شرایط تحصیلات در ترکیه و ساده ترین روش اخذ ویزا

شرایط تحصیلات در ترکیه و ساده ترین روش اخذ ویزا

تحصیل در ترکیه یکی از انتخاب هایی است برای کسانی که تمایل به ادامه تحصیل در خارج از ایران دارند. از طرفی تحصیل در ترکیه نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر راحت تر و کم هزینه تر است. از همین رو طبیعی است که افراد ترجیح می دهند با تحصیل در ترکیه پلی برای آینده تحصیلی خود در دیگر دانشگاه های دنیا بسازند.

تحصیلات در ترکیه

برای تحصیل در ترکیه یکی از نکات مهم پیدا کردن مشاوره مهاجرتی قوی و با تجربه در این زمینه بسیار راه گشا است. چرا که می توان با اطمینان خاطر برنامه ها را چید. از طرفی از آنجا که گردآوری مدارک و ترجمه آن توسط دارالترجمه با هدف ترجمه رسمی ترکی استانبولی اسناد و مدارک،  کاری است که نیازمند دقت و ظرافت ویژه است. در زمانی که کار ترجمه مدارک تحصیلی اعم از ترجمه دیپلم برای مقطع کارشناسی و ترجمه مدرک لیسانس برای مقطع کارشناسی ارشد انجام می شود شما این فرصت را دارید که بهترین انتخاب را برای دانشگاه های مدنظر خود داشته باشید.

چگونه بورسیه تحصیلی ترکیه بگیریم؟

چگونه بورسیه تحصیلی ترکیه بگیریم؟

اطلاع از برنامه زمان بندی ثبت نام بورسیه های تحصیلی ترکیه بسیار اهمیت دارد. عمدتا فرصت ثبت نام برای مقاطع تکمیلی از اوایل فوریه تا مارس بوده و برای کارشناسی نیمه ماه آوریل تا نیمه ماه می است.

محدودیت در انتخاب رشته های بورسیه ای نکته دیگری است که باید به آن توجه کنید. دانشجویان کارشناسی تنها می توانند در رشته های الهیات، پزشکی، ادبیات و زبان ترکی اقدام به تحصیل کنند. این رشته های در مقاطع تکمیلی محدودتر شده و منحصر به رشته های زبان ترکی و مطالعات اسلامی است.

بورسیه های تحقیقاتی نیز نوع دیگری از بورسیه است که برای دو دسته متقاضی تعریف شده است:

  1.   مقامات دولتی  و اساتید برای یادگیری زبان ترکی طی دوره ای 8 ماهه
  2.   بورسیه دانشجویان دکتری
  3.   بورسیه برای کسانی که در حال پرداخت شهریه و تحصیل در ترکیه اند

✔️ مطالعه بیشتر: ترجمه رسمی گواهی ولادت در دارالترجمه رنسانس

هزینه تحصیل در ترکیه به چه مواردی بستگی دارد؟

هزینه تحصیل در ترکیه به چه مواردی بستگی دارد؟

هزینه تحصیل در ترکیه در گام نخست وابسته به دانشگاه انتخابی، رشته مورد نظر، محل اقامت و دولتی یا غیردولتی بودن دانشگاه است. اما به طور کلی متوسط هزینه ها برای دانشجویان به شرح زیر است:

  • دوره کارشناسی حدودا 450 تا 1500 دلار
  • کارشناسی ارشد 600 تا 900 دلار
  • هزینه ماهیانه زندگی در ترکیه 300 تا 500 دلار
  • هزینه کتاب و ملزومات درسی 100 تا 150 دلار

این هزینه ها منهای هزینه های جانبی اعم از اجاره خانه، خورد و خوراک و… است.

بهترین دانشگاه های ترکیه

بهترین دانشگاه های ترکیه

در شرایطی که کسی قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های ترکیه را داشته باشید، پس از اطلاع از همه شرایط نوبت به انتخاب دانشگاه می رسد. طبیعی است که همه دوست دارند در بهترین دانشگاه های ترکیه تحصیل کنند، اما آیا این موضوع برای همه مقدور است؟

پاسخ به این سوال خیر است. بستگی به شرایط مالی فرد، وضعیت تحصیلی، رشته تحصیلی مورد نظر و دیگر پارامترها در نهایت یک دانشجوی ایرانی می تواند برای دانشگاه های مورد نظر درخواست داده و پس از طی کردن مسیرهای مشخصی ممکن است مورد پذیرش قرار گیرد. اما اگر شما قصد تحصیل در ترکیه را دارید و دوست دارید با بهترین دانشگاه های این کشور آشنا شوید در ادامه شما را با بهترین دانشگاه های ترکیه آشنا می کنیم.

✔️ مطالعه بیشتر: معرفی بهترین دانشگاه‌های آلمان در سال ۲۰۲۲

بر اساس دسته بندی های وزارت علوم ترکیه بهترین دانشگاه های این کشور عبارتند از:

دانشگاه کوش:

این دانشگاه در استانبول واقع شده و حدودا قدمتی 30 ساله دارد و تقریبا در رشته های زیادی اعم از علوم انسانی، پزشکی و مهندسی پذیرش دانشجو دارد. این دانشگاه خصوصی است و بنا بر عرف مرسوم ترکیه دانشگاه های خصوصی تحصیل به زبان انگلیسی و شهریه بسیار زیادی در مقایسه با دانشگاه های دولتی دریافت می کند.

دانشگاه سابانجی:

این دانشگاه نیز در استانبول بوده و تنها در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پذیرش دانشجو دارد و مثل دانشگاه کوش پذیرش در رشته های مختلف در آن صورت می گیرد.

دانشگاه بیلکنت:

برخلاف دو دانشگاه قبلی، بیلکنت در آنکارا بوده و در زمره بهترین های ترکیه است. تحصیل در این دانشگاه به زبان انگلیسی است و غالبا پذیرش در رشته های فنی و مهندسی و علوم انسانی دارد.

✔️ مطالعه بیشتر: آزمون GMAT چیست؟ هر آنچه باید از این آزمون بدانید!

دانشگاه آتیلیم:

آتیلیم در آنکارا واقع شده و به جهت سیستم آموزشی قوی از نظر کیفیت حائز جوایز بسیار بین المللی شده است. رتبه این دانشگاه در جهان 500 است و تحصیل در آن به زبان انگلیسی صورت می گیرد.

دانشگاه بغازیچی:

اولین دانشگاه آمریکایی در ترکیه که قدمتی 50 ساله دارد و یکی از دانشگاه های تحقیقاتی اصلی ترکیه به شمار می آید. رشته های مختلفی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در 4 دپارتمان این دانشگاه تدریس می شود. رقابت بر سر تحصیل در این دانشگاه بسیار شدید است.

دانشگاه فنی:

این دانشگاه در استانبول بوده و عمده رشته های فنی در آن تدریس می شود. تاسیس این دانشگاه مهندسی معماری به سال 173 میلادی بر می گردد و گفته می شود این دانشگاه سومین دانشگاه فنی از لحاظ قدمت در جهان است.

دانشگاه حاجت تپه:

دانشگاهی که تاسیس آن به سال 1967 میلادی بر می گردد و دولتی است. حاجت تپه در آنکارا واقع شده که در آن 150 رشته در مقطع کارشناسی و 200 رشته در مقطع کارشناسی ارشد دارد. رتبه جهانی این دانشگاه 534 است.

دانشگاه استانبول:

شاید برای شما جالب باشد که بدانید این دانشگاه به دوران عثمانی بر می گردد و دانشجویان زیادی در حال حاضر در آن در حال تحصیل هستند.

✔️ مطالعه بیشتر: معرفی خاص ترین مکان های دیدنی ترکیه

تاسیس دانشگاه فنی خاورمیانه واقع در آنکارا در سال 1956 بوده و عمده رشته های تحصیلی در آن علوم طبیعی و اجتماعی است. از مزیت های مهم این دانشگاه هزینه های پایین آن است.

در میان این دانشگاه ها عمدتا ایرانی ها بیشتر تمایل به تحصیل در دانشگاه های کوش، بیلکنت، سابانجی، فنی خاورمیانه، بغازیچی و فنی استانبول دارند.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

شرایط اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

یکی از مهمترین سوالات دانشجویان برای تحصیل در ترکیه شرایط اخذ ویزای تحصیلی است. نکته مهمی که باید مدنظر قرار دهید اینکه شرایط تحصیلی برای هر یک از مقاطع تحصیلی و دریافت ویزا متفاوت است. از مهمترین شرایط اخذ ویزای تحصیلی ترکیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •       ارائه مدرک دیپلم برای متقاضیان دوره کارشناسی
  •       ترجمه مدارک تحصیلی برای مقاطع مختلف تحصیلی
  •       داشتن آیلتس 6 برای مقطع ارشد
  •       داشتن آیلتس 6.5 یا تافل با نمره 79 به بالا برای مقطع دکتری
  •       ارسال پروپوزال و روزمه به دانشگاه مورد نظر برای متقاضیان دکتری
  •       دریافت پذیرش از دانشگاه مورد نظر برای همه مقاطع تحصیلی
دسته بندی:

نظرات کاربران