مهاجرت تحصیلی به استرالیا + شرایط، مدارک و مراحل آن

مهاجرت تحصیلی به استرالیا

کشور استرالیا داشتن بیش از 1100 موسسه و مرکز آموزشی با 22 هزار رشته تحصیلی یکی از گزینه های محبوب برای دانشجویان خارجی به شمار می آید. از همین رو هر ساله متقاضیان زیادی با هدف مهاجرت تحصیلی به استرالیا سفر می کنند. وجود نام 25 دانشگاه برتر این کشور در میان 500 دانشگاه برتر جهان سبب شده تا مهاجرت تحصیلی به استرالیا در کنار سایر روش های مهاجرتی از محبوبیت بالایی برخوردار باشد.

چرا باید استرالیا را برای تحصیل انتخاب کنیم؟

چرا باید استرالیا را برای تحصیل انتخاب کنیم؟

وقتی بدانید که 7 دانشگاه برتر استرالیا در  میان 120 دانشگاه برتر جهان است، از دیگر سو از بیش از 260 کشور دنیا به این کشور مهاجرت کرده اند. شما نیز مهاجرت تحصیلی به استرالیا را به عنوان یکی از گزینه های مناسب در نظر می گیرید. تنوع و تکثر جمعیتی این کشور یکی از مزیت هایی است که بسیاری از مهاجران خارجی را برای مهاجرت به استرالیا ترغیب می کند.

✔️ اگر نمیدانید، بخوانید: ویزای تحصیلی چیست؟

شاید همین موضوع این کشور را تبدیل به سومین کشور محبوب انگلیسی زبان در دنیا تبدیل کرده است. زبان غالب و ملی این کشور انگلیسی است. بنابراین افراد به راحتی می توانند برای یادگیری زبان و تحصیل در آن اقدام کنند. مزیت دیگری که استرالیا برای دانشجویان فراهم کرده، امکان داشتن شغل پس از دوران فارغ التحصیلی است.

نکته مهم این که در زمان درخواست ویزای تحصیلی برای استرالیا ترجمه رسمی همه مدارک هویتی، تحصیلی، شغلی و ترجمه گواهینامه فنی و حرفه ای در صورتی که در رشته یا حرفه خاصی تخصص دارید، ضروری است.

آیا تحصیل در استرالیا بهترین روش برای مهاجرت به آن کشور است؟

آیا تحصیل در استرالیا بهترین روش برای مهاجرت به آن کشور است؟

یکی از مهمترین سوالاتی که شاید بسیاری از کسانی که دوست دارند به استرالیا مهاجرت کنند دانستن بهترین روش مهاجرت است. از آنجا که طی سال های اخیر سختگیری ها برای صدور ویزا برای ایرانی ها بیشتر شده است از همین رو مهاجرت تحصیلی به استرالیا در حال حاضر بهترین گزینه برای ایرانی ها است. علاوه بر اینکه فرد پس از تحصیل می تواند مشغول به کار شود.

شرایط تحصیل در استرالیا

شرایط تحصیل در استرالیا

اطلاع از شرایط تحصیلی در استرالیا یکی از مواردی است که می تواند فرد را برای مهاجرت تحصیلی به استرالیا  راضی یا منصرف کند. در مجموع اگر قصد دارید با هدف تحصیل به استرالیا سفر کنید لازم است موارد زیر را به عنوان شرایط تحصیلی در نظر داشته باشید:

کارشناسی

یکی از مقاطع تحصیلی که افراد می توانند با توجه به شرایط زبان و سنی خود در آن مشغول تحصیل شوند دوره کارشناسی است. حداقل نمره آزمون آیلتس متقاضیان برای این مقطع تحصیلی باید 5.5 باشند. علاوه بر اینکه فرد باید مدرک دیپلم ایران را نیز با نمره قابل قبول اخذ کرده باشد.

کارشناسی ارشد

یکی دیگر از مقاطع تحصیلی که دانشجویان می توانند برای مهاجرت تحصیلی به استرالیا اقدام کنند، کارشناسی ارشد است. در این مورد لازم است فرد مدرک کارشناسی خود دریافت و پس از آن برای مقطع کارشناسی ارشد مرتبط با دوره کارشناسی اپلای کند. مدرک زبان مورد نیاز برای این مقطع تحصیلی آیلتس 6.5 است.

دکترا

در صورتی که بخواهید برای دکترا یا PHD اقدام کنید لازم است بورسیه دریافت کنید. البته دریافت بورسیه دکتری نیز دارای شرایط ویژه ای است، مثلا برخی دانشگاه ها فقط یکبار فرد را بورسیه می کنند و در صورت از دست رفتن زمان مورد نظر امکان دریافت مجدد بورسیه وجود ندارد. علاوه بر اینکه برای دریافت بورسیه باید مقاله منتشر شده معتبر داشته باشید. علاوه بر اینکه باید مدرک آیلتس 6.5 را نیز داشته باشید.

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی در استرالیا

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی در استرالیا

حالا نوبت به آماده سازی مدارکی می رسد که برای اخذ ویزا ضروری است. علاوه بر مدارک گفته شده، ترجمه رسمی همه این مدارک نیز ضروری است.

  1. ترجمه رسمی کارت واکسیناسیون
  2. ترجمه رسمی همه مدارک هویتی اعم از شناسنامه، کارت ملی، کارت پایان خدمت، مدارک ازدواج
  3. مدارک تحصیلی و ریز نمرات
  4. مدرک زبان مورد نیاز براساس مقطع تحصیلی
  5. مدارک تمکن مالی
  6.  فرم های مربوط برای درخواست ویزا
  7. انگیزه نامه و توصیه نامه
  8. مدارک شغلی
  9. مقالات علمی چاپ شده
  10. پاسپورت
  11. فرم ها و فیش های واریزی مربوط به اخذ پذیرش

مراحل اخذ پذیرش تحصیلی در استرالیا

در صورتی که قصد مهاجرت تحصیلی به استرالیا دارید لازم است مراحل پنجگانه ای را برای اخذ ویزا به این کشور طی کنید. این مراحل عبارت است از:

مرحله 1: آماده سازی مدارک تحصیلی برای درخواست ویزا

در این مرحله لازم است اگر در حین تحصیل هستید سال تحصیلی را با بهترین نمرات به پایان برسانید. برای اخذ ویزای تحصیلی به آلمان معدل نقش مهمی دارد. از همین رو همه تلاش خود را به کار ببندید تا بهترین نمرات و معدل را دریافت کنید. پس از آن همه اقدامات لازم برای دریافت اصل مدرک تحصیلی انجام دهید. در نظر داشته باشید که در زمان درخواست برای ویزا که برای ترجمه دیپلم اقدام می کنید لازم است همه مدارک تحصیلی که می تواند در پذیرش شما تاثیرگذار باشد نیز ضمیمه پرونده خود کنید.

در صورتی که در دانشگاه مشغول به تحصیل هستید نیز بهتر است اصل مدرک را پس از فراغت از تحصیل برای دریافت ویزا ارائه کنید در غیر این صورت با گواهی موقت نیز می تواند درخواست خود را ارائه دهید. ترجمه رسمی ریز نمرات نیز یکی از مهمترین مدارکی است که باید آن را در زمان درخواست ویزا ارائه کنید.

شرط معدل برای مقطع کارشناسی 13-14 و برای کارشناسی ارشد 14-15 است. این نمره برای فارغ التحصیلان دوره دکتری 16 است. پس در زمان درخواست ویزا، ترجمه مدارک دانشگاهی نیز ضروری است.

مرحله 2: اخذ مدرک زبان انگلیسی

یکی از الزامات درخواست برای ویزای تحصیلی به استرالیا داشتن مدرک زبان برای همه متقاضیان بالاتر از سال یازدهم است. بسته به مقطع تحصیلی این مدرک زبان متفاوت است و فرد باید در زمان درخواست ویزا در کنار ترجمه مدارک شخصی و تحصیلی خود، مدرک زبان مورد نظر را ضمیمه پرونده خود کند.

اگر چه یکی از مزیت های درخواست تحصیلی استرالیا عدم الزام داشتن مدرک زبان در زمان ارائه درخواست است اما در صورت قبولی به دلیل تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های این کشور، در نهایت فرد باید بتواند مدرک زبان را با مدرک با نمره بالا را به دانشگاه مورد نظر ارائه کند. در این صورت همچنان در ارائه مدرک زبان تنها تخفیف این است که می توان با کمی تاخیر آن را ارائه کرد.

✔️ اگر دوست دارید مقصدتان اروپا باشد: تحصیل رایگان در ایتالیا

مدرک زبان برای مقاطع تحصیلی و نیز درخواست ویزا 3 مدرک آیلتس، تافل و PTE است. نمره هر کدام از این مدارک کاملا به رشته و مقطع تحصیلی بستگی دارد. در صورتی که نمره زبان فرد پایینتر از حد انتظار باشد در صورت قبولی می تواند پس از دریافت مدرک زبان دوره دانشگاهی خود را در استرالیا شروع کند. 

مرحله 3: انتخاب دانشگاه و رشته مورد نظر

مرحله سومی که لازم است فرد برای اخذ ویزای تحصیلی استرالیا طی کند انتخاب دانشگاه و رشته مورد نظر است. نکته مهم اینکه اگر فرد از ایران بخواهد برای درخواست اقدام کند تنها در صورتی این امکان برای او فراهم است که کارت پایان خدمت دریافت کرده باشد. در این صورت در زمان درخواست ویزا ترجمه کارت پایان خدمت نیز باید ضمیمه مدارک هویتی و فردی شود.

مقطع تحصیلی عمدتا مقطعی است که مدرک دوره قبل آن را دریافت کرده است. به طور مثال فرد با مدرک کارشناسی، برای دوره کارشناسی ارشد درخواست می دهد. البته برخی نیز ترجیح می دهند در رشته جدیدی در مقطع پایین شروع به تحصیل کنند.

مرحله 4: آماده سازی ترجمه رسمی مدارک تحصیلی و ارائه درخواست پذیرش

پس از طی 3 مرحله قبل حالا نوبت به آماده کردن همه مدارک تحصیلی، فردی، شغلی و… می رسد. علاوه بر آماده سازی این مدارک برای مهاجرت تحصیلی به استرالیا، باید ترجمه رسمی مدارک تحصیلی به زبان انگلیسی به سفارت ارائه شود.

همه مدارکی که با هدف تحصیل تهیه می شود باید با دقت بالایی باید گردآوری و آماده سازی شود. علاوه بر موارد گفته شده باید مدارک تمکن مالی را نیز ارائه کنید که یکی از آن ها ودیعه 15 تا 20 هزار دلار استرالیا برای یک ترم شهریه است.

نکته مهم اینکه برای ترجمه مدارک لازم است آن را به یک دارالترجمه انگلیسی رسمی و معتبر بسپارید تا کمترین وقت و هزینه صرف شود.

مرحله 5: اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی

در نهایت نوبت به اقدام برای پر کردن فرم درخواست ویزای تحصیلی و مهاجرت تحصیلی به استرالیا می رسد. برای این کار باید توانسته باشید موافقت یک یا چند مرکز آموزشی یا دانشگاه را در استرالیا دریافت کرده باشید. این پذیرش باید در قالب یک نامه در کنار سایر مدارک مثل اصل و ترجمه شناسنامه و سایر مدارک هویتی و تحصیلی به سفارت ارائه کنید.

نکته مهمی که بسیاری از متقاضیان آن را نمی دانند اینکه اخذ پذیرش از یک دانشگاه به معنای اخذ قطعی ویزا نیست. چرا که کوچکترین خطا یا اشتباه در گردآوری مدارک یا ترجمه آن مثل ترجمه کارت ملی نیز می تواند روند صدور ویزا را به مختل کند. از همین رو تاکید می شود که سعی کنید با حساسیت و دقت بالایی مدارک را آماده و ارائه کنید.

هزینه تحصیل و زندگی در این کشور

یکی از سوالات متداول کسانی که قصد مهاجرت تحصیلی به استرالیا دارند، درباره هزینه های تحصیل و زندگی در استرالیا است. همانطور که می دانید واحد پول این کشور دلار استرالیا است. به طور میانگین به جز هزینه های روند اداری از زمان آماده سازی مدارک تا درخواست و دریافت پذیرش و ویزا، به طور کلی متوسط سالانه حدود 45 هزار دلار استرالیا نیاز دارید تا بتوانید در این کشور تحصیل کنید.

از همین رو در زمان درخواست ویزای تحصیلی یکی از مدارکی که از فرد متقاضی دریافت می شود، مدارک تمکن مالی برای اقامت و سکونت و نیز هزینه ای دانشگاه در این کشور است. البته دانشجویان می توانند به صورت پاره وقت 40 ساعت در طی دو هفته کار کنند تا بخشی از هزینه های زندگی خود را تامین کنند. البته افراد می توانند پس از فراغت از تحصیل در این کشور مشغول به کار شوند.

✔️ همچنین بخوانید: بهترین کارهای پاره وقت دانشجویی در کانادا

آیا تحصیل در استرالیا بدون مدرک زبان ممکن است؟

همانطور که پیشتر اشاره کردیم یکی از بهترین راه های مهاجرت به استرالیا برای ایرانی ها طی سال های اخیر مهاجرت تحصیلی به استرالیا بوده است. اما یکی از موانعی که شاید افراد با آن دست به گریبان هستند نداشتن مدرک زبان است. از همین رو این سوال وجود دارد که آیا می توان بدون مدرک زبان برای تحصیل در استرالیا و دریافت ویزا اقدام کرد.

در پاسخ به این سوال کاملا مشخص است. اگر می خواهید با هدف مهاجرت تحصیلی به استرالیا اقدام کنید نمی توانید بدون دانستن زبان آن کشور موفق شوید. از همین رو باید تا حد نسبی به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید. البته این موضوع برای کسانی که در مقطع پایین تر از سال یازدهم قصد ادامه تحصیل دارند، کمی متفاوت است. این افراد می توانند بدون داشتن مدرک زبان برای تحصیل در استرالیا اقدام کنند. پس از تعیین سطح می توانند در مدارس کشور خود ادامه تحصیل دهند. در عین حال افرادی که در مقاطع بالاتر قصد ادامه  تحصیل دارند الزاما باید بتوانند مدرک زبان را دریافت و پس از آن برای درخواست ویزای تحصیلی اقدام کنند.

جمع بندی

اگر شما هم به دنبال مهاجرت تحصیلی به استرالیا کافی است با دانستن همین اطلاعات و نیز آماده سازی مدارک مورد نیاز خود را آماده درخواست ویزای تحصیلی کنید. در نظر داشته باشید که ویزای تحصیلی یکی از راحت ترین در عین حال حساس ترین روش هایی است که می توانید برای مهاجرت به استرالیا انتخاب کنید.

از همین رو لازم است همه مدارک لازم به ویژه مدارک تحصیلی و زبان را به شکل استاندارد و مورد قبول به یک دارالترجمه انگلیسی بسپارید. موسسه ترجمه رسمی رنسانس یکی از دارالترجمه های معتبر و باسابقه در کشور است که می توانید با خیال راحت مدارک خود را جهت انجام ترجمه رسمی به آن بسپارید.

تمکن مالی نیز یکی دیگر از مواردی است که اگر می خواهید دوره تحصیلی کم دغدغه ای را بگذرانید باید به آن توجه کنید. در این مورد می توانید دریافت بورسیه و نیز سکونت در اماکن با قیمت مناسب را مدنظر قرار دهید.

دسته بندی:

نظرات کاربران