دوره کوآپ (co-op) کانادا؛ شرایط و قوانین در سال 2024

دوره کوآپ (co-op) کانادا

به دلیل سیاست‌های موقت، برخی از دانشجویان بین‌المللی می‌توانند بیش از 20 ساعت در هفته بین 15 نوامبر 2022 تا 30 آوریل 2024 خارج از دانشگاه کار کنند. دوره کوآپ کانادا اینجاست تا به دانشجویان کمک کند، علاوه بر تحصیل مهارت کاری بین المللی نیز به دست آورند. دانشگاه‌های کانادا برای دانشجویان بین‌المللی دوره های کوآپ کانادا ارائه می‌دهند تا تجربیات کاری مرتبط را در طول دوره تحصیلی خود به دست آورند، که می‌تواند رزومه آن‌ها را تقویت کند و به آن‌ها برای نقش‌های فارغ‌التحصیل برتری دهد.

برنامه های Co-op در کانادا چیست؟

Co-op دوره‌ای از تجربه کاری است که دانشجویان می‌توانند در طول دوره تحصیلی از طریق ویزای تحصیلی کانادا که دریافت کرده‌اند، برای آن درخواست دهند. دوره های کوآپ در کانادا تجربه کاری مرتبط را در برنامه درسی دوره‌های دانشگاهی ادغام می‌کند، جایی که شما می‌توانید همزمان تحصیل و کار کنید. دوره‌های کوآپ نقش‌های پرداختی توسط شرکت‌های کانادایی که با دانشگاه‌ها شریک هستند ارائه می‌شوند. روند همکاری هر دانشگاه متفاوت است، برخی از برنامه‌ها شامل تطبیق شما با شغلی است که اهداف تحصیلی و شغلی شما را منعکس می‌کند و بر مهارت‌هایی که می‌خواهید بسازید تمرکز می‌کند. این برنامه‌های کوآپ برای دانشجویان بین المللی نیز در دسترس است و آن‌ها را به فرصتی عالی برای تحصیل در خارج از کشور تبدیل می‌کند. حتی برای برنامه کوآپ نیز لازم است یک سری مدارک ترجمه که دارای ترجمه رسمی هستند نیز ارائه دهید. 

آیا دوره های کوآپ و کارآموزی یکسان هستند؟

تفاوت دوره های کوآپ و کارآموزی

اگرچه دوره های کوآپ به نظر می‌رسد یک کارآموزی باشد، اما مکان‌های کاری کوآپ کمی متفاوت است. موقعیت‌های کوآپ حقوق به صورت رقابتی پرداخت می‌شود که نشان دهنده صنعتی است که در آن کار می‌کنند، در حالی که برخی از کارآموزی‌ها یا بدون دستمزد هستند یا حقوق کمتری نسبت به کارکنان تمام وقت معمولی دارند. یک موقعیت کوآپ نیز طولانی‌تر از یک دوره کارآموزی معمولی است؛ زیرا دانشگاه‌ها «شرایط کاری» را برای دانشجویان کوآپ خود تعیین کرده‌اند و بسیاری از دوره‌ها برای تکمیل بیش از یک دوره کاری نیاز دارند. از آنجایی که برنامه‌های کوآپ کانادا از طریق همکاری نزدیک بین دانشگاه‌ها و شرکت‌ها سازماندهی می‌شوند، احتمالاً کار تعاونی نظارت، ساختارمندتر و چالش‌برانگیزتر از کارآموزی است که به طور مستقل تهیه می‌شود.

از یک برنامه و دوره کوآپ چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

اگر برنامه همکاری را انتخاب کرده‌اید، به این معنی است که باید کمی بیشتر از یک مدرک تحصیلی سنتی کار کنید. یک برنامه کوآپ باعث می‌شود که تکمیل مدرک شما بیشتر طول بکشد؛ زیرا هر سال یک ترم کاری اضافه می‌کنید.

هدف اصلی یک برنامه کوآپ تقلید حرفه‌ای در زمینه کاری شما است. این شامل همه چیز می‌شود، از درخواست برای موقعیت‌های شغلی گرفته تا کار روی پروژه‌ها توسط خودتان و با دیگران در یک شرکت. نوع کوآپی که برای آن درخواست می‌کنید به برنامه تحصیلی شما مرتبط است. با کمک دفتر کوآپ یا مرکز شغلی مدرسه خود، رزومه ای ایجاد می‌کنید که کارفرمایان بالقوه خود را متحیر می‌کند و به شما کمک می‌کند تا به مرحله بعدی مصاحبه برسید.

به عنوان یک دانشجوی کوآپ، تضمینی برای شغل تعاونی ندارید. دقیقاً مانند نیروی کار، شما باید کارفرمایان را تحت تأثیر قرار دهید و برای کسب موقعیت با دانشجویان دیگر رقابت کنید. 

پس از اینکه به یک موقعیت کوآپ رسیدید، دوره کاری خود را در یک موقعیت سطح ابتدایی با مدیران و سرپرستان که در این مسیر به شما کمک می‌کنند، آغاز خواهید کرد. این شما را با نوع وظایفی که در صورت ادامه در این حرفه انجام می‌دهید آشنا می‌کند. به عنوان مثال، اگر روان‌شناسی می‌خوانید، می‌توانید در یک آزمایشگاه تحقیقاتی بیمارستانی به یک موقعیت مشارکتی برسید که در آن به شرکت‌کنندگان در یک مطالعه، جمع‌آوری داده‌ها و پیش‌نویس مقاله کمک کنید.

چرا باید یک برنامه کوآپ در کانادا را انتخاب کنید؟

دلیل انتخاب یک برنامه کوآپ در کانادا

جدای از تجربه کاری که در حین تحصیل به دست آورده‌اید، انجام یک برنامه تعاونی در کانادا می‌تواند مزایای زیادی را برای شما به ارمغان بیاورد، مانند:

مهارت های ایجاد شغل

داشتن تجربه مرتبط با صنعت در حین تحصیل، بینشی منحصر به فرد از مهارت‌های حرفه‎ای مورد نیاز برای موفقیت در شغل رویایی خود، مانند رزومه نویسی، برقراری ارتباط با تیم‌ها و شبکه سازی با متخصصان همفکر را به شما ارائه می‌دهد و بعد برای درخواست ورک پرمیت کانادا کار شما را آسان‌تر می‌کند. 

پرداخت رقابتی

اشتغال با حقوق یکی از جذاب‌ترین بخش‌های دوره های کوآپ در کانادا است؛ زیرا می‌توانید هزینه‌های مدرسه و هزینه‌های زندگی خود را در حین تحصیل تامین کنید. با این حال، از آنجایی که برنامه‌های تعاونی نرخ‌های استاندارد صنعت را پرداخت می‌کنند، هنگام بحث درباره حقوق با کارفرمایان آینده، مانند نقش‌های فارغ‌التحصیل، ارزش خود را خواهید دانست. 

گزینه های شغلی

از آنجایی که برخی از کوآپ‌ها به شما امکان می‌دهند در هر دوره کاری برای کارفرمایان مختلف کار کنید، می‌توانید گزینه‌های شغلی را بررسی کنید، که بسیاری از برنامه‌های فارغ التحصیل و دوره‌های کارآموزی ارائه نمی‌دهند. این به شما یک مزیت رقابتی در هنگام درخواست برای نقش‌های فارغ التحصیل می‌دهد؛ زیرا در زمینه‌هایی که می‌خواهید در آن‌ها کار کنید اعتماد به نفس پیدا می‌کنید.

بازخورد و همکاری

منظور از بازخورد و همکاری چیست

برنامه‌های Co-op در کانادا به شرکت‌هایی اختصاص داده می‌شود که با دانشگاه شریک شده‌اند. این به این معنی است که نقش‌های کوآپ به عنوان بخشی از مدرک شما ارزیابی می‌شوند و شما تجربه منحصربه‌فردی از دریافت بازخورد، انعکاس مهارت‌های خود و همکاری با متخصصان را دارید، به گونه‌ای که از طریق یک کارآموزی مستقل ارائه نمی‌شود. راهنمایی ارائه شده از طریق یک نقش تعاونی بسیار ارزشمند است و می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد اهداف حرفه‌ای، اکسپرس اینتری و شغلی خود فکر کنید.

چگونه می توانم در یک برنامه کوآپ کانادایی شرکت کنم؟

بسیاری از دانشگاه‌های کانادا برنامه‌های تعاونی را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌کنند، به این معنی که شما می‌توانید پس از پذیرش در یکی از دانشگاه‌های کانادا برای یک برنامه تعاونی اقدام کنید. بسته به رشته شما، شرایط لازم برای هر برنامه کمی متفاوت است، اما معمولاً از طریق وب سایت کوآپ بخش خود درخواست می‌دهید. از آنجا، توصیه‌هایی در مورد اینکه کدام نقش‌ها برای اهداف شغلی شما اعمال می‌شود، دریافت خواهید کرد.

برای تحصیل در یک برنامه کوآپ در کانادا، به مجوز کار کوآپ نیاز دارید. اگر مجوز و پذیرش تحصیلی کانادا دارید، فرآیند مجوزهای کار کوآپ کانادا ساده است و فقط باید به صورت آنلاین درخواست دهید.

مجوز کار کوآپ یا Co-op Work Permit

Co-op Work Permit یک مجوز قانونی است که به دانشجویان بین المللی اجازه می‌دهد تا در شرایط کاری جزئی برنامه‌های تعاونی خود شرکت کنند. برای کسب مجوز کار Co-op، دانش آموزان باید معیارهای واجد شرایط بودن را داشته باشند، از جمله ثبت نام شما در یک موسسه آموزشی تعیین شده. هنگام درخواست برای مجوز تحصیلی، باید مشخص کنید که برای مجوز کار Co-op درخواست می‌کنید و نامه‌ای از مدرسه دارید که مدارک مورد نیاز کار را به عنوان بخشی از برنامه‌تان ثابت می‌کند.

مزایای یک برنامه کوآپ چیست؟

مزایای یک برنامه کوآپ

یک برنامه کوآپ می‌تواند یک مکمل عالی برای مدرک شما باشد. اگر به فکر انجام Co-op هستید، در اینجا چند مزیت وجود دارد که باید به آن‌ها فکر کنید:

  • شما در زمینه کاری خود تجربه زیادی کسب می‌کنید.
  • شما برای کارتان به عنوان دانشجوی تعاونی دستمزد دریافت می‌کنید.
  • می‌توانید با کارفرمایان ارتباط برقرار کنید و ارتباطات ارزشمندی ایجاد کنید.
  • شما می‌توانید در مورد شغل بالقوه خود بیشتر بدانید و بفهمید که آیا آن را دوست دارید یا نه؟.
  • شما مهارت‌های فوق العاده‌ای در مصاحبه و رزومه سازی به دست می‌آورید.

معایب یک برنامه کوآپ چیست؟

دوره کوآپ برای همه در نظر گرفته نشده است. برای کمتر شدن میزان معایب حتما از دارالترجمه انگلیسی برای ترجمه مدارک خود کمک بگیرید. در اینجا برخی از نکات منفی برنامه‌های کوآپ وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

  • تکمیل مدرک شما بیشتر طول می‌کشد.
  • برای برنامه ریزی مدرک شما سازمان بیشتری لازم است؛ زیرا برخی از دوره‌ها فقط در زمان‌های خاصی ارائه می شوند.
  • حجم کار می‌تواند زیاد و سخت باشد.
  • ممکن است هزینه های اضافی برای مدرک شما برای اضافه کردن Co-op وجود داشته باشد.
  • ممکن است مجبور شوید برای کار به منطقه یا شهر دیگری نقل مکان کنید.
  • پس از فارغ التحصیلی شغلی برای شما تضمین نمی‎‌شود.

کجا می توانم یک دوره کوآپ در کانادا انجام دهم؟

بسیاری از موسسات کانادایی برای اکثر رشته‌های خود برنامه همکاری ارائه می‌دهند. با این حال، اگر در کاوش برنامه‌های تعاونی در کانادا تازه کار هستید، می‌توانید از افرادی که در این زمینه دستی دارند، کمک بگیرید. 

دانشگاه واترلو

دانشگاه واترلو در کانادا

ارائه برنامه‌های همکاری در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، در رشته‌هایی مانند مهندسی، بازرگانی، علوم انسانی و بهداشت. مدت کار 4 ماه است و دانشجویان می‌توانند تا 6 ترم کاری انجام دهند و با بسیاری از شرکت‌ها، موسسات تحقیقاتی و مراکز بهداشتی و درمانی شریک هستند.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

با برنامه‌های کوآپ در همه رشته‌های کارشناسی، و منتخب برنامه‌های تحصیلات تکمیلی، برنامه‌های تعاونی UBC بین دوره‌های آکادمیک و کاری متناوب می‌شوند تا تجربه‌ای بی‌نظیر از کار و تحصیل ارائه کنند. UBC با بسیاری از مشاغل و سازمان‌های غیر انتفاعی همکاری می‌کند و کارفرمایان برای تعیین اهداف برای شرایط کاری خود با دانشجویان همکاری می‌کنند.

دانشگاه ویکتوریا

Co-op برای اکثر مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در UVic در دسترس است و بر توسعه مهارت از طریق اهداف یادگیری تمرکز دارد. می‌توانید همکاری کوتاه‌مدت یا بلندمدت انجام دهید، از 1 تا 4 ترم کاری، که می‌تواند در طول دوره تحصیلی شما تکمیل شود. شما می‌توانید برای یک مدرک یکپارچه Co-op درخواست دهید یا پس از شروع مدرک خود در یک برنامه Co-op ثبت نام کنید.

نتیجه گیری 

تحصیل در خارج از کشور فرصتی عالی برای به دست آوردن یک تجربه منحصر به فرد از زندگی دانشجویی در کشوری است که مورد علاقه شماست. در عین حال، ممکن است بخواهید با به دست آوردن تجربه کاری بین المللی در حین تحصیل، بهترین استفاده را از تحصیل خود در خارج از کشور ببرید. دوره های کوآپ کانادا این امکان را به شما می‌دهد. اما قبل از این که برای مهاجرت به این کشور آماده شوید باید مدارک خود را برای تحصیل در مدارس کانادا یا حتی مهاجرت کاری به کانادا آماده و ترجمه کنید. دارالترجمه رسمی رنسانس در این زمینه با چندین سال سابقه در این حوزه آماده کمک به شما متقاضیان است. 

سوالات متداول

1- دوره کوآپ چیست؟

Co-op دوره‌ای از تجربه کاری است که دانشجویان می‌توانند در طول دوره تحصیلی از طریق ویزای تحصیلی کانادا که دریافت کرده‌اند، برای آن درخواست دهند.

2- مزایای استفاده از دوره های کوآپ چیست؟

  • شما در زمینه کاری خود تجربه زیادی کسب می‌کنید.
  • شما برای کارتان به عنوان دانشجوی تعاونی دستمزد دریافت می‌کنید.
  • می‌توانید با کارفرمایان ارتباط برقرار کنید و ارتباطات ارزشمندی ایجاد کنید.
  • و …

3- چه دانشگاه‌هایی در کانادا دوره کوآپ ارائه می‌دهند؟

  1. دانشگاه واترلو 
  2. دانشگاه کلمبیا 
  3. دانشگاه ویکتوریا 

3- چرا باید در دوره های کوآپ ثبت نام کنیم؟

  • همکاری با دیگر شرکت‌ها 
  • گزینه‌های شغلی بیشتر 
  • مهارت‌های ایجاد شغل 
  • و …

دسته‌بندی نشده دسته بندی:

نظرات کاربران