تحصیل رایگان در ایتالیا 2022 | شرایط و مدارک

تحصیل رایگان در ایتالیا 2022 شرایط و مدارک

ایتالیا کشوری زیبا با فرهنگ ها و تاریخ های متنوع است. هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی علاقه مند به تحصیل در ایتالیا هستند. هزینه دانشگاه های ایتالیا تقریبا زیاد است و بسیاری از دانشجویانی که بودجه کمی دارند، امید خود را برای تحصیل در ایتالیا از دست می دهند. به همین دلیل افراد زیاد تلاش میکنند تا از راه های مختلف نسبت به تحصیل رایگان در ایتالیا اقدام کنند.

اما پیش از هرچیز لازم است بدانید که چه کارهایی را باید انجام دهید. این مقاله به شما کمک می کند تا راه خود را برای تحصیل رایگان در ایتالیا طی کنید.

✔️ مطالعه بیشتر: دارالترجمه رسمی با غیر رسمی چه تفاوتی دارد؟

تحصیل رایگان در ایتالیا

تحصیل رایگان در ایتالیا

کشور ایتالیا در بخش جنوبی اروپا واقع شده و از جمله کشورهایی است که عضو اتحادیه شنگن است. این کشور هر ساله چندین هزار دانشجوی بین المللی را به سمت خود جذب می کند. دانشگاه های ایتالیا به دو صورت خصوصی و دولتی وجود دارند و دوره های آکادمیک خود را به دو زبان ایتالیایی و انگلیسی به دانشجویان ارائه می دهند.

اطراف این کشور را دریاهای آدریاتیک، لیگوریا، تیرنی، ایونی و دریای مدیترانه احاطه کرده و سبب شده تا این کشور به نوعی شبه جزیره تبدیل شود. جزایر کوچکی سبب تشکیل آن شده که بزرگترین آن سیسیل و ساردینیا می باشد. از لحاظ وسعت جغرافیایی ایتالیا حدود یک پنجم مساحت ایران را دارد، با این حال بعضی از موسسات آن در لیست بهترین دانشگاه های جهان قرار دارند که همین مسئله سبب جذب دانشجویان می شود.

کشور ایتالیا به دانش های آکادمیک و هنر شهرت دارد. نخستین دانشگاه رسمی جهان به نام «دانشگاه بولونیا» که بیشتر از ۹۰۰ سال قدمت دارد، در شهری با همین نام در بخش شمالی کشور ایتالیا واقع شده است. تعداد زیادی از متقاضیان برای تحصیل در ایتالیا علاقه مند به رشته های هنری مثل موسیقی، گرافیک، نقاشی، و غیره می باشند.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که در واقع تحصیل رایگان در ایتالیا یک تصور اشتباه از سیستم آموزش عالی این کشور می باشد. برخی از شرایط پیچیده پذیرش تحصیلی در مقاطع مختلف برای دانشجوهای بین المللی با تغییراتی همراه بوده است.

پس از افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه های ایتالیا را چه در دانشگاه های دولتی و چه در موسسات خصوصی داشتند، موظف شدند تا شهریه پرداخت کنند و به این صورت دیگر تحصیل رایگان در ایتالیا عملا معنای ندارد. البته باید اشاره کرد که همچنان دانشجویانی که از رتبه درسی بالای برخوردار هستند و نخبه محسوب می شوند، امکان تحصیل رایگان را در این کشور را مثل دیگر کشورهای اروپایی دارند؛ اما عموم متقاضیان باید علاوه بر هزینه های تحصیل هزینه های مرتبط با زندگی را نیز در نظر بگیرند.

دولت ایتالیا برای جذب دانشجویان موفق و واجد شرایط یک سری شرایط خاص را برای صدور پذیرش تحصیلی و ویزای دانشجویی مشخص کرده تا در میان متقاضیان تنها افرادی که صلاحیت و واجد شرایط هستند بتوانند تحصیل رایگان را در این کشور داشته باشند.

با اینکه تحصیل کاملا رایگان برای عموم متقاضیان امکان پذیر نیست، با این حال در سیستم آموزش عالی ایتالیا می‌توان برنامه های کمک هزینه مختلفی را اتخاذ کرد تا از این طریق بتوان شرایط زندگی بهتری را برای خود فراهم نمود.

همانطور که پیشتر به آن شد کشور ایتالیا جزو ۲۶ کشور حوزه اتحادیه شنگن است و دریافت ویزای تحصیلی آن جهت مهاجرت تحصیلی از اهمیت بالایی برخوردار است. داوطلبان زیادی برای تحصیل در ایتالیا تا وجود شهری وجود دارد. بنابراین باید توجه داشته باشید که سابقه تحصیلی و رزومه شما چشمگیر و دارای اعتبار خوبی باشد تا بتوانید از طریق آن برای تحصیلی اقدام کنید.

برای آگاهی از شهریه های دانشگاه ایتالیا لازم است تا وارد سایت های رسمی آنها شوید و با جستجوی رشته مورد نظر، هزینه های آن را نیز مطالعه کنید. بسیاری از برنامه های کمک هزینه تحصیلی دانشگاه ها که به دانشجویان بین‌المللی هم اعطا می‌شود، در سایت های رسمی دانشگاه و اطلاعات مرتبط با آن درج شده است. توجه داشته باشید که برخی از آنها نیاز به درخواست ندارند اما برخی دیگر حتما نیازمند درخواست هستند.

نکته دیگر درباره شهریه دانشجویان بین المللی آن است که شهریه دانشجویان اتحادیه اروپا و دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا با یکدیگر تفاوت دارد؛ بنابراین باید کشور مبدا را نیز در نظر بگیرید.

شرایط تحصیل رایگان در ایتالیا

همانطور که به آن اشاره شد تحصیل کاملا رایگان در کشور ایتالیا امکان پذیر نیست و شرایط پذیرش متقاضیان برای مهاجرت تحصیلی به گونه ای است که بتواند با استفاده از هزینه های تحصیلی دانشجویان را تا میزان قابل توجهی کاهش دهد.

برنامه های کمک هزینه دولتی برای دانشجویان نخبه و ممتاز به گونه ای است که می تواند همه هزینه های تحصیلی و زندگی دانشجویان را شامل شود که در واقع همان تحصیل رایگان در این کشور است و بیشتر مواقع در مقاطع تکمیلی به دانشگاه بین المللی اعطا می شود.

پیش از مهاجرت تحصیلی لازم است تا پذیرش تحصیلی را از موسسات آموزشی ایتالیا دریافت کنید؛ تمامی اطلاعات لازم در سایت رسمی آنها موجود است. ترجمه مدارک نیز از اولین و مهم ترین اقداماتی است که برای تحصیل در کشور های خارجی باید انجام داد. همچنین هزینه ترجمه رسمی را نیز باید در کنار هزینه های دیگر در نظر گرفت.

✔️ مطالعه بیشتر: ویزا تحصیلی ایتالیا و ساده ترین روش اخذ بورسیه!

چگونه بورسیه تحصیلی از ایتالیا دریافت کنیم؟

چگونه بورسیه تحصیلی از ایتالیا دریافت کنیم؟

بورسیه تحصیلی که برای در کشور ایتالیا برای دانشجویان غیر المللی وجود دارد، دارای انواع مختلفی می باشد. بعضی از آنها فقط مقطع تحصیلی مورد نظر را شامل می شود در برخی دیگر می تواند علاوه بر هزینه های تحصیل، هزینه های جانبی ناشی از زندگی کردن را شامل شود.

برخی از این بورسیه تحصیلی با توجه به نوع آن می تواند بخشی از هزینه های تحصیل در ایتالیا را پوشش دهند یا برخی از میزان شهریه ها کاهش دهند و بعضی از آن‌ها دیگر هزینه‌های دانشگاه های ایتالیا را همراه با هزینه های زندگی پوشش می‌دهند.

برای تحصیل رایگان در ایتالیا باید شرایط سنی مطلوب، سوابق تحصیلی خوب، نمره زبان انگلیسی مناسب و تسلط بر زبان ایتالیایی داشته باشید. برای مقاطع تحصیلی تکمیلی نیاز است که تالیف و پژوهش های مرتبط با رشته مورد نظر را نیز ارائه دهید.

برای متقاضیان تحصیل رایگان در ایتالیا در مقطع کارشناسی باید تا سن ۲۵ سالگی، برای مقاطع کارشناسی ارشد تا سن ۲۸ سالگی و برای مقاطع دکتری تا سن ۳۰ سالگی اقدام کنید. همچنین برای مقاطع بالاتر یا دوره های پژوهشی باید کمتر از ۴۰ سال داشته باشید؛ البته بهتر است تمامی آن‌ها را در سایت های معتبر مربوط به موسسات مطالعه کنید.

توجه داشته باشید که بورسیه تحصیلی ایتالیا عموماً کامل و فول فاند به دانشجویان ایرانی ارائه نمی‌شود، مگر اینکه شرایط افراد خاص باشد و از بین نخبه ها و رتبه های برتر باشند تا بتوان از این بورسیه تحصیلی استفاده کنند.

مسئولانی که در بخش پذیرش بورسیه تحصیلی ایتالیا هستند لازم است تا تابعیت و وضعیت اقامت، تعداد افراد خانواده و فرزندان، شرایط دریافت بیمه و مالیات، شرایط سلامت و شغلی والدین، کشور مبدا برای مهاجرت تحصیلی و چندین مورد دیگر را به صورت کامل بررسی کنند.

✔️ مطالعه بیشتر: شرایط تحصیلات در ترکیه و ساده ترین روش اخذ ویزا

مدارک مورد نیاز تحصیل رایگان در ایتالیا

مدارک مورد نیاز تحصیل رایگان در ایتالیا

تعداد متقاضیان برای مهاجرت تحصیلی در کشور ایتالیا روز به روز افزایش می یابد و همین مسئله سبب شده تا این کشور در پی آن باشد که دانشگاه انگلیسی زبان خود را افزایش دهد. در حال حاضر برخی از دانشگاه های خوب ایتالیا دوره های تخصصی خود در اکثر مقاطع را به زبان انگلیسی ارائه می کنند.

برای تحصیل در دوره های انگلیسی لازم است تا مدرک زبان انگلیسی و نمره قابل قبول ارائه شود. مثلاً برای مقطع کارشناسی باید مدرک زبان آیلتس با نمره ۶ به بالا، برای کارشناسی ارشد ۶.۵ به بالا و در مقطع دکترا لازم است نمره ۷ به بالا داشته باشید. تحصیل رایگان در ایتالیا نیاز به نمره کامل دارد.

از دیگر مدارک مورد نیاز، مدارک فارغ التحصیلی در مقاطع تحصیلی قبلی است. برای تحصیل در ایتالیا به حالت کلی لازم است  معدل بالای ۱۵ داشته باشید؛ اما برای تحصیل رایگان نمره مدرک تحصیلی در مقاطع پیشین باید بالاتر از ۱۹.۵ باشد. همچنین ارائه مقالات و کتاب های تالیفی مخصوصاً در مقاطع تحصیلی تکمیلی می تواند از مواردی باشد که به بهبود وضعیت شما کمک کند، اما وجود آنها الزامی نیست. اگر برای مهاجرت تحصیلی به صورت رایگان در ایتالیا اقدام میکنید، ارائه مقالات isi یا تالیفاتی در ارتباط با رشته انتخابی الزامیست.

دانشجویان بین المللی لازم است تا مدارک خود را به زبان ایتالیایی ترجمه کنند؛ این کار را می توان به واسطه دارالترجمه رسمی انجام داده و پس از آن به همراه اسکن اصل مدارک جهت اخذ پذیرش تحصیلی به موسسات ارائه دهند. علاوه بر موارد فوق لازم است تا ریز نمرات دانشجو، نامه تمکن مالی برای اینکه بتواند ثابت کند دانشجو میتواند از پس هزینه های تحصیل زندگی بربیاید، رسید ادمیشن فی، فرم تکمیل شده درخواست پذیرش تحصیلی، انگیزه نامه، توصیه نامه برای مقاطع عالی و نمونه کار برای رشته های هنری و مهندسی نیاز است.

دسته بندی:

نظرات کاربران