبان آلمانی سطح B2 یا C1
  3. ارائه مجوز کار پزشکی
  4. ترجمه مدارک دانشگاهی به همراه ترجمه ریز نمرات
  5. تکمیل فرم درخواست ویزا
  6. پاسپورت معتبر
  7. ارائه مدارک هویتی
  8. ارائه جاب آفر از کارفرمای آلمانی معتبر
  9. بیمه مسافرتی

در نظر داشته باشید که تمامی این مدارک باید توسط دارالترجمه رسمی به زبان مورد تایید کشور مقصد ترجمه شود.

ویزای همراه برای خانواده پزشکان در آلمان

اگر به عنوان یک پزشک قصد همراهی خانواده را در مهاجرت به آلمان را دارید، باید شرایط زیر را برای دریافت ویزای همراه داشته باشید:

  • فرزندان زیر 18 سال
  • تمکن مالی کافی برای تامین هزینه های خانواده
  • متناسب بودن اندازه محل سکونت با تعداد اعضای خانواده
  • داشتن بیمه درمانی
  • آشنایی همسر با زبان آلمانی

بهترین شهرهای آلمان برای پزشکان

آلمان نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر، متناسب با شهر محل اقامت میزان درآمد با هزینه های زندگی ارتباط دارد. بهترین شهرهایی که پزشکان مهاجر در آلمان می توانند انتخاب کنند، شامل موارد زیر است:

  1. زارلاند
  2. زاکسن- آنهالت
  3. راینلاند- فالتس
  4. نیدرزاکسن
  5. مکلنبورگ- فورپومرن

تخصص های پزشکی مورد نیاز آلمان

تخصص های پزشکی مورد نیاز آلمان

اگر مهارت و رشته پزشکی شما در لیست نیازمندی های آلمان باشد، قطعا شانس شما برای پیدا کردن موقعیت های شغلی مناسب افزایش پیدا می کند. این کشور سالانه لیست نیازمندی های خود در رشته هیا مختلف را اعلام می کند. از مهمترین تخصص های پزشکی که این کشور نیاز دارد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. پزشک عمومی
  2. متخصص تغذیه
  3. متخصص قلب
  4. متخصص مغز و اعصاب
  5. متخصص زنان و زایما
  6. متخصص پوست
  7. دندانپزشکی
  8. متخصص اطفال
  9. اورولوژیست
  10. متخصص قلب و عروق
  11. پزشک بخش اورژانس
  12. پزشک بیهوشی
  13. فیزیوتراپی
  14. متخصص گوارش
  15. متخصص هماتولوژی/ انکولوژی
  16. متخصص حلق و گوش و بینی
  17. روانپزشکی

شرایط اخذ اقامت و تابعیت در آلمان پس از مهاجرت پزشک

شرایط اخذ اقامت آلمان پس از مهاجرت پزشک

مهمترین هدفی که هر پزشکی از مهاجرت به آلمان دنبال می کند، دریافت اقامت دائم و تابعیت است. پزشکان می توانند از یکی از روش های زیر موفق به دریافت اقامت دائم و تابعیت شوند.
بلوکارت: کسی که بتواند بلوکارت را دریافت کند، درآمدی بالاتر از میزان حقوق قانون کار آلمان دارا هستند. از همین رو فرد می تواند با دریافت این کارت اقامت آلمان را به صورت موقت دریافت کند.
مدت زمان زندگی و کار: در این روش فرد پس از 5 سال کار و زندگی در آلمان و پرداخت حق بیمه و مالیات می تواند برای دریافت اقامت دائم این کشور اقدام کندو در صورت رساندن سطح زبان به B1 و 8 سال اقامت و کار در آلمان پس از قبولی در آزمون شهروندی این کشور می تواند برای دریافت تابعیت آلمان اقدام کند.

دارالترجمه رسمی برای ترجمه مدارک برای مهاجرت

اگر به عنوان یک پزشک قصد مهاجرت به آلمان را دارید، لازم است در وهله نخست برای ترجمه رسمی خود اقدام کنید. ترجمه مدارک برای مهاجرت به دلیل داشتن اعتبار بالا، به عنوان اسناد حقوقی است از همین رو باید اعتبار کافی را داشته و مطابق استانداردهای مورد نظر سفارت باشد. در صورتی که ترجمه ها با کیفیت بالا انجام شود، این امکان وجود دارد که شانس موفقیت شما افزایش پیدا کند. برای اطمینان بیشتر می توانید مدارک مهاجرتی خود را به مترجمان دارالترجمه رسمی رنسانس بسپارید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره می توانید، با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید.

نتیجه گیری

مهاجرت پزشکان به آلمان طی سال های اخیر،به ویژه پس از شیوع کرونا رشد روزافزونی داشت. شرایط مختلفی برای پزشکان عمومی و متخصص درنظر گرفته شده که فرد با داشتن آن می تواند در نهایت برای دریافت ویزا و مهاجرت به این کشور اقدام کند. نکته مهمی که باید در این راستا بدانید، ترجمه معتبر و دقیق مدارک است که می تواند نقش مهم و مستقیم بر فرایند پذیرش و اخذ ویزا داشته باشد.

سوالات متداول

1- شرایط پزشکان عمومی برای مهاجرت به آلمان چیست؟

  • داشتن مجوز Approbation
  • داشتن تاییدیه مجوز مدارک تحصیلی و معادل سازی آن
  • اثبات آمادگی و سلامت جسمانی، شایستگی شخصی و مهارت زبان
  • داشتن مهارت زبان آلمان در سطح B2 یا C1

2- شرایط صدور ویزای همراه چیست؟

  • فرزندان زیر 18 سال
  • تمکن مالی کافی برای تامین هزینه های خانواده
  • متناسب بودن اندازه محل سکونت با تعداد اعضای خانواده
  • داشتن بیمه درمانی
  • آشنایی همسر با زبان آلمانی

3- موقعیت های کاری مناسب برای پزشکان در آلمان چیست؟

  • دستیار پزشکی
  • جراح ارتوپد
  • مشاور پزشکی
  • پزشک معالج
  • پزشک مراقبت های اولیه
  • پزشک جانشین
  • انواع تخصص های پزشکی
  • پزشک اورژانس
  • پزشک عمومی
دسته بندی:

نظرات کاربران