تفاوت دانشنامه و گواهی موقت چیست؟

تفاوت دانشنامه و گواهی موقت چیست؟

دانشنامه و گواهی موقت از مهم‌ترین مدارکی هستند که بعد از اتمام دوره تحصیل به شما ارائه می‌شود. اینکه تفاوت دانشنامه و گواهی موقت چیست را در این مطلب به آن می‌پردازیم. اگر شما هم می‌خواهید تفاوت دانشنامه و گواهی موقت مدرک تحصیلی خودتان را بدانید حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

تعریف دانشنامه و نحوه دریافت آن

قبل از اینکه بخواهیم تفاوت دانشنامه و گواهی موقت را با هم بررسی کنیم بهتر است که با تعریف هر کدام به صورت جداگانه آشنا شویم. در ابتدا به تعریف دانشنامه تحصیلی می‌پردازیم. به زبان ساده دانشنامه یک مدرک معتبر و موثق است که نشان دهنده اتمام دوره تحصیلی شما در یک دوره آموزشی مشخص است. در واقع شما بعد از پایان هر دوره‌ تحصیلی یک مدرک که نشان دهنده گذراندن این دوره باشد را دریافت می‌کنید.

در دانشنامه هر مقطعی اطلاعات مربوط به دارنده مدرک، رشته سپری شده، تاریخ اتمام پایان دوره و… ذکر می‌شود. دانشنامه‌ها با توجه به مقطع تحصیلی می‌توانند متفاوت باشند البته دانشنامه با توجه به دانشگاه و یا موسسه مورد نظر نیز متفاوت خواهد بود.

بعد از اینکه با تعریف کلی دانشنامه آشنا شدید حالا باید بدانید که چطور می‌توان این دانشنامه را دریافت کرد. به این موضوع مهم توجه کنید که دریافت دانشنامه با توجه به فاکتورهای مهمی مثل نوع دانشگاه متفاوت خواهد بود.

قاعدتاً دریافت دانشنامه از دانشگاه‌هایی مثل دانشگاه‌های دولتی به خصوص در بخش روزانه بسیار سخت‌تر از دریافت دیگر دانشنامه‌ها از دانشگاه‌های غیردولتی است. به این دلیل که تحصیل در دانشگاه‌های دولتی برای دانشجویان رایگان است و هزینه آن را دولت پرداخت می‌کند به همین دلیل دریافت دانشنامه مربوط به آن سخت‌تر از دیگر دانشگاه‌ها خواهد بود.

در واقع دانشجویانی که در دانشگاه‌های دولتی کسب تحصیل می‌کنند تعهد دارند که در ازای این تحصیل رایگان به کشور ایران خدمت کنند.

این افراد برای دریافت دانشنامه خود باید هزینه تحصیل را پرداخت کنند. دریافت این دانشنامه کاربردهای مختلفی دارد از مهم‌ترین کاربردهای آن می‌توان به مهاجرت تحصیلی و پذیرش در دانشگاه‌های خارجی اشاره کرد.

پرداخت هزینه تحصیل در دانشگاه دولتی با توجه به فاکتورهای مختلفی مثل نوع رشته مقطع تحصیلی و دانشگاه متفاوت خواهد بود. برای اینکه بخواهیم دانشنامه خود را دریافت کنید یک سری شرایط را باید بررسی کنید که در ادامه آن‌ها را با هم بررسی خواهیم کرد. اول از همه اینکه دانشجوی مورد نظر باید به طور کامل فارغ التحصیل شده باشد یعنی تمامی واحدها و دروس مشخص شده در چارت درسی را با موفقیت سپری کرده باشد.

موضوع بعدی در مورد پایان خدمت آقایان است این افراد باید وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص کرده باشند یعنی یا باید سربازی خود را گذرانده و یا معافیت پزشکی، تحصیلی و… دریافت کرده باشند. همچنین فرد مورد نظر باید به صورت کامل با دانشگاه خود تسویه حساب کرده باشد و هیچ بدهی اعم از وام و دیگر بدهی‌ها را به دانشگاه متعهد نباشد.

✔️ مطالعه بیشتر: ترجمه رسمی گواهی ولادت در دارالترجمه رنسانس

گواهی موقت چیست؟

گواهی موقت چیست؟

بعد از اینکه در مورد دانشنامه تحصیلی و روش‌های دریافت آن با شما صحبت کردیم حالا وقت آن است که در مورد گواهی موقت نیز صحبت کنیم. گواهی موقت همانطور که از اسم آن مشخص است به صورت موقت برای افراد صادر می‌شود. معمولاً گواهی موقت برای شرایطی صادر می‌شود که فرد مورد نظر به دلایل مختلفی قادر به دریافت دانشنامه نیست اما باید اثبات کند که دوره تحصیلی موردنظر را گذرانده است.

در این شرایط می‌تواند با دریافت گواهی موقت و ارائه آن به هر مجموعه یا فردی نشان دهد که دوره تحصیلی مورد نظر سپری شده اما دانشنامه مربوط به آن فعلا دریافت نشده است. البته بعد از اتمام دوره تحصیلی مورد نظر صدور دانشنامه نیاز به مدت زمان خاصی، حدودا چند ماه دارد در این زمان می‌توانید با دریافت گواهی موقت اتمام دوره تحصیلی مشخص را اثبات کنید.

گواهی موقت پایان تحصیلات کارشناسی

گواهی موقت پایان تحصیلات کارشناسی

آمار نشان می‌دهد که گواهی موقت پایان تحصیلات کارشناسی یکی از بیشترین گواهی موقت‌های صادر شده برای فارغ التحصیلان دانشگاه‌های مختلف است. در واقع گواهی موقت کارشناسی نشان می‌دهد که شما مقطع تحصیلی کارشناسی یا همان لیسانس را سپری کرده‌اید.

اما به این موضوع توجه کنید که گواهی موقت اعتبار کمتری از دانشنامه دارد و ارزش ترجمه ندارد به همین دلیل برای مهاجرت تحصیلی و پذیرش دانشگاه خارجی حتماً باید دانشنامه خود را ترجمه و سپس ارائه کنید.

یک موضوع مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که گواهی موقت فقط زمانی دارای ارزش است که دانشنامه شما صادر نشده باشد، با صدور دانشنامه گواهی موقت ارزش خود را از دست می‌دهد. حتما این موضوع را می‌دانید که برای ترجمه مدارک مهم که در زمان مهاجرت باید آن‌ها را تهیه کنید حتماً از یک دارالترجمه رسمی و معتبر استفاده کنید.

✔️ مطالعه بیشتر: ویزا تحصیلی ایتالیا و ساده ترین روش اخذ بورسیه!

تفاوت دانشنامه و گواهی موقت

تفاوت دانشنامه و گواهی موقت

در مطالب بالاتر تلاش کردیم تا تعاریف کلی دانشنامه و گواهی موقت را با هم بررسی کنیم. اگر این دو تعریف را مطالعه کرده باشید حتماً به تفاوت‌های این دو مدرک پی برده‌اید. اما در ادامه به صورت خلاصه و برای راحتی کار شما تفاوت‌های مهم این دو مدرک را با هم بررسی خواهیم کرد.

واضح است که هر دوی این مدرک‌ها نشان دهنده سپری شدن مقطع تحصیلی شما هستند. اما ارزش و اعتبار آن‌ها با هم تفاوت‌های بسیار زیادی دارد همانطور که در بالا به آن اشاره کرده گواهی موقت یک مدرک موقت است و ارزش ترجمه و دریافت پذیرش از دانشگاه‌های خارجی ندارد.

قبل از اینکه بتوان دانشنامه را دریافت کرد برای اثبات اتمام مقطع تحصیلی مورد نظر گواهی موقت صادر می‌شود. برای دریافت دانشنامه باید به دانشگاه مورد نظر مراجعه کرده و پس از انجام دادن مراحل آن و پرداخت هزینه تحصیل، آن را دریافت کرد. اگر در مورد ترجمه رسمی مدارک و هزینه ترجمه رسمی نیاز به کمک و مشاوره دارید می‌توانید از خدمات دارالترجمه رسمی رنسانس استفاده کنید.

دسته بندی:

نظرات کاربران