روش های دریافت ویزای کار ترکیه

روش های دریافت ویزای کار ترکیه

اشتغال در ترکیه و مهاجرت به بهانه کار یکی از مهمترین انگیزه هایی است که بسیاری از ایرانی ها برای سفر به ترکیه دارند. از همین رو لازم است فرد در این صورت برای دریافت ویزای کار ترکیه اقدام کند. اما پیش از درخواست ویزای کار ترکیه لازم است فرد درخواست کننده پیش نیازهای اولیه ای را انجام دهد. از جمله این موارد می توان به لزوم ترجمه رسمی ترکی  همه مدارک شغلی، تحصیلی و شغلی فرد است.

ویزای کار ترکیه

ویزای کار ترکیه

همانطور که در مقدمه اشاره شد در صورتی که درخواست دریافت ویزای کار ترکیه دارید لازم است مقدماتی را انجام دهید، ترجمه رسمی فارسی به ترکی استانبولی همه مدارک لازم فردی و شغلی توسط دارالترجمه ترکی استانبولی امری ضروری است.

در صورتی که بخواهید همه مراحل را برای دریافت ویزای کاری به درستی طی کنید انجام این موارد ضروری است. پس از آن است که می توانید برای جلب رضایت و توجه کارفرما اقدام کنید و در نهایت مجوزهای لازم برای کار را در ترکیه دریافت کنید.

چه کسانی به ویزای کار ترکیه نیاز دارند؟

دریافت ویزای کاری برای ترکیه یا هر کشور خارجی برای کسانی که قصد مهاجرت شغلی دارند محدودیت زیادی ندارد. البته همه کشورها برای پذیرش نیروی کار و مهاجرانی که برای کار به کشورشان سفر می کنند محدودیت ها و شرایطی را در نظر می گیرند. ترکیه نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما می توان گفت برای ایرانی ها ترکیه سخت گیری زیادی ندارد.

با این وجود اگر قصد دارید با هدف شغل و کار به ترکیه مهاجرت کنید دریافت ویزای کار ترکیه امری ضروری است. در واقع می توان گفت سفر به ترکیه با هدف کاری با دیگر سفرها به این کشور متفاوت است. وقتی بحث درآمدزایی در میان باشد  محدودیت ها و شرایطی برای مهاجران در نظر گرفته می شود تا کمترین تخلفات صورت گیرد. از همین رو پیش از اقدام برای دریافت ویزای کار به ترکیه لازم است همه شرایط و موقعیت های لازم را در نظر بگیرید تا بهترین تصمیم را در این باره بگیرید.

به طور کلی می توان گفت همه اتباع خارجی که قصد کار در ترکیه درآمد لازم است ویزای کاری به تناسب مدت اقامت خود در ترکیه دریافت کنند. این ویزای کاری هم البته شرایطی مثل مدت اقامت یا نوع کار دارد. یعنی شما نمی توانید در قالب ویزای کاری برای هر کاری اقدام کنید.

✔️ مطالعه بیشتر: ترجمه رسمی سند مالکیت در دارالترجمه رنسانس

بهترین زمان برای درخواست ویزای کار ترکیه

بهترین زمان برای درخواست ویزای کار ترکیه

در صورتی که قصد شما برای اشتغال در ترکیه جدی است بهترین زمان برای درخواست ویزای کار ترکیه دوماه قبل از مهاجرت به این کشور است. در صورتی که برای دریافت ویزا عجله دارید می توانید یک ماه قبل از سفر به ترکیه برای این کار اقدام کنید.

روند دریافت ویزای کار ترکیه

روند دریافت ویزای کار ترکیه کمی متفاوت از روالی است که شما برای اهداف دیگر خود در سفر به ترکیه دنبال می کنید.در شرایطی که شما برای گردشگری به ترکیه سفر می کنید ویزای شما مشخص است. اما اگر هدف شما شغلی باشد لازم است ویزا برای کارمند و کارفرما باشد.

به این صورت که کارفرما و کارمند لازم است برای دریافت ویزا در سفارت محل اقامت خود و کارفرما در ترکیه به وزارت کار و تامین اجتماعی کشور خود مراجعه و روند دریافت ویزا را تکمیل کنند.

✔️ مطالعه بیشتر: ترجمه رسمی قبض مالیات در دارالترجمه رنسانس

مراحل دریافت ویزای کار ترکیه که باید توسط نیروی کار طی شود

مراحل دریافت ویزای کار ترکیه که باید توسط نیروی کار طی شود

مراحلی که لازم است برای دریافت ویزای کار ترکیه توسط نیروی کار طی شود عبارت است از:

  • دریافت پیشنهاد کار از کارفرمای ترکیه ای
  • داشتن جاب آفر ترکیه
  • درخواست ویزای کار به صورت آنلاین از طریق سفارت یا کنسولگری
  • تکمیل فرم آنلاین درخواست ویزا
  • دریافت تاریخ مصاحبه
  • ارائه مدارک لازم و ترجمه آن به افسر کنسولی

مدارک و اسناد لازم برای اخذ ویزای کار ترکیه

زمانی که بخواهید برای ویزای کار ترکیه درخواست بدهید لازم است اسناد و مدارکی را ارائه کنید. از مهمترین اسناد و مدارک برای دریافت ویزا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تکمیل فرم درخواست ویزای کاری
  2. داشتن اعتبار حداقل 6 ماهه پاسپورت
  3. ارائه دو قطعه عکس بیومتریک جدید
  4. ارائه گواهی عدم سوء پیشینه
  5. ارائه پیشنهاد کاری یا جاب آفر (این پیشنهاد کاری می تواند به صورت مستقیم از سوی کارفرمای ترکیه ای باشد)
  6. ترجمه رسمی همه مدارمک فردی و تحصیلی درخواست کننده
  7. داشتن مدرک تحصیلی حداقل دیپلم
  8. داشتن بیمه مسافرتی با پوشش 30 هزار یورویی
  9. ارائه مدارک معادلسازی شده تحصیلی
  10. ارائه مدارک اقامتی در ترکیه اعم از اجاره، خرید ملک در ترکیه، رزرو هتل و…
  11. تمکن مالی برای سکونت در ترکیه طی مدت اقامت

✔️ مطالعه بیشتر: ترجمه رسمی تقدیرنامه و لوح سپاس در دارالترجمه رنسانس

مراحل دریافت ویزای کار ترکیه که باید توسط کارفرما طی شود

مراحل دریافت ویزای کار ترکیه که باید توسط کارفرما طی شود

پس از آنکه درخواست آنلاین خود را برای دریافت ویزای کار ترکیه ارسال کردید و مصاحبه های لازم را گذراندید لازم است کارفرما طی 10 روز کاری مدارک لازم برای درخواست نیروی کار مورد نظر خود اعلام کند.

  1. ارائه نامه درخواست اجازه کار برای نیروی کاری مورد نظر
  2. تکمیل فرم درخواست اجازه کار برای نیروی کار خارجی
  3. گزارش جزییات سهام و ساختار سرمایه کارفرما
  4. ترازنامه گزارش سود و زیان سالیانه کارفرما

مدت زمان لازم برای پردازش درخواست ویزا و مجوز کار ترکیه

زمانی که برای استخدام و مجوز به کارفرمای مربوطه درخواست دادید در صورت موافقت با شما، لازم است مدارک خود به سرعت به وزارتخانه ترکیه تحویل دهید. پس از تحویل مدارک حدود  30 روز کاری طول می کشد تا نتیجه موافقت یا عدم موافقت با درخواست شما مشخص و به شما اعلام شود. نتیجه نهایی نیز به کنسولگری ترکیه تحویل و پس از آن به شما ابلاغ می شود.

✔️ مطالعه بیشتر: ترجمه رسمی فیش حقوقی در دارالترجمه رنسانس

هزینه و ضرورت اخذ مجوز کار در ترکیه

هزینه و ضرورت اخذ مجوز کار در ترکیه

اگر قصد سفر به ترکیه با هدف کار دارید لازم است پیش از هر اقدامی ویزای کار ترکیه دریافت کنید. نکته مهمی که لازم است بدانید اینکه پس از دریافت ویزای کاری باید طی کمتر از یک ماه درخواست خود را در سایت  دریافت مجوز اقامت ثبت کنید. نکته دیگر اینکه در صورتی که ویزا و مجوزهای لازم را دریافت کردید باید کمتر از 6 ماه وارد خاک ترکیه شوید در غیر این صورت ویزای شما اعتبار خود را از دست می دهد.

 اما در این میان شاید برای شما سوال باشد که هزینه اخذ این مجوز چقدر است؟

براساس تعرفه های سال 2022  برای دریافت مجوز کار لازم است مبالغ زیر را بپردازید:

  • مجوز موقت  یکساله 13 هزار و 862 لیر
  • مجوز کار دائم یک و دو ساله 27 هزار و 724 لیر
  • مجوز کار دائم دو و سه ساله 41 هزار و 586 لیر
  • مجوز کار نامحدود یک میلیون و 386 هزار و 740 لیر
  • مجوز کار مستقل یک ساله 51 هزار و 570 لیر
  • کارمزد کاغذ  هر کدام از مجوزهای کاری 160 لیر

انواع ویزای کار ترکیه

اگر قصد دارید برای کار به ترکیه اقدام به دریافت ویزای کار ترکیه لازم است ابتدا زمینه کاری خود را مشخص کنید. پس از آن بسته به مدت اقامت و زمینه فعالیتی خود می توانید برای دریافت ویزای کاری اقدام کنید. ویزای کاری ترکیه شامل موارد زیر می شود:

ویزای ویژه ورزشکاران

ورزشکاران دسته دیگری از افراد هستند که برای ماندن و اقامت طولانی در ترکیه لازم است ویزا دریافت کنند. در صورتی که فرد بخواهد کوتاه مدت در ترکیه اقامت داشته باشد می تواند اقدام به دریافت ویزای 4 ماهه نماید. حتی این شرایط برای هنرمندان و ورزشکاران فراهم است که یک ماه در این کشور بدون دریافت ویزای طولانی مدت اقامت داشته باشند.

ویزای ویژه هنرمندان

هنرمندان در صورتی که بخواهند برای مدت محدودی به ترکیه سفر کنند ویزای یک ماهه بگیرند. در غیر این صورت لازم است از وزارت هنر و فرهنگ ترکیه ویزای طولانی مدت دریافت کنند.

ویزای ویژه کارگران منطقه آزاد مشخص

فعالیت در مناطق آزاد ترکیه برای کارگران نیازمند دریافت مجوز اقامت از وزارت اقتصاد این کشور برای کارگران است.

ویزای استخدام یا ویزای استخدامی خاص

این نوع ویزا تنها برای کسانی است که مسئولین کشورشان با سران ترکیه دارای توافقات و همکاری های دوجانبه هستند. از همین رو این افراد نیازی برای دریافت ویزای مشروح برای اقامت طولانی مدت کاری در ترکیه ندارند.

ویزای ویژه خبرنگاران و مطبوعات

خبرنگارانی که در حوزه بین الملل فعالیت دارند اگر بخواهند به صورت کوتاه مدت و موقت به ترکیه سفر کنند نیازی به دریافت ویزا ندارند.

این در حالی است که اگر خبرنگاری قصد فعالیت در ترکیه داشته باشد لازم است اقدام به دریافت مجوز اقامت موقت از اداره کل مطبوعات و اطلاعات نخست وزیری ترکیه دریافت کنند. این مجوز می تواند شامل کارت مطبوعاتی موقت برای خبرنگاران باشد.

در نظر داشته باشید که این مجوز هر سه ماه باید تمدید شود. این نوع ویزا تنها برای کسانی است که قصد اقامت کوتاه مدت دارند. در شرایطی که فرد بخواهد برای طولانی مدت در ترکیه فعالیت خبری داشته باشد نیازمند دریافت ویزای مشروح کاری مطبوعات است.

ویزای استخدام استادان و دانشگاهیان

یکی دیگر از انواع ویزای کار به ترکیه برای استخدام اساتیدی است که قصد فعالیت در محیط های دانشگاهی و آموزشی ترکیه دارند. برای این موضوع باید پس از دریافت ویزا مجوزی برای اقامت خود از وزارت آموزش عالی ترکیه دریافت کنند.

ویزا با اهداف مونتاژ و تعمیرات

اگر ترکیه ماشین آلاتی وارد کند مونتاژ کاران و تعمیرکاران می توانند با دریافت ویزا با هدف مونتاژ و تعمیرات به ترکیه سفر کنند. نکته مهمی که درباره این ویزا باید مورد توجه قرار گیرد اینکه مدت زمان این ویزا 3 ماهه است. اگر فردی بخواهد طولانی مدت در ترکیه در این زمینه فعالیت کند لازم است اقدام به دریافت ویزای کاری طولانی مدت کند.

دسته بندی:

نظرات کاربران