مالیات در آلمان | انواع مالیات + قوانین آنها

مالیات در آلمان

هر بار که به سوپرمارکت یا کافه می‌رویم، به پمپ بنزین سر می‌زنیم یا حقوق و دستمزد دریافت می‌کنیم، در حال پرداخت مالیات هستیم. مالیات در آلمان منبع اصلی درآمد دولت است و دولت را قادر می‌سازد تا وظایف خود را انجام دهد. دولت آلمان مسئول تامین مالی مهدکودک‌ها و مدارس، دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها، ساخت جاده‌ها، حقوق معلمان، افسران پلیس، آتش نشانان، سیاستمداران و بسیاری موارد دیگر است. بدون درآمدهای مالیاتی، دولت نمی‌توانست چنین مسئولیت‌هایی را انجام دهد. با این حال، جمع آوری درآمد تنها دلیل مالیات نیست. در واقع دو دلیل دیگر برای مالیات وجود دارد که در ادامه مقاله به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. 

نظام مالیاتی آلمان چگونه کار می‌کند؟

همه افراد مقیم کشور آلمان مشمول مالیات می‌شوند. افراد غیر مقیم (در صورت درآمد سرمایه گذاری و اشتغال معمولاً با کسر مالیات) فقط با توجه به درآمدی که دارند، مشمول مالیات می‌شوند.

در صورتی که از پرداخت مالیات معاف نباشید، موظف هستید به دولت آلمان مالیات پرداخت کنید. اداره مرکزی مالیات فدرال (Bundeszentralamt für Steuern)، سیستم مالیاتی را در سطح کشور اداره می‌کند. مدیریت مالیات در سطح منطقه‌ای نیز برعهده صدها اداره مالیات منطقه‌ای (Finanzämter) است. دقت کنید که انواع مالیات آلمان به چند دسته که توسط دولت فدرال (Bundesregierung)، ایالت‌ها (Bundesländer) و شهرداری‌ها (Gemeinden) اخذ می‌شود، تقسیم می‌شوند. با توجه به درآمدی که دارید باید به دولت آلمان مالیات پرداخت کنید. 

قوانین مالیات در آلمان

قوانین مالیاتی

از طریق مالیات بر چیزهای مضر مانند سیگار، دولت سعی می‌کند رفتارها را بهبود بخشد. به طوری که برخی به دلیل گرانی سیگار را ترک می‎کنند. علاوه بر این، عدالت اجتماعی باید از طریق مالیات ترویج شود: کسانی که درآمد بیشتری دارند باید مالیات بیشتری نسبت به افراد با درآمد کمتر بپردازند.

سیستم مالیاتی آلمان تلاش می‌کند تا مالیات را عادلانه تقسیم کند. این اصل در مورد مالیات بر درآمد بیشتر مشهود است. سیستم مالیاتی آلمان مبتنی بر توانایی پرداخت، شفافیت و انصاف است.

اگر توانایی افراد برای پرداخت را بر اساس درآمدشان اندازه گیری کنید، اول از همه به این معنی است که افراد با درآمد یکسان، همان مقدار مالیات را پرداخت می‎کنند. سپس تفاوت در درآمد منجر به تفاوت در سطوح مالیات بر درآمد می‌شود. بر این اساس، افرادی که درآمد پایینی دارند مالیات کمی می‎پردازند، در حالی که افراد با درآمد بالا مالیات بیشتری دریافت می‌کنند.

افراد فقط در صورتی مالیات می‌پردازند که در موقعیت معیشتی خوبی باشند. به همین دلیل است که حداقل سطح معیشتی مشمول مالیات نمی‎شوند. شما فقط در صورتی مالیات می‌پردازید که بیش از 9168 یورو در سال درآمد داشته باشید. اصل برابری به این معناست که مالیات دهندگان باید بتوانند ببینند که انواع و سطوح مالیاتی که می‌پردازند منصفانه است. در بهترین حالت، این باعث می‌شود که آن‌ها مالیات خود را بپذیرند و بپردازند. همه باید بتوانند قوانین، مقررات و مدیریت مالیاتی را درک کنند. قبل از این که برای ترجمه رسمی مدارک خود به دارالترجمه رسمی رنسانس مراجعه کنید بهتر است که از تمامی این قوانین مطلع باشید. 

نرخ مالیات در آلمان

نرخ مالیات

برا درک آسان‌تر برای شما یک مقایسه ساده آورده‌ایم. نرخ مالیات در آلمان به طور کلی بالاتر از نرخ مالیات در ایالات متحده است. به عنوان مثال، بالاترین نرخ مالیات بر درآمد نهایی در آلمان 45 درصد است این در حالی است که مالیات در ایالات متحده 37 درصد است. با این حال، تعدادی کسر و اعتبار در آلمان وجود دارد که می‌تواند بار مالیاتی کلی را کاهش دهد.

دسته بندی مالیات بر درآمد سال 2024 به شرح زیر است:

نرخ مالیات درآمد
0% کمتر از 11.604 یورو
14 تا 42 درصد 11.604 – 66.760 یورو
42 درصد 66.761 – 277.825 یورو
45 درصد بیش از 277.826 یورو

انواع مالیات در آلمان

در آلمان انواع مختلفی از مالیات وجود دارد، مانند Einkommensteuer (مالیات بر درآمد)، Gewerbesteuer (مالیات تجاری) و Umsatzsteuer (مالیات بر ارزش افزوده) و … علاوه بر مالیات بر فروش که در زمان خرید اجناس، آن را پرداخت می‌کنیم. انواع دیگری از مالیات در آلمان وجود دارد که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم. 

مالیات بر درآمد برای (تقریبا) همه

هرکسی که در آلمان درآمد کسب می‎کند، باید نسبتی از درآمد خود را بیش از 9168 یورو در سال به دولت بپردازد. این تضمین می‌کند که همه سهم خود را نسبت به جامعه پرداخت می‎کنند. کارمندان باید مالیات بر درآمد را مانند بازنشستگان یا افراد خود اشتغال بپردازند.

اگر در آلمان درآمد کسب می‎کنید، ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد خود هستید. سیستم مالیاتی آلمان یک نرخ مالیاتی تصاعدی را اعمال می‌کند که در آن نرخ مالیات با درآمد مشمول مالیات افزایش می‌یابد. اکثر مردم مالیات بر درآمد را از طریق کسر حقوق و دستمزد توسط کارفرمای خود پرداخت می‌کنند. اگر چندین حرفه دارید، کسب و کار خود را اداره می‌کنید یا در آلمان به صورت آزاد اشتغال دارید، باید یک اظهارنامه مالیاتی سالانه برای محاسبه مالیات بر درآمد خود ارائه دهید. 

مالیات تکلیفی (Lohnsteuer)

مالیات تکلیفی

کسر مالیات، مالیات حقوق یا مالیات بر درآمد شامل سایر مشارکت‌هایی است که کارفرمای شما از حقوق شما کسر می‌کند. این برای اکثریت قریب به اتفاق مهاجران در آلمان اعمال می‌شود و به این معنی است که نرخ مالیات بر درآمد شما قبلاً محاسبه و برای شما پرداخت شده است. اگر این تنها منبع درآمد شماست، موظف به ارائه اظهارنامه مالیاتی نیستید.

مالیات تکلیفی هر ماه از حقوق شما گرفته می‌شود. هنگام بحث در مورد حقوق و شرایط قرارداد کار برای یک شغل جدید، مهم است که از این کسر آگاه باشید. تفاوت زیادی بین حقوق ناخالص و حقوق خالص شما پس از پرداخت مالیات وجود دارد.

مالیات کلیسا (Kirchensteuer)

وقتی به آلمان می‌آیید، از شما خواسته می‌شود که دین خود را اعلام کنید. اگر خود را پروتستان، کاتولیک یا یهودی معرفی کنید، موظف به پرداخت مالیات کلیسا هستید که اداره مالیات از طرف سازمان‌های مذهبی در آلمان جمع آوری می‌کند. در حال حاضر مالیا، 8 درصد در باواریا و بادن-وورتمبرگ و 9 درصد در سایر ایالت‌های فدرال است. اگر دین اعلام نشده‌ای نداشته باشید، مالیات کلیسا را نخواهید پرداخت.

مالیات وسایل نقلیه موتوری (Kraftfahrzeugsteuer)

اگر ماشین داشته باشید، این نوع مالیات برای شما اعمال می‌شود. این مالیات به نوع سوخت و اندازه موتور بستگی دارد. خودروهایی که برای اولین بار قبل از 30 ژوئن 2009 ثبت نام کرده‌اند، مشمول مالیات می‌شوند. خودروهایی که پس از آن تاریخ ثبت نام می‌کنند، بر اساس انتشار دی اکسید کربن آن‌ها مشمول مالیات می‌شوند. می‌توانید در صفحه مالیات بر خودرو در آلمان اطلاعات بیشتری کسب کنید. همچنین اگر هنوز به دنبال دارالترجمه رسمی هستید ما به شما دارالترجمه رسمی رنسانس را معرفی می‌کنیم که تعرفه ترجمه رسمی را طبق قوانین ایران از شما دریافت می‌کند. 

مالیات بر فروش املاک (Grunderwerbssteuer)

مالیات بر فروش ملک

در صورت خرید خانه در آلمان، شما موظف به پرداخت مالیات بر فروش ملک خواهید بود. این مالیات یکباره زمانی اعمال می‌شود که ملکی به ارزش بیش از 2500 یورو از مالکی به مالک دیگر منتقل شود. این نرخ بین ایالت‌های فدرال متفاوت است، از 3.5 تا 6.5٪ از ارزش دارایی.

مالیات بر املاک (Grundsteuer)

این مالیات توسط شهرداری‌ها بر املاک در آلمان وضع می‌شود. میزان مالیات قابل پرداخت بر اساس ارزش ملک و نرخ مالیات محلی (که از 0.26٪ تا 1٪ متغیر است) محاسبه می‌شود.

نحوه محاسبه مالیات شرکت (UG، AG، و GmbH) در آلمان

درک مؤلفه‌های اصلی مالیات شرکت‌ها، کلیدی است. در آلمان، مالیات شرکت از دو جزء اصلی تشکیل شده است: مالیات شرکت (Körperschaftsteuer) و مالیات تجارت (Gewerbesteuer).

مالیات شرکت با نرخ یکنواخت 15٪ به اضافه هزینه اضافی همبستگی SolS) 5.5٪) اخذ می‌شود که منجر به نرخ کل 15.825٪ می‌شود.

در همین حال، مالیات تجارت توسط مقامات محلی بر درآمد کسب و کار اخذ می‌شود، با نرخ‌های متفاوتی از 7٪ تا 21٪ بسته به شهرداری که کسب و کار در آن واقع شده است.

کلاس‌های مالیاتی در آلمان

شش طبقه مالیاتی در آلمان وجود دارد (به نام Steuerklassen)، و طبقه‌ای که شما در آن قرار می‌گیرید بر میزان مالیات شما تأثیر می‌گذارد.

اداره مالیات به هر کارمند یک طبقه مالیاتی اختصاص می‌دهد. براکت مالیاتی در درجه اول به وضعیت تاهل شما بستگی دارد: مجرد، تک والد یا متاهل. والدین مجرد و زوج‌های متاهل یا شرکت‌های مدنی ثبت‌شده می‌توانند برای تغییر در کلاس‌های مالیاتی مختلف درخواست دهند.

  • طبقه مالیاتی 1: مجردها

طبقه مالیاتی اول

مالیات طبقه 1 برای همه کارمندان مجرد، بیوه، مطلقه یا جدا شده اعمال می‌شود.

  • طبقه مالیات 2: والدین مجرد

این طبقه مالیاتی برای کارمندان مجرد با فرزندان در نظر گرفته شده است که اعتبار مالیاتی را برای والدین مجرد دریافت می‌کنند (Entlastungsbetrag für Alleinerziehende). اگر به تازگی جدا شده‌‌اید یا همسر خود را از دست داده‌اید و همچنین دارای فرزند نیز هستید، باید برای وارد شدن به طبقه مالیاتی دوم درخواست دهید؛ زیرا این یک فرآیند خودکار نیست.

  • کلاس مالیاتی 3: زوج‌های متاهل در ترکیب با طبقه مالیاتی 5

مالیات طبقه 3 می‌تواند توسط همسری که درآمد بیشتری دارد، دریافت شود. این بدان معناست که از درآمد او مالیات کمتری گرفته می‌شود. شریک و همسر دیگر به طور پیش فرض به کلاس مالیاتی 5 اختصاص دارد.

  • طبقه مالیات 4: زوج‌های متاهل با حقوق یکسان

مالیات طبقه 4 برای افراد متاهل اعمال می‌شود که هر دو همسر حقوق می‌گیرند، در آلمان زندگی می‌کنند و از هم جدا نیستند. همه زوج‌های تازه ازدواج کرده به طور پیش فرض دارای کلاس مالیاتی 4 هستند.

  • طبقه مالیات 5

برای افرادی است که همسرشان در کلاس مالیاتی 3 طبقه بندی می‌شوند. 

  • طبقه مالیاتی 6

برای کسانی که شغل‌های جانبی داشته و از آن درآمد دارند. برای کسانی که ممکن است بیش از یک شغل داشته باشند و از مشاغل دیگر درآمد کسب کنند.

مقایسه درآمد بر میزان مالیات افراد در آلمان

دولت آلمان نرخ‌های مختلفی را برای مشاغل مختلف در نظر گرفته است. نرخ‌های مالیاتی در آلمان کمک بسیار بزرگی به اقتصاد آلمان کرده است. به همین خاطر است که آلمان رونق اقتصادی خود را تا حد زیادی مدیون مالیاتی است که از مردم کشور آلمان می‌گیرد. به عبارتی منبع درآمد اصلی دولت آلمان از طریق مالیاتی است که از مردم دریافت می‌کند.

نتیجه گیری

کشور آلمان به دلایل مختلفی از جمله احداث شرکت‌های بزرگ مثل بنز و BMW از لحاظ اقتصادی در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد. همین امر باعث شده است که روزبه‌روز بر تعداد افرادی که قصد مهاجرت به آلمان را دارند افزوده می‌شود. اما هر یک از شما بعد از مهاجرت به آلمان موظف به پرداخت مالیات در آلمان هستید. از سمت دیگ باید مدارک خود را قبل از مهاجرت ترجمه کنید. اگر به دنبال دارالترجمه آلمانی در ایران هستید و هنوز نتوانسته‌اید مدارک خود را ترجمه کنید ما به شما دارالترجمه رنسانس را معرفی می‌کنیم. تا به صورت قانونی و با هزینه مقرون به صرفه مراحل ترجمه مدارک شما به بهترین شکل انجام شود. 

سوالات متداول مقاله مالیات در آلمان | انواع مالیات + قوانین

1- نرخ مالیات در آلمان چقدر است؟

بسته به شغلی که دارید متفاوت است اما معمولا از 14 درصد شروع و تا 45 درصد ادامه دارد. 

2- چه افرادی باید به دولت آلمان مالیات پرداخت کنند؟

هر فردی که در کشور آلمان کار و زندگی می‌کند باید به دولت آلمان مالیات بدهد. حتی اگر شما زمین، ماشین و … داشته باشید نیز باید برای پرداخت مالیات اقدام کنید. 

3- آیا مبلغ مالیاتی بر خودرو برای هر فرد متفاوت است؟

بله. بر اساس میزان آلودگی و قدرت و حجم موتور میزان مالیات پرداختی شما تعیین می‌شود. 

دسته‌بندی نشده دسته بندی:

نظرات کاربران