تفاوت آزمون تافل و آیلتس

تفاوت آزمون تافل و آیلتس

آیلتس و تافل دو آزمون مهم و معتبری هستند که از ارکان اصلی مهاجرت به حساب می‌آیند. اگرچه هر دو این آزمون‌ها آزمون زبان بوده ‌و یکی از شروط اصلی پذیرش دانشگاه‌های معتبر خارجی و گاها دریافت ویزای مهاجرتی هستند،

اما تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. تفاوت آزمون تافل و آیلتس در مواردی چون موارد امتحانی، دانشگاه برگزار کننده، تعداد سوالات، نحوه برگزاری آزمون و غیره می‌باشد.

یکی از مشکلات اساسی بسیاری از متقاضیان مهاجرت انتخاب بین دو آزمون آیلتس(IELTS:International English Language Test System) و تافل (TOEFL:Test of English as a Foreign Language) و عدم اطلاع از تفاوت این دو آزمون است. در این مقاله قصد داریم به تفاوت آزمون تافل و آیلتس پرداخته و  هر یک از این دو ازمون را به طور کامل توضیح دهیم.

✔️ مطالعه بیشتر: ترجمه رسمی سند مالکیت در دارالترجمه رنسانس

 

چگونه بفهمیم آزمون آیتلس برایمان مناسب تر است یا تافل؟

چگونه بفهمیم آزمون آیتلس برایمان مناسب تر است یا تافل؟

پیش از این که بفهمیم کدام یک از دو آزمون تافل و یا آیلتس برای ما مناسب‌تر است، باید در وهله اول با کلیت این آزمون‌ها آشنا شویم. آزمون آیلتس آزمونی است که در طی آن چهار مهارت اصلی Listening، Reading، Writing و Speaking زبان انگلیسی آزمون‌دهنده مورد سنجش قرار می‌گیرد.

از این آزمون برای مسائل تحصیلی، آموزشی، مهاجرتی و کاری استفاده می‌شود. چرا که ده‌ها هزار موسسه آموزشی در جهان این آزمون را به عنوان معیاری جهت سنجش سواد زبان انگلیسی متقاضیان و همچنین پذیرش آنان در نظر می‌گیرند. آزمون تافل TOEFL نیز یکی از آزمون‌های معتبر جهانی است که اغلب کشورهای دنیا ان را به رسمیت می‌شناسند.

در صورت کسب نمره‌ی قابل قبول در این آزمون توسط متقاضیان می‌توان از آن برای اهداف مهاجرتی، کاری و یا تحصیلی استفاده کرد. این آزمون در بیش از نه هزار دانشگاه معتبر جهان معتبر بوده و برای پذیرش متقاضیان مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است، علاوه بر ارائه مدرک زبان، متقاضیان مهاجرت باید اقدام به ترجمه مدارک تحصیلی مختلف خود مانند ترجمه رسمی دیپلم در دارالترجمه‌های معتبر و رسمی کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و اطلاع از تعرفه ترجمه رسمی، مدت زمان لازم برای ترجمه، هزینه ترجمه آنلاین و دیگر مسائل مربوطه، پیشنهاد می‌شود به سایت دارالترجمه رنسانس مراجعه کنید. شرایط برگزاری این آزمون تافل و آیلتس، مکان برگزاری، تعداد سوالات، منابع و نمره دهی آن‌ها با یک دیگر متفاوت است.

به‌عنوان مثال، برخلاف آزمون تافل، امکان برگزاری آیلتس در دو مرحله و در دو روز مختلف وجود دارد. یا همچنین، آزمون آیلتس یک آزمون مبتنی بر زبان انگلیسی بریتانیایی است، در حالی که تافل بر مبنای زبان آمریکایی می‌باشد.

بنابراین، متقاضیان باید پیش اقدام به شرکت در هر یک از این آزمون‌ها، مولفه‌هایی چون شرایط فردی، قوانین آزمون‌ها، اهداف خود از شرکت در آزمون، دانشگاه‌هایی که هر یک از ازمون‌ها مورد پذیرش قرار می‌گیرند، هزینه هر آزمون و به طور کلی تفاوت آزمون تافل و آیلتس را مورد بررسی قرار داده و سپس انتخاب کنند که کدام ازمون برای آن‌ها مناسب است.

✔️ مطالعه بیشتر: ترجمه رسمی قبض مالیات در دارالترجمه رنسانس

 

هدف از گرفتن این مدرک چیست؟

هدف از گرفتن این مدرک چیست؟

همان طور که گفته شد، شرکت در آزمون‌های تافل و آیلتس برای اهداف و مقاصد تحصیلی، مهاجرتی و شغلی می‌باشد. اهداف افراد از یادگیری زبان انگلیسی می‌تواند متفاوت باشد. برخی افراد برای مهاجرت، برخی برای تدریس در موسسات آموزشی و برخی نیز صرفا برای یادگیری و افزایش مهارت‌ خود در این زمینه، اقدام به فراگیری زبان انگلیسی و شرکت در آزمون‌ها می‌کنند.

یکی از اهداف گرفتن مدرک زبان، اهداف شغلی است. چرا که یکی از مدارک مهم برای استخدام و جذب در شرکت‌های داخلی و بین‌المملی، دارا بودن مدرک تافل و یا آیلتس می‌باشد. هدف دیگر، هدف تحصیلی است. چرا که پذیرش در اغلب دانشگاه‌های معتبر جهان، مستلزم ارائه مدرک زبان معتبر منطبق با درخواست دانشگاه است.

برای مثال، دانشگاه‌های دو کشور استرالیا و انگلستان جهت پذیرش دانشجو بر دارا بودن مدرک آیلتس تأکید دارند. اما جهت پذیرش در دانشگاه‌های آمریکا، دانشجو باید مدرک تافل داشته باشد. جدای از دانشگاه‌های خارجی، در ایران نیز برای پذیرش در مقطع دکتری برخی دانشگاه‌ها اولویت‌ با دانشجویانی است که مدرک زبان دارند.

بسیاری از شرکت‌ها و نهاد‌های داخلی نیز برای جذب نیرو، ارائه مدرک تافل و یا آلتس را به عنوان یک نکته مثبت در رزومه مصاحبه شونده در مصاحبه در نظر می‌گیرند.

✔️ مطالعه بیشتر: ترجمه رسمی تقدیرنامه و لوح سپاس در دارالترجمه رنسانس

 

با کدام لهجه راحت ترم؟ آمریکایی یا بریتانیایی؟

با کدام لهجه راحت ترم؟ آمریکایی یا بریتانیایی؟

حتما می‌دانید که زبان انگلیسی در دو لهجه آمریکایی ‌و بریتانیایی صحبت می‌شود. افراد می‌توانند برای یادگیری زبان انگلیسی، یکی از این دو لهجه را مطابق با راحتی، سلیقه و نیاز خود انتخاب کنند. هر یک از دو آزمون آیلتس و تافل نیز برای دو لهجه متفاوت هستند.

به این معنا که اگر متقاضی تجربه بیشتری در انگلیسی بریتانیایی یا همان انگلیسی استرالیایی داشته و یا با آن راحت‌تر است، می‌بایست در آزمون آیلتس که اغلب واژگان و اصطلاحات به کار رفته در آن بریتانیایی است شرکت کرده و در صورتی که از ابتدا انگلیسی آمریکایی را در کلاس‌های آموزشی و یا فیلم و سریال‌ها آموخته باشد، باید شرکت در آزمون تافل را انتخاب کند.

✔️ مطالعه بیشتر: ترجمه رسمی فیش حقوقی در دارالترجمه رنسانس

 

با کدام دسته از اصلاحات آشناترم؟ آمریکایی یا بریتانیایی

با کدام دسته از اصلاحات آشناترم؟ آمریکایی یا بریتانیایی

مهم‌ترین و اساسی‌ترین تفاوت دو لهجه انگلیسی، بریتانیایی و آمریکایی، تلفظ واژگان و املای برخی کلمات در آن‌ها است. کلماتی که در لهجه آمریکایی وجود دارند، شکل کوتاه‌تری نسبت به لهجه بریتانیایی داشته و با حروف مصوت کمتری نیز نوشته می‌شوند.

تفاوت مهم دیگر این دو لهجه، در اصطلاحات و ضرب‌المثل‌ها است. گاهی این تفاوت به قدری زیاد است که دو فرد با دو لهجه مختلف، صحبت‌های یک‌دیگر را متوجه نمی‌شوند. بنابراین انتخاب میان دو لهجه بریتانیایی و آمریکایی تنها به میزان آشنایی و تسلط و راحتی فرد بستگی دارد.

انتخاب یکی از این دو لهجه به منزله انتخاب میان دو آزمون تافل و آیلتس است. چرا که هر یک از این دو ازمون‌ مختص یک لهجه هستند.

سرعت تایپ من چقدر است؟

از آنجایی که یکی از بخش‌های مهم هر دو آزمون تافل و آیلتس بخش Wrinting یا همان نگارش است، سرعت نوشتاری شرکت کنندگان موضوع بسیار مهمی است که باید بر روی آن کار کنند.

بخش نگارش هر دو این آزمون‌ها از دو قسمت تشکیل می‌شود. اما در مرحله سنجش مهارت رایتینگ در آزمون تافل، شرکت کننده مستلزم تایپ جواب‌ها است.

بنابراین در صورتی که سرعت تایپتان پایین است، پیشنهاد می‌شود در آزمون آیلتس که به صورت حضوری برگزار می‌شود، شرکت کنید. البته لازم به ذکر است، برای برگزاری آزمون تافل، دو متد وجود دارد که عبارت است کاغذی یا کتبی (TOEFL PBT) و اینترتی یا کامپیوتری (TOEFL IBT). در اغلب کشورها متد اینترنتی رایج‌تر است.

می خواهم چقدر برای امتحان زمان بگذارم؟

همان طور که گفته شد یک تفاوت آزمون تافل و آیلتس در مدت زمان برگزاری آن‌ها است. آزمون آیلتس ازمونی است که در مدت زمان کوتاه‌تری برگزار می‌شود و برای افرادی که در طول آزمون دچار استرس می‌شوند، گزینه مناسب‌تری است. چرا که مدت زمان برگزاری آزمون تافل حدود ۴ ساعت و آزمون آیلتس ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه می‌باشد.

البته لازم به ذکر است زیاد و کم بودن مدت زمان برگزاری، به منزله آسان یا سخت بودن ازمون نیست.

آیا می توانم به طیف گسترده ای از سوالات پاسخ بدهم؟

بر خلاف آزمون آیلتس که از طیف گسترده‌ای از سوالات مختلف به اشکال مختلفی چون چند گزینه‌ای، جای خالی را پر کنید، تشریحی و … تشکیل شده است،

آزمون تافل به صورت تستی و چهار گزینه‌ای می‌باشد. به همین دلیل با توجه به راحتی خود، یکی از این دو آزمون را می‌توانید انتخاب کنید. برای مثال، در صورتی که پاسخگویی به سوالات زیاد چند گزینه‌ای برایتان دشوار است، آزمون آیلتس را انتخاب کنید.

مقایسه آزمون تافل و آیلتس از لحاظ محتوا

مقایسه آزمون تافل و آیلتس از لحاظ محتوا

همان طور که در طول متن نیز به آن اشاره کردیم، دو آزمون آیلتس و تافل تفاوت‌هایی در بخش‌های مختلف با یکدیگر دارند، اگرچه، هر دو این آزمون‌ها از چهار قسمت Listening یا گوش دادن، Reading یا درک مطلب، Speaking. یا مکالمه و Writing یا نوشتن تشکیل شده‌اند. در ادامه به تفاوت آزمون تافل ‌و آیلتس در سه بخش پرداخته می‌شود.

تفاوت در بخش Speaking

قسمت اسپیکینگ در آیلتس به صورت شفاهی بوده و هر داوطلب با یک ممتحن آزمون می‌دهد. در تافل با متد کامپیوتری نیز داوطلبان به وسیله یک میکروفن و ممتحن صحبت می‌کنند.

یک تفاوت مهم در بخش اسپیکینگ دو آزمون تافل و آیتلس وجود دارد.  در بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس، فرد شرکت کننده در آزمون با یک ممتحن تنها خواهد بود و مکالمات نیز در طول آزمون ضبط می‌شوند.

در این آزمون، به عنوان شروع، سوالات عمومی درباره محل زندگی‌، وضعیت شغلی و تحصیلی و خانوادگی ‌‌پرسیده شده و سپس کارتی که یک موضوع خاص بر روی آن درج شده است، به فرد داده شده و یک دقیقه زمان اختصاص می‌شود تا درمورد آن موضوع و سوالات مطرح شده در مورد آن فکر کرده و در نهایت به مدت دو دقیقه در مورد آن صحبت کند.

در بخش اسپیکینگ آزمون تافل نیز ۶ سوال مطرح می‌شود که کل آن ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. دو سوال از شش سوال، مربوط به بخش Independent می‌باشد که نظر شرکت کننده درباره موضوعات روزمره پرسیده می‌شود. چهار سوال دیگر نیز متمرکز بر صحبت کردن یکپارچه یا Integrated Speaking است. به این صورت که فرد باید به یک صدای ضبط شده گوش داده و به سوالات پاسخ دهد.

 تفاوت در بخش Listening

بخش شنیداری آزمون آیلتس از ۴ بخش تشکیل می‌شود که هر بخش ۱۰ سوال دارد و زمان اختصاص داده شده نیز ۴۰ دقیقه می‌باشد. به هر قسمت چند دقیقه زمان برای پاسخویی اختصاص داده شده و در انتها نیز، ده دقیقه زمان برای وارد کردن پاسخ‌ها به برگه پاسخ نامه داده می‌شود.

سوالاتی که در این بخش مطرح می‌شوند عمدتا حول محور مسائل روزمره زندگی بوده و شامل انواع مختلفی از سوالات مانند تستی، جای خالی را پر کنید، کامل کردن عبارت و غیره را شامل می‌شود.

بخش لیسنینگ آزمون تافل نیز شرکت کننده باید در یک ساعت به  ۴ تا ۶ فایل صوتی گوش داده و مطالب مطرح شده را یادداشت کند. سپس مطابق یادداشت‌های خود به سوالات پاسخ دهد. فایل صوتی پخش شده در این بخش در دو نوع مکالمه‌ا‌ی و سخنرانی می‌باشد.

تفاوت در بخش Writing

بخش رایتینگ هر دو آزمون تافل و آیلتس از دو قسمت تشکیل شده و در آن از شرکت کننده خواسته می‌شود تا یک مقاله کوتاه بنویسند. در اولین بخش رایتینگ آزمون آیلتس، فرد ۲۰ دقیقه زمان دارد تا مقاله‌ای نوشته و در آن یک نمودار، جدول و یا دیاگرام را شرح دهد.

در دومین بخش نیز باید در ۴۰ دقیقه مقاله‌ای ۲۰۰ الی ۲۵۰ کلمه‌ای راجع به یک استدلال یا نقطه نظر بنویسد. در آزمون تافل نیز در بخش اول باید متن کوتاهی توسط شرکت کننده خوانده شده و سپس به یک Speech  دو دقیقه‌ای در مورد آن متن گوش دهد.

سپس در پاسخ به سوال پرسیده شده‌ای که به موضوع مقاله‌ مربوط است، مقاله‌ای ۳۰۰ الی ۳۵۰ کلمه‌ای بنویسد. در بخش دوم نیز از فرد خواسته می‌شود مقاله کوتاه دیگری را در پنجاه دقیقه بنویسد.

تفاوت نمره دهی در آزمون تافل و آیلتس

دیگر تفاوت آزمون تافل و آیلتس در نحوه نمره دهی آن‌ها است. نمره‌دهی آزمون آیلتس به وسیله تصحیح کننده‌های آن انجام می‌شود. هر چهار قسمت آزمون، نمره‌ی مربوط به خود را داشته و در نهایت یک نمره کلی از ۱ تا ۹ تعیین می‌شود. نمره‌ دهی آزمون تافل نیز به صورت اتوماتیک و توسط چند تصحیح کننده انجام می‌شود.

نمره دهی هر بخش از صفر تا ۳۰ بوده و نمره نهایی از ۱۲۰ حساب می‌شود چرا که هر سوال یک نمره دارد. در طول آزمون  گزارشی از عملکرد داوطلب نیز ارائه می‌شود که  نشان دهنده دامنه نمرات و نحوه عملکرد آنها در مقایسه با میانگین کل است.

نتیجه هر دو آزمون حداقل پس از روز ارائه شده و پس از ۱۳ روز به فرد ایمیل یا پیامک و یا به صورت پستی ارسال می‌شود.

دسته بندی:

نظرات کاربران