بهترین دانشگاه های چین | دانشگاه های برتر چین

بهترین دانشگاه های چین

چین در سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه‌های مختلف داشته است و پیشرفت‌ در زمینه آموزش عالی نیز از این قاعده مشتثنی نیست. بهترین دانشگاه‌ های چین در حال حاضر در سطح جهانی شناخته شده هستند و دانشجویان زیادی از سراسر جهان برای تحصیل در این دانشگاه‌ها اقدام می‌کنند. در این مقاله، به معرفی بهترین دانشگاه های چین خواهیم پرداخت، این دانشگاه‌ها بر اساس رتبه‌بندی‌های معتبر جهانی انتخاب شده‌اند و به شما کمک می‌کنند دانشگاه رویایی خود را برای ادامه تحصیل در این کشور بی نظیر پیدا کنید.

رنکینگ دانشگاه‌های برتر چین

چین دارای یک سیستم آموزش عالی قوی است و مؤسسات این کشور به طور پیوسته در رنکینگ دانشگاه‌ها برتر جهان قرار می‌گیرند. در ادامه 10 دانشگاه برتر چین بر اساس رتبه بندی در سال 2024 را معرفی می‌کنیم.

1. دانشگاه Tsinghua

دانشگاه Tsinghua یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی معتبر است که در منطقه Haidian، پکن، چین قرار دارد. دانشگاه Tsinghua که در سال 1911 تأسیس شد، یکی از منتخب ترین دانشگاه های چین بوده و به طور مداوم در بین دانشگاه های برتر جهان قرار می‌گیرد. این دانشگاه به دانشجویان قوی، تحقیقات نوآورانه و تعهد به مسئولیت اجتماعی شناخته شده است.

2. دانشگاه پکن

دانشگاه پکن (PKU) در شهر هایدیان، پکن واقع شده است. این دانشگاه در سال 1898 تأسیس شد و اولین دانشگاه مدرن در چین محسوب می‌شود. دانشگاه پکن یکی از معتبرترین و برجسته ترین دانشگاه های جهان بوده و در رتبه بندی جهانی دانشگاه های QS، رتبه 21 را کسب کرده است.

3. دانشگاه ژجیانگ

دانشگاه ژجیانگ دانشگاه برتر چین

دانشگاه ژجیانگ یک دانشگاه دولتی چینی است که در شهر هانگژو، استان ژجیانگ قرار دارد. این دانشگاه در سال 1897 تأسیس شد و یکی از قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه های چین محسوب می‌شود. دانشگاه ژجیانگ در رتبه بندی جهانی دانشگاه های QS، رتبه 54 را کسب کرده است.

4. دانشگاه جیائوتنگ شانگهای

دانشگاه جیائوتنگ شانگهای، یک دانشگاه دولتی پژوهشی واقع در شهر شانگهای چین است. این دانشگاه در سال ۱۸۹۶ تأسیس شد و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین و گزیننده‌ترین دانشگاه‌های چین شناخته می‌شود. از دهه ۱۹۳۰ تا کنون از این دانشگاه به عنوان «MIT شرق» یاد شده‌است. دانشگاه جیائوتنگ شانگهای عضو اتحادیهٔ سی ۹(نه دانشگاه برتر در چین) و اتحادیه دانشگاه‌های دلتای یانگ تسه محسوب می‌شود.

5. دانشگاه فودان

دانشگاه فودان یک دانشگاه دولتی چینی است که در شهر شانگهای واقع شده است. این دانشگاه در سال 1905 تأسیس شد و یکی از قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه های چین است. دانشگاه فودان در رتبه بندی جهانی دانشگاه های QS، رتبه 44 را کسب کرده است.

6. دانشگاه نانجینگ

دانشگاه نانجینگ (Nanjing University) یک دانشگاه دولتی چینی است که در شهر نانجینگ، استان جیانگسو قرار دارد. این دانشگاه در سال 1902 تأسیس شد و یکی از قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه های چین محسوب می‌شود. دانشگاه نانجینگ در رتبه بندی جهانی دانشگاه های QS، رتبه 126 کسب کرد و به دلیل برنامه های قوی خود در علوم انسانی، علوم اجتماعی و حقوق در سطح جهانی شناخته می‌شود.

7. دانشگاه علم و صنعت چین

دانشگاه علم و صنعت چین (USTC) یک دانشگاه دولتی تحقیقاتی در هفئی، آن‌هوئی، چین است. این دانشگاه در سال 1958 تأسیس شد و یکی از اعضای سی-۹، یعنی نه دانشگاه برتر در چین است. دانشگاه علم و صنعت چین در رتبه بندی جهانی دانشگاه های QS، رتبه 114 را کسب کرد.

این دانشگاه دارای 12 دانشکده و 30 دپارتمان بوده و طیف گسترده ای از رشته های تحصیلی را در زمینه های علوم طبیعی، مهندسی، علوم پزشکی، علوم انسانی و علوم اجتماعی ارائه می دهد. این دانشگاه همچنین دارای بیش از 100 مرکز تحقیقاتی است که در زمینه های مختلف علمی و فناوری فعالیت می کنند.

8. دانشگاه علم و صنعت Huazhong

دانشگاه علم و صنعت Huazhong (HUST) یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی است که در شهر ووهان، استان هوبی، چین واقع شده است. این دانشگاه در سال 1952 تأسیس شد و دارای 13 مدرسه و 27 بخش است که در مجموع 43 رشته کارشناسی، 250 رشته کارشناسی ارشد و 203 رشته دکتری را ارائه می دهد. این دانشگاه بیش از 60000 دانشجو دارد که از این تعداد حدود 10000 نفر دانشجوی بین المللی هستند.

HUST در زمینه های مهندسی، علوم، پزشکی و علوم انسانی دارای شهرت جهانی است. این دانشگاه دارای بسیاری از آزمایشگاه های تحقیقاتی پیشرفته بوده و در زمینه های فناوری نانو، مهندسی زیست پزشکی، و علوم اعصاب تحقیقاتی پیشرو انجام می دهد.

9. دانشگاه آکادمی علوم چین

دانشگاه آکادمی علوم چین (UCAS) یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی است که 12 دانشکده و 20 بخش دارد. پدر مجموع 60 رشته کارشناسی، 200 رشته کارشناسی ارشد و 140 رشته دکتری را ارائه می دهد.

UCAS در زمینه‌های علوم، مهندسی، پزشکی و علوم انسانی دارای شهرت جهانی است. این دانشگاه دارای بسیاری از آزمایشگاه‌های تحقیقاتی پیشرفته است و در زمینه‌های علوم پایه، فناوری نانو، و مهندسی زیست پزشکی تحقیقات پیشرو انجام می دهد.

10. دانشگاه سان یات سن

دانشگاه سان یات سن یکی از بهترین دانشگاه‌های چین

دانشگاه سان یات سن (SYSU) یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی است که در شهر گوانگژو، استان گوانگدونگ، چین واقع شده است. این دانشگاه در سال 1924 تأسیس شد و دارای 12 مدرسه و 20 بخش است که در مجموع 100 رشته کارشناسی، 200 رشته کارشناسی ارشد و 140 رشته دکتری را ارائه می دهد. این دانشگاه بیش از 50000 دانشجو دارد که از این تعداد حدود 2000 نفر دانشجوی بین المللی هستند. SYSU در زمینه‌های علوم، مهندسی، پزشکی و علوم انسانی دارای شهرت جهانی است.

این دانشگاه ها نشان دهنده اوج آموزش عالی در چین هستند و فرصت های آموزشی و پژوهشی در سطح جهانی را به دانشجویان از سراسر جهان ارائه می دهند. آنها دائماً در تلاش برای بهبود و نوآوری هستند و تضمین می کنند که در خط مقدم آموزش عالی جهانی باقی می مانند.

دانشگاه های برتر چین براساس رشته تحصیلی

اگر به‌دنبال تحصیل در چین هستید، اما نمی‌دانید کدام دانشگاه را انتخاب کنید، در ادامه دانشگاه‌های برتر بر اساس رشته تحصیلی را لیست می‌کنیم تا راحتتر تصمیم بگیرید.

  • معماری: از 12 دانشگاه برتر چین در رتبه بندی معماری، دانشگاه Tsinghua در جایگاه یازدهم بهترین عملکرد را دارد و پس از آن دانشگاه Tongji در رتبه هجدهم قرار گرفته است.
  • طراحی و هنر: ۱۱ دانشگاه برتر جهان برای هنر و طراحی در چین واقع شده‌اند و دانشگاه Tongji جایگاه برتر را به خود اختصاص داد و رتبه سیزدهم در سراسر جهان را متعلق به خود کرده است.
  • هنر و علوم انسانی: چین مهد 18 مورد از بهترین دانشگاه‌ها هنر و علوم انسانی جهان است. از این میان، سه مورد در میان 100 دانشگاه برتر قرار دارند که بهترین آن دانشگاه پکن در رتبه 38 است.
  • علوم بیولوژیکی: 34 برنامه علمی بیولوژیکی چشمگیر در رتبه بندی جهانی را می توان در چین یافت. این برنامه‌ها عبارتند از دانشگاه Tsinghua و دانشگاه پکن.
  • مطالعات بازرگانی و مدیریت: 18 تا از برترین دانشکده های تجارت و مدیریت در چین هستند. بالاترین رتبه در بین آنها دانشگاه Tsinghua است که  در رتبه 34 قرار دارد. دانشگاه پکن نیز در رتبه 36 عملکرد خوبی دارد.
  • علم شیمی: چین 38 تا از بهترین دانشگاه های شیمی جهان را در خود جای داده است. دانشگاه پکن با رتبه پانزدهم در صدر این موارد قرار دارد.
  • مطالعات ارتباطات و رسانه: هفت دانشگاه برتر ارتباطات و مطالعات رسانه‌ای در چین وجود دارد که دانشگاه فودان، دانشگاه پکن و دانشگاه تسینگ‌هوا از بهترین آن‌ها هستند.
  • علوم کامپیوتر و سیستم های اطلاعاتی: 32 دانشگاه چین در رتبه بندی موضوعی علوم کامپیوتر و سیستم های اطلاعاتی رتبه بندی شده اند. از این میان دانشگاه Tsinghua بالاترین رتبه را دارد و در رتبه سیزدهم قرار می‌گیرد.
  • دندانپزشکی: دو دانشگاه برتر دنیا برای دندانپزشکی در چین واقع شده اند: دانشگاه پکن با رتبه 20 و دانشگاه ووهان با رتبه 32.
  • مهندسی و فناوری: 34 دانشگاه برتر مهندسی و فناوری در چین واقع شده اند. هشت مورد از آنها در 100 دانشگاه برتر جهان قرار دارند و دانشگاه Tsinghua در رتبه اول چین و در رتبه نهم جهانی قرار دارد. از دیگر دانشگاه‌های برجسته می‌توان به دانشگاه علم و صنعت چین اشاره کرد که رتبه 67 را از آن خود کرده است و موسسه فناوری پکن هم در رتبه 167 قرار دارد.
  • علوم محیطی: چین دارای 30 دانشگاه علوم محیطی است که سه دانشگاه در بین 10 دانشگاه برتر جهان قرار دارند. دانشگاه تسینگ‌هوا در زمینه علوم زیست محیطی رتبه اول چین را به خود اختصاص داده است. دانشگاه ژجیانگ عملکرد خوبی دارد و در جایگاه 43 قرار دارد.
  • مدیریت کتابخانه و اطلاعات: سه دانشگاه برتر در چین وجود دارد که می توانید در آن ها در رشته مدیریت کتابخانه و اطلاعات به تحصیل بپردازیذ. بالاترین رتبه از این دانشگاه ها دانشگاه ووهان است که در رتبه 35 قرار میگیرد.
  • علوم زیستی و پزشکی: 24 تا از بهترین دانشگاه های جهان برای تحصیل در علوم زیستی و پزشکی را می توان در چین پیدا کرد. دانشگاه پکن با کسب رتبه 53 در رتبه بندی جهانی علوم زیستی و پزشکی و پس از آن دانشگاه فودان در رتبه 82، بالاترین رتبه را به خود اختصاص دادند.
  • علم مواد: دانشگاه Tsinghua بالاترین رتبه را در بین 42 دانشگاه دارد و رتبه 9 را در جهان دارد. دانشگاه علم و صنعت چین نیز عملکرد خوبی داشته و در رتبه 40 قرار گرفته است.
  • ریاضیات: 37 دانشگاه چینی در رتبه بندی موضوعی ریاضیات قرار گرفته اند. دانشگاه Tsinghua برای ریاضیات در چین رتبه اول را دارد.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های برتر چین

هزینه مهاجرت تحصیلی به چین

چین به سرعت در حال تبدیل شدن به مقصد شماره 1 تحصیل در خارج از کشور برای دانشجویان بین المللی است. دانشجویان خارج از کشور همچنان چین را بنا به دلایل زیر برای گذراندن دوران تحصیلی خود انتخاب می‌کنند:

  • دانشگاه های کم هزینه
  • آموزش با کیفیت بالا
  • امکانات و استانداردهای بی نظیر

می توانید با حداقل مبلغ 2000 دلار آمریکا سالانه تحصیل کنید و از یک موسسه چینی معتبر جهانی فارغ التحصیل شوید. قبل از اینکه قدم بعدی را بردارید، باید از دانشگاه‌های برتر و هزینه‌های آن‌ها مطلع شوید.

دانشگاه های برتر زیادی در چین وجود دارد که می توانید با هزینه‌ای مقرون به صرفه در آنها تحصیل کنید. در ادامه چند نمونه از این دانشگاه های برتر را معرفی میکنیم:

  • دانشگاه پکن: 16000 دلار در سال
  • دانشگاه تسینگوا: 12000 دلار در سال
  • دانشگاه فودان: 13000 دلار در سال
  • دانشگاه نانجینگ: 10000 دلار در سال
  • دانشگاه علم و صنعت چین: 11000 دلار در سال

دانشجویان بین المللی که دارای شرایط لازم هستند می توانند برای بورسیه تحصیلی دانشگاه های برتر چین نیز اقدام کنند. این بورسیه های تحصیلی دانشگاه های چین می توانند هزینه تحصیل، هزینه زندگی و حتی هزینه سفر به چین را پوشش دهند.

هزینه درخواست به این دانشگاه‌ها نیز متفاوت است. برای ارسال درخواست پذیرش به مدارکی مانند ترجمه توصیه نامه تحصیلی نیاز دارید. این مدارک توسط دارلترجمه رسمی رنسانس با بهترین کیفیت ممکن و کوتاه‌ترین زمان ترجمه خواهند شد.

مراحل درخواست پذیرش از دانشگاه‌های برتر چین

درخواست پذیرش از دانشگاه‌های چین

فرآیند درخواست برای دانشگاه های برتر در چین بسته به دانشگاه خاص می تواند متفاوت باشد، اما مراحل کلی وجود دارد که باید آنها را دنبال کنید. در ادامه روند کلی درخواست پذیرش برای دانشگاه های برتر چین را معرفی می‌کنیم.

1. رشته خود را انتخاب نمایید: در مورد رشته خاصی که می خواهید برای آن درخواست بدهید، تصمیم بگیرید، چه در مقطع کارشناسی، چه فوق لیسانس یا دکترا. موضوعات ارائه شده، شهرت و آینده شغلی مرتبط با رشته را نیز در نظر بگیرید.

2. واجد شرایط بودن را بررسی کنید: اطمینان حاصل کنید که حداقل شرایطی که توسط دانشگاه تعیین شده است را دارید، برای مثال مدارک تحصیلی، مهارت زبان و شرکت در آزمون پذیرش.

3. اسناد درخواست را جمع آوری کنید: تمام اسناد درخواست مورد نیاز که معمولا شامل موارد زیر می‌شوند را جمع آوری نمایید.

4. درخواست را ارسال نمایید: اکثر دانشگاه های چین از شما می‌خواهند که درخواست خود را به صورت آنلاین ارسال کنید.

در هنگام درخواست باید هزینه ترجمه رسمی مدارک تحصیلی خود را نیز در نظر بگیرید.

زبان تحصیل در دانشگاه‌های برتر چین

زبان تحصیل در دانشگاه‌های برتر چین به طور کلی به دو زبان چینی و انگلیسی است. بسیاری از دانشگاه‌های برتر چین برنامه‌های تحصیلی به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند، به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی. با این حال، برخی از رشته‌های تحصیلی، مانند رشته‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی، ممکن است به زبان چینی تدریس شوند.
دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در یک دانشگاه برتر چین را دارند باید زبان تحصیل را در نظر بگیرند. اگر قصد تحصیل به زبان چینی را دارید، باید سطح زبان چینی خود را قبل از ورود به دانشگاه بهبود بخشید. اگر قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارید، باید مدرک زبان انگلیسی معتبری در آزمون آیلتس یا تافل شرکت کنید.

اگر می خواهید در چین تحصیل کنید، اما به زبان چینی صحبت نمی کنید، پیشنهاد می کنیم ابتدا یک دوره مقدماتی زبان بگذرانید، سپس برای مهاجرت تحصیلی به چین اقدام نمایید. در اینصورت، این امتیاز را خواهید داشت که مهارت بسیار ارزشمندی در صحبت کردن چینی به دست آورید.

زمان ارسال درخواست پذیرش به دانشگاه‌های برتر چین

زمان ارسال درخواست پذیرش به دانشگاه‌های برتر چین، شامل سه دوره می‌شود که در ادامه معرفی می‌کنیم.

‌دوره درخواست اولیه

دانشگاه ها معمولاً دوره اولیه درخواست خود را در پاییز، اغلب در حدود سپتامبر یا اکتبر باز می کنند.

مزایای درخواست در این دوره:

  • شانس بیشتر برای پذیرش به دلیل متقاضیان کمتر
  • امکان دریافت بورسیه تحصیلی یا مشوق های مالی
  • زمان بیشتر برای آماده شدن برای جابجایی یا سایر تدارکات
  • آماده سازی توصیه شده؛ در تابستان شروع به جمع آوری مدارک لازم مانند رونوشت ها، توصیه نامه ها و نمرات آزمون استاندارد کنید.

دوره درخواست منظم

این دوره معمولا از دسامبر شروع می شود و می تواند تا فوریه یا مارس برای اکثر دانشگاه های چین ادامه یابد و رایج ترین زمان برای دانشجویان برای ارسال درخواست های خود است.
با توجه به حجم بالای متقاضیان، اگر می‌خواهید در این بازه زمانی درخواست دهید، به این موارد توجه داشته باشید:

  • روی نوشتن یک بیانیه شخصی بی عیب و نقص و به نمایش گذاشتن دستاوردهای خود تمرکز کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که تمام اسناد مورد نیاز دقیق و به موقع ارائه شده است.
  • مهلت های خاص هر دانشگاه را بررسی کنید، زیرا ممکن است متفاوت باشد.

ملاحظات دیرهنگام درخواست

درخواست های دیرهنگام معمولاً بین مارس و می پذیرفته می شوند، اما اگر در این بازه زمانی درخواست دهید باید این چالش ها را در نظر بگیرید.

  • ممکن است برخی از برنامه ها قبلاً سهمیه خود را پر کرده باشند که منجر به کاهش شانس پذیرش می شود.
  • فرصت های کمک مالی محدود
  • از منابعی مانند وب سایت رسمی دانشگاه استفاده کنید یا با دانشجویان فعلی مشورت کنید تا خطرات و مزایای درخواست دیرهنگام را درک کنید.

به منظور ارسال درخواست پذیرش به دانشگاه‌های برتر چین، قدم اول ترجمه رسمی مدارک خود است، نبابراین باید از یک دارالترجمه انگلیسی کمک بگیرید. دارالترجمه رسمی رنسانس این کار را برایتان انجام می‌هد.

دارالترجمه رسمی برای ترجمه مدارک برای مهاجرت

برای مهاجرت به هر کشوری، نیاز به ترجمه رسمی مدارک خود مانند انگیزه نامه‌ تحصیلی دارید. ترجمه رسمی مدارک به این معناست که ترجمه مدارک توسط مترجم رسمی قوه قضاییه انجام شوند و مهر و امضا تایید داشته باشند.

دالترجمه رسمی رنسانس، خدمات ترجمه رسمی را به‌صورت تخصصی و باکیفیت به مشتریان خود ارائه می‌دهد. این دالترجمه با بهره‌مندی از مترجمان و کارشناسان مجرب و باتجربه، قادر است کلیه اسناد و مدارک شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با بالاترین کیفیت ترجمه نماید.

نتیجه گیری

دانشگاه های برتر چین به عنوان شاهدی بر نفوذ جهانی رو به رشد و تعهد ابن کشور به تعالی در آموزش است. این موسسات، با اساتید برتر در سطح جهانی، امکانات تحقیقاتی پیشرفته و امکانات دانشجویی متنوع، استعدادهای برتر را از سراسر جهان جذب می‌کنند و آینده چین و جهان را شکل می‌دهند. از آنجایی که چین به عنوان یک نیروگاه اقتصادی و فناوری به رشد خود ادامه می‌دهد، دانشگاه‌های این کشور نقش مهم‌تری در شکل‌دهی تفکر و نوآوری جهانی ایفا می‌کنند.

سوالات متداول

کدام دانشگاه رتبه یک دانشگاه چین را دارد؟

دانشگاه Tsinghua به طور مداوم در بین دانشگاه‌های برتر جهان قرار دارد و بر اساس رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های چین شماره یک را به خود اختصاص داده است.

محبوب ترین رشته های تحصیلی در بین دانشجویان بین المللی در دانشگاه های برتر چین چیست؟

علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات محبوب ترین رشته های تحصیلی در بین دانشجویان بین المللی در دانشگاه های برتر چین هستند. این تا حدی به دلیل قدرت رو به رشد اقتصادی و فناوری چین است که تقاضا برای متخصصان ماهر در این رشته ها را افزایش میدهد. علاوه بر این، دانشگاه های چین برنامه های قوی در این رشته ها ارائه می دهند و به امکانات تحقیقاتی مدرن مجهز هستند.

میانگین شهریه دانشجویان بین المللی در دانشگاه های برتر چین چقدر است؟

متوسط شهریه دانشجویان بین المللی در دانشگاه های برتر چین از حدود 2500 تا 10000 دلار در سال متغیر است. هزینه های خاص بسته به دانشگاه، برنامه و ملیت دانشجو متفاوت خواهد بود.

دسته‌بندی نشده دسته بندی:

نظرات کاربران