مهاجرت بدون مدرک زبان در سال 2022 | شایعه یا حقیقت؟

مهاجرت بدون مدرک زبان در سال 2022 | شایعه یا حقیقت؟

مهاجرت بدون مدرک زبان یکی از آرزوها و دغدغه‌های افرادی است که قصد مهاجرت به کشوری با زبان متفاوت با زبان مادریشان دارند. به طور کلی مدرک زبان در بین موانع و مشکلات دیگر برای مهاجرت تقریبا وزنه سنگینی بوده و کنار گذاشتن این مانع حتی احتمال موفقیت پروسه مهاجرت شما را تضمین کند.
در ادامه این مقاله قصد داریم به اصلی‌ترین سوالات شما پیرامون مهاجرت بدون مدرک زبان بپردازیم و ببینیم این موضوع تا چه حد امکان پذیر بوده و چه راه هایی پیش روی شما وجود دارد.
در نظر داشته باشید که داشتن مدارک تحصیلی دیگر مانند ترجمه دیپلم و یا ترجمه مدرک لیسانس و بالاتر در بیشتر روش‌های مهاجرت لازم است و موضوع اصلی این مقاله تنها مدرک زبان است.

آیا مهاجرت بدون مدرک زبان امکان پذیر است؟

آیا مهاجرت بدون مدرک زبان امکان پذیر است؟

در دنیای امروز دانش‌آموزان و دانشجویان بیشتری قصد دارند برای تحصیل و رسیدن به اهدافشان از کشور خود خارج شوند. هر کشور، کالج و شرکت شرایط متفاوتی برای پذیرش دانشجو دارند، و حتی دولت‌ها فرآیند اخذ ویزا را با ملزومات خاصی انجام می‌دهند.
در بیشتر کشو‌رهای اروپایی، اثبات مهارت دانش زبان انگلیسی مسئله مهمی به حساب می‌آید. آزمون‌هایی مانند آیلتس، تافل و PTE برای اخذ پذیرش در دانشگاه اجباری هستند. همچنین برای داوطلبانی که مایل به کار در خارج از کشور باشند، تسلط به زبان انگلیسی مورد نیاز است و نمره آزمونی که در سطح بین المللی و در کشورهای بسیاری برای تشخیص تسلط زبان انگلیسی افراد مورد قبول قرار می‌گیرد، آیلتس (IELTS) است. در بین کشورهای معروف دنیا که مقصد مهاجرین زیادی هستند، بعضی اوقات داشتن مدرک زبان به اندازه دیگر مدارک هویتی مثل ترجمه مدارک تحصیلی و حتی ترجمه رسمی کارت ملی ضرورت دارد.

مهاجرت بدون مدرک زبان به کدام کشورها ممکن است؟

مهاجرت بدون مدرک زبان به کدام کشورها ممکن است؟

بله حقیقت دارد. در بعضی موارد خاص و تنها برای بعضی کشورهای به خصوصی، بدون داشتن نمره آیلتس می‌توانید ویزا گرفته و مهاجرت کنید. اکثر کشورهای آسیایی، آمریکای جنوبی و آفریقایی برای مهاجرت به آیلتس نیاز ندارند. جالب است بدانید که شما می‌توانید به تحصیل در ترکیه بدون مدرک زبان هم فکر کنید؛ زیرا هیچ‌گونه الزامی برای داشتن مدرک زبان انگلیسی وجود ندارد و نیاز است که در کنار واجد شرایط بودن، مدارک شما نیز ترجمه رسمی ترکی استانبولی شده باشند. در کمال تعجب می‌توانید نام بعضی از کشورهای پر متقاضی برای مهاجرت که نیازی به نمره آیلتس ندارند را در لیست زیر ببینید:

  • هند
  • کانادا
  • استرالیا
  • آلمان
  • مالزی
  • نروژ

در نظر داشته باشید که تنها بعضی موارد خاص در این کشورها وجود دارد که نیازی به مدرک زبان ندارد و شامل این معافیت هستند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. در صورتی که مشمول این موارد هستید، باید در نظر داشته باشید که مدارک دیگر شما چه مدارک هویتی مانند ترجمه شناسنامه و چه مدارک تحصیلی، باید به زبان کشورمقصد ترجمه شود. برای مثال، اگر مقصد مورد نظر شما کشور آلمان باشد، باید ترجمه آلمانی تمامی مدارک خود را به همراه داشته باشید.

روش‌های مهاجرت بدون مدرک زبان

روش‌های مهاجرت بدون مدرک زبان

برای اینکه بتوانید بدون داشتن مدرک زبان به کشورهایی که در بالا بیان کردیم مهاجرت کنید، لازم است که با روند کاری و شرایط هر دولت آشنا شوید. در ادامه به تفکیک روش‌های موجود برای هر کشور را تشریح می‌کنیم.

هندوستان

به دلیل پیشرفت فن آوری در هند، تعداد فزاینده‌ای از دانشجویان هند را برای تحصیل انتخاب می‌کنند. در میان هزاران دانشگاه موجود، دانشگاه دهلی، دانشگاه بمبئی، دانشگاه کلکته، و دانشگاه هندو بنارس و مدارس IIT دانشگاه‌هایی هستند که می‌توانید بدون نمره آیلتس در آنجا تحصیل کنید. راه‌های دیگر مهاجرت به هند به نسبت مهاجرت تحصیلی آنچنان مورد استقبال عموم نیستند و به همین دلیل قوانین منظم و دقیقی برای آن‌ها وجود ندارد و ممکن است با یکدیگر متفاوت باشند.

کانادا

متقاضیان تحصیل در مدارس کانادا نیازی به ارائه مدرک زبان آیلتس، تافل و … ندارند. مدارس این کشور آزمون‌های تعیین سطح برگزار کرده و در صورتی که دانش‌آموز در این آزمون‌ها نمره‌ حدنصاب را کسب نکند، باید در دوره آموزش زبان این مدارس شرکت کند.
همچنین تمامی کالج‌های کانادا برای پذیرش متقاضیان بین‌المللی، مدرک زبان انگلیسی با سطح 6 یا 6.5 آزمون آیلتس را دریافت می‌کنند. با این حال، امکان پذیرش مشروط نیز برای متقاضیان وجود دارد. در این شرایط متقاضی پس از گذراندن دوره‌های زبان در کالج، می‌تواند در رشته مورد نظر خود ادامه تحصیل دهد.
میزان اهمیت ارائه مدرک زبان انگلیسی برای اخذ ویزای تحصیلی، به کشوری بستگی دارد که در آن درخواست ویزا را ارائه کرده‌اید. ارائه مدرک زبان انگلیسی به سفارت برخی از کشورها به منظور دریافت ویزای تحصیلی کانادا، اجباری است اما در برخی دیگر از کشورها چنین اجباری وجود ندارد.

استرالیا

برای اخذ ویزا و مهاجرت به استرالیا نیازی به شرکت در آزمون نیست. با این حال، برخی از دانشگاه‌ها ممکن است به مدرک دیگری مبنی بر تسلط به انگلیسی نیاز داشته باشند.
در بسیاری از دانشگاه‌ها در استرالیا، دانشجویان بدون داشتن نمره آیلتس برای دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد پذیرفته می‌شوند. برخی از آن‌ها عبارتند از دانشگاه کوئینزلند، دانشگاه فناوری سوئینبرن، دانشگاه آدلاید، دانشگاه نیو ساوت ولز، دانشگاه مک کواری و غیره. اگر دانشگاه خاصی را در این کشور مد نظر دارید، می‌توانید در صفحه خود دانشگاه این موضوع را بررسی کنید.

آلمان

معمولاً دانشجویانی که برای تحصیل در آلمان اقدام می‌کنند، در صورت داشتن مدرک لیسانس که به زبان انگلیسی یا زبان مادری آنها تدریس شده باشد، نیازی به آیلتس یا تافل ندارند. علاوه بر این، برخی از دانشگاه‌ها برای تأیید مهارت زبان انگلیسی فقط به نامه‌ای از کالج دانشجو نیاز دارند.
به عنوان مثال، در دانشگاه آزاد برلین، الزامات زبانی خاصی برای برنامه‌های مختلف وجود دارد. در برنامه‌ای مانند English Philology، شما باید در آزمون زبان قبول شده باشید. در نهایت، بسیاری از دانشگاه‌های آلمان مکان‌هایی هستند که می‌توانید بدون نمره آیلتس در آنجا تحصیل کنید.

مالزی

مالزی یازدهمین مقصد تحصیلی ترجیحی و کشور برتر آسیا پس از سنگاپور برای تحصیل است و یکی از کشورهایی محسوب می‌شود که آیلتس نیاز ندارد.
در مالزی دانشگاه‌های دولتی بسیار خوب و شناخته شده ای مانند دانشگاه مالزی، دانشگاه مالایا و … وجود دارد. همچنین این کشور دارای پردیس‌های زیادی از دانشگاه‌های برتر در سراسر جهان همچون دانشگاه موناش و سوئینبرن، پردیس ناتینگهام و لنکستر و … است. در این دانشگاه‌ها، شما می‌توانید بدون داشتن نمره آزمون آیلتس مطالعه کنید.
شاید بتوان گفت در بین کشورهای سرشناس، تنها کشور مالزی، است که مدرک زبان شرط اجباری برای تحصیل در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد و همچنین ویزای کاری نیست.

نروژ

ادامه تحصیل در کشور نروژ برای دانشجویان خاصی بدون مدرک زبان امکان پذیر است. به این صورت که در دانشگاه اسلو، تنها دانشجویان آفریقای جنوبی از کشو‌رهای آفریقایی ملزم به ارائه نمره آیلتس نیستند. ولی بقیه دانشجویان از آفریقا و سایر کشورهایی که انگلیسی زبان اصلی آن‌ها نیست، باید مدرک زبان ارائه دهند. به نوعی می‌توان گفت این دانشگاه تنها برای این کشور معافیت قائل شده است.
با این حال، دانشجویان بین المللی باید قبل از درخواست، الزامات دوره‌های خود را در دانشگاه مورد نظر بررسی کنند. ممکن است شانس با شما یار باشد که دوره‌های بدون پیش نیازهای تافل یا آیلتس را پیدا کنید.

کمترین نمره زبان برای مهاجرت

کمترین نمره زبان برای مهاجرت - مهاجرت بدون مدرک زبان

در ابتدا باید توجه داشته باشید که نمره زبان شما با توجه به نوع آزمونی که در آن شرکت می‌کنید، می‌تواند مقیاس متفاوتی داشته باشد، برای مثال آیلتس و تافل. شما می‌توانید نیاز هر دانشگاه یا کشوری به نمره خاصی را در یکی از این 2 آزمون به هم تبدیل کنید.
در مرحله بعد، این نکته را بدانید که میزان نمره مورد نیاز برای مهاجرت، بسته به روشی که قصد دارید با آن مهاجرت کنید و کشور مقصد متفاوت است. ولی به صورت کلی مهاجرت از طریق ویزای کاری به سطح بالاتری از زبان نسبت به روش‌های دیگر نیاز دارد؛ که البته گاهی تفاوت چشمگیری بین نمرات مورد نیاز احساس نمی‌شود و عموما به عنوان یک قابلیت ویژه و فوق العاده ارزیابی می‌شود.
در اکثر موارد شما باید نمره‌ای بین 6 تا 8 در آزمون آیلتس یا معادل آن در تافل را کسب کنید. میزان دقیق نمره‌ای که به آن نیاز خواهید داشت در گرو 2 مورد اساسی است:

  1. حد مشخص شده از طرف دانشگاه در صورت مهاجرت تحصیلی
  2. انگلیسی زبان بودن یا نبودن کشور مقصد

مهاجرت بدون نیاز به مدرک زبان؛ شایعه یا حقیقت؟

در زمینه مهاجرت تحصیلی، بعضی از کشورهای جهان به متقاضیان اجازه تحصیل بدون داشتن مدرک زبان را می دهند. برای پذیرش در دانشگاه‌های این کشورها نیازی به ارائه مدرک تافل یا آیلتس نیست و شما با داشتن سطح زبان متوسط می‌توانید در آزمون وروردی دانشگاه شرکت کرده و در صورت نیاز مدتی را در کلاس‌های آمادگی زبان آن شرکت کنید. ولی باید به این نکته توجه داشته باشید که الزامات زبانی در هر برنامه مهاجرتی متفاوت است و برای اطمینان از موفقیت پرونده مهاجرتی، لازم است که به طور کامل شرایط مهاجرتی هر کشور را مطالعه نمایید.

دسته بندی:

نظرات کاربران

  • مجله مهاجرت 7 آوریل 2023

    سلام.وقت بخیر .
    در مورد ویزای تحصیلی نروژ بدون مدرک زبان میشه راهنمایی بفرمایید؟

    • wadmin 5 ژوئن 2023

      با سلام. برای چه مقطعی و چه رشته ای؟

  • رازق محمدی 27 می 2023

    من میخام ثبت نام کونم گشور آلمان افغانی هستم فلان ایران هستم