ویزای تحصیلی چیست؟ شرایط و مدارک لازم جهت اخذ آن

ویزای تحصیلی چیست

جمعیت دانشجویان بین المللی در سراسر جهان روز به روز در حال افزایش است و تقاضا برای اخذ ویزای تحصیلی نیز به طبع آن افزایش یافته است. تحصیل در خارج از کشور و کسب مهارت ها در رشته مورد علاقه یکی از دغدغه های است که ذهن دانشجویان زیادی را به خود مشغول کرده است. اما افرادی که تمایل دارند به کشورهای خارجی سفر کرده و در آنجا به تحصیلی بپردازد باید ابتدا شرایط و نحوه درخواست ویزای تحصیلی را بدانند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

ویزای تحصیلی چیست؟

ویزای تحصیلی در واقع یک نوع مدرک است که به شما اجازه می‌دهد تا به شکل قانونی در کشور مورد نظر برای یک دوره زمانی مشخص تحصیل کنید. این ویزا به واسطه کنسولگری یا سفارت صادر و به افراد متقاضی ارائه می‌شود. معمولاً ویزا به شکل یک برچسب یا مهر تایید شده می باشد که در صفحات پاسپورت شما پیوست میشود. دریافت ویزای تحصیلی اندازه پاسپورت شما اهمیت دارد. به شکلی که بدون دریافت آن امکان چگونه تحصیل را در کشور مورد نظر نخواهید داشت.

✔️ بیشتر بدانید: تفاوت پاسپورت با ویزا

بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی

بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی

1- کانادا

همه ما فردی را در میان دوستان خود داریم یا شخصی را می شناسیم که در کانادا تحصیل می کند؛ علت آن این است که این کشور به خاطر مهاجرپذیری بسیار شهرت دارد! کانادا دانشگاه های زیادی دارد که دوره های فوق العاده ای ارائه می دهند.

گرفتن ویزای تحصیلی نسبتاً آسان است و فرصت های شغلی بسیاری پس از فارغ التحصیلی در دسترس است. این کشور همچنین ویزای کار پس از فارغ التحصیلی را به دانشجویان ارائه می دهند که از هشت ماه تا یک سال متغیر است و فرصت کافی برای جستجوی شغل را فراهم می‌کند. برای دریافت ویزا و تحصیل در این کشور لازم است نسبت به ترجمه مدارک شخصی خود اقدام کنید.

2- انگلستان

یکی دیگر از کشورهای محبوب برای تحصیل در خارج از کشور، انگلستان است که دارای دانشگاه های معتبر بسیاری است که شهرت جهانی دارند. پس از پذیرش در یک دانشگاه معتبر می توانید به راحتی ویزای تحصیلی دریافت کنید. اما بعد از فارغ التحصیلی چی؟ ویزای فارغ التحصیلی پس از اتمام تحصیلات به دانشجویان اعطا می شود که به آنها اجازه می دهد تا دو سال بیشتر در کشور بمانند.

از این طریق به دانشجویان زمان زیادی برای یافتن شغل پس از فارغ التحصیلی می دهد و این مسئله باعث می شود که این کشور نیز بسیار مهاجرپذیر باشد. دارالترجمه انگلیسی در مسیر مهاجرت تحصیلی به شما کمک می کند تا بتوانید مدارک خود را به صورت رسمی ترجمه کرده و به موسسات و دانشگاه های مورد نظر ارائه دهید.

3- آلمان

با بسیاری از دانشگاه‌های دولتی، دویچلند به دلیل عدم شهریه یا شهریه کم معروف است، که آن را برای دانشجویان بین‌المللی بسیار جذاب می‌کند. با این که بسیاری از دوره ها به زبان انگلیسی تدریس می شوند، اما همچنان همه نوع امتیازات را به دانشجویانی که آلمانی هم صحبت می کنند، ارائه می دهند.

برای اخذ ویزا و تحصیل در این کشور لازم است مدارک خود را به یک دارالترجمه آلمانی معتبر بسپارید. آلمان نه تنها کیفیت زندگی عالی را ارائه می دهد، بلکه پس از پذیرش در دانشگاه مربوطه یا قرارداد کاری، ویزاهای تحصیلی و ویزای کار را نیز به راحتی می دهد.

4- استرالیا

استرالیا یکی دیگر از مکان های عالی برای ادامه تحصیل دانشجویان است! در حالی که استرالیا به دلیل زیبایی منظره طبیعی محبوب است، فرصت های کاری منحصربفردی را ارائه می دهد و کیفیت زندگی فوق العاده ای دارد.

پس از اخذ پذیرش از دانشگاه انتخابی خود، می توانید بدون هیچ گونه مشکلی برای ویزای تحصیلی اقدام کنید. پس از فارغ التحصیلی، دانشجویان می توانند بسته به مدرک تحصیلی خود، ویزای کار پس از تحصیل به مدت دو تا چهار سال دریافت کنند. شما می توانید به عنوان یک کارگر ماهر با توجه به ویزای خود از مزایای اضافی بهره مند شوید.

قبل از گرفتن ویزای تحصیلی چه کارهایی باید انجام شود؟

قبل از گرفتن ویزای تحصیلی چه کارهایی باید انجام شود؟

1- برای برنامه تحصیلی درخواست دهید.

برای واجد شرایط بودن جهت دریافت ویزای تحصیلی، باید در یک برنامه تحصیلی معتبر در یک کشور خارجی ثبت نام کنید. بنابراین قبل از اینکه بتوانید برای ویزا درخواست دهید، باید درخواست خود را برای برنامه تحصیلی انتخابی خود ارسال کنید.

2- از سفارت/کنسولگری وقت بگیرید.

پس از آن که از طرف موسسات و دانشگاه ها پذیرفته شدید، باید یک سفارت یا کنسولگری در کشور خود پیدا کنید و برای مصاحبه ویزای خود وقت بگیرید. توجه داشته باشید که سفارت و کنسولگری واحدهای متفاوتی هستند و در مواردی که هر دو در کشور شما حضور نداشتند، باید درخواست خود را به دفتر ویزای کشور همسایه ارسال کنید.

3- مدارک خود را آماده و جمع آوری کنید.

برای ارسال درخواست خود باید مدارک مورد نیاز را تهیه کنید. اطمینان حاصل کنید که از مدارک مورد نیاز فتوکپی تهیه کرده اید و به آن ها مهر تایید زده اید. همچنین، با دفتر ویزا چک کنید تا ببینید کدام اسناد ممکن است نیاز به ترجمه رسمی داشته باشند تا بتوانید آنها را آماده کنید. از جمله مدارک اصلی، ترجمه رسمی مدارک تحصیلی خواهد بود.

✔️ حتما بخوانید: مهمترین نکات هنگام ترجمه رسمی مدارک

4- هزینه های مربوط به ویزا را انجام دهید.

شما باید هزینه درخواست ویزا را به موقع پرداخت کنید. برخی از دفاتر ویزا ممکن است از شما بخواهند که این کار را قبل از شرکت در قرار ویزای خود انجام دهید، در حالی که برخی دیگر ممکن است از شما بخواهند که این کار را در همان روز انجام دهید.

5- در مصاحبه ویزای تحصیلی خود شرکت کنید.

در نهایت، تنها کاری که باید انجام دهید این است که طبق برنامه در مصاحبه ویزا شرکت کنید. حتما توجه داشته باشید که در زمان مقرر در مکان مورد نظر حضور داشته باشید تا برنامه های تحصیلی شما به مشکل نخورد.

نکته: مدارک شما نیاز دارد تا به زبان کشور مقصد ترجمه شود؛ برای مثال اگر کشور مد نظر شما ایتالیا است، باید توسط دارالترجمه ایتالیایی مدارک خود را ترجمه کنید.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی

تحصیل در خارج از کشور  نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد. همیشه به دانشجویان توصیه می شود که روند درخواست تا پذیرش خود را با در نظر گرفتن مهلت های زمانی دانشگاه و کار برنامه ریزی کنند.

دانشجویان باید طبق سیاست دانشگاه در آزمون‌های واجد شرایط بودن زبان انگلیسی حاضر شوند و همچنین مدارک لازم را برای پردازش راحت درخواست خود داشته باشند. هر دانشگاه و هر کشور شرایط خاص خود را دارد. شما لازم است به صورت دقیق هر یک را حداگانه بررسی کنید.

مدارک لازم

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی
  1. پاسپورت (با اعتبار شش ماهه): زمانی که برای ویزای خود اقدام میکنید، پاسپورت شما باید حداقل شش ماه اعتبار داشته باشد. اگر پاسپورت شما به زودی منقضی می شود، باید برای پاسپورت جدید اقدام کنید.
  2. فرم درخواست ویزای تحصیلی: شما باید فرم درخواست ویزای تحصیلی را با مشخصات خود پر کنید. معمولاً می توانید فرم را در سفارت/کنسولگری پیدا کنید.
  3. تصاویر پاسپورت: همچنین باید چند عکس پاسپورتی که اخیرا گرفته‌اید ارسال کنید. تعداد عکس‌های مورد نیاز از کشوری به کشور دیگر تغییر می‌کند.
  4. مدرک پذیرش: نامه پذیرش یا سوابق ثبت نام خود را ارسال کنید تا نشان دهید که در یک برنامه تحصیلی در کشور مقصد خود پذیرفته شده اید.
  5. مدارک تمکن مالی: شما باید ثابت کنید که می توانید از نظر مالی در زمان تحصیلی خود را حمایت مالی کنید. اگر خانواده‌تان از شما حمایت می‌کنند، صورت‌های مالی را از اعضای خانواده‌تان ارائه کنید. اگر بورسیه تحصیلی دارید، باید مدرکی را ضمیمه کنید که نشان دهد شما دریافت کننده کمک مالی هستید.
  6. اسناد مدنی: شما باید شناسنامه، گواهی ازدواج (اگر متاهل هستید) و رزومه خود را ارسال کنید.
  7. بیمه سلامت دانشجویان بین المللی: بسته به کشوری که می خواهید در آن تحصیل کنید، ممکن است نیاز به خرید یک طرح بیمه درمانی باشد که کل دوره تحصیل شما را پوشش می دهد.
  8. سوابق قبلی دانشگاه: اگر قبل از درخواست برای برنامه تحصیلی خارجی خود در دانشگاهی تحصیل کرده اید، باید سوابق دانشگاهی خود را برای درخواست ویزای تحصیلی ارسال کنید. ترجمه مدارک دانشگاهی از جمله این مدارک می باشد. اگر در شرایطی که برای مقطع کارشناسی اقدام می کنید باید ترجمه دیپلم را انجام دهید.

مزایای دریافت ویزای تحصیلی

مزایای دریافت ویزای تحصیلی

دریافت ویزای تحصیلی مزایای زیادی را به همراه دارد. از جمله این مزایا شامل موارد زیر می‌ باشد:

  • بالا بردن سطح علمی و آموزشی با تحصیل در برترین دانشگاههای جهان.
  • فراگیری یک زبان بین المللی جدید.
  • امکان اشتغال پس از تحصیل در شغل های مناسب.
  • افزایش دایره دوستان و آشنا شدن با دانشجویان بین المللی با فرهنگ های مختلف.
  • دسترسی به تجهیزات و امکانات به روز در دانشگاه های پیشرفته.
  • اخذ اقامت کشور کشوری که در آن به تحصیل مشغول هستید.

جمع بندی

همیشه به دانشجویان توصیه می شود که برای جلوگیری از عجله در آخرین لحظه، 1 تا 3 ماه قبل اقدام کنند. داوطلبانی که به دنبال کمک مالی، بورسیه تحصیلی و وام تحصیلی هستند، باید چند ماه دیگر به این روند اضافه کنند، زیرا این درخواست ها زمان بیشتری می برد. ویزای تحصیلی برای مدت برنامه آموزشی شما اعتبار دارد. بنابراین، اگر به مدت دو سال در یک کشور خارجی تحصیل کنید، ویزای شما برای همین مدت صادر می شود.

دسته بندی:

نظرات کاربران