اجازه کار در ترکیه چالیشما ایزین چیست؟

چالیشما ایزین یا اجازه کار در ترکیه چیست؟

با تغییراتی که اخیراً در قوانین اقامت و مهاجرت ترکیه اتفاق افتاده، روش‌های اخذ اقامت در این کشور تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. اما یکی از روش‌هایی که هنوز هم محبوب و موثر است، اخذ اقامت کاری یا مجوز کار است که به Çalışma izni مشهور است. شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که چالیشما ایزین چیست؟ چالیشما ایزین به شهروندان ترکیه و همچنین افراد خارجی امکان می‌دهد تا به صورت قانونی در ترکیه کار کنند. البته برای اخذ این مجوز، باید شرایط و مدارک قانونی خاصی رعایت شود. اگر شما نیز به دنبال اخذ اقامت کاری یا مجوز کار در ترکیه هستید و با روال و شرایط مربوط به این موضوع آشنا نیستید، به شما توصیه می‌کنم تا این مقاله را به دقت مطالعه نمایید. در این نوشتار قصد داریم به بررسی اینکه اجازه کار در ترکیه چیست؟ انواع آن، نحوه اخذ این مجوز و مدارک قانونی مورد نیاز برای آن چیست؟ بپردازیم.

چالیشما ایزین چیست؟

چالیشما ایزین

در ابتدا و پیش از هر چیز لازم است به صورت دقیق تر بدانیم که چالیشما ایزین چیست؟ در حقیقت، مجوز کار یا چالیشما ایزین برای اتباع خارجی که می‌خواهند در ترکیه کار کنند، بسیار اهمیت دارد. این مجوز به اتباع خارجی اجازه می‌دهد تا در ترکیه بتوانند کار کنند و اقامت داشته باشند. از آنجا که این قانون طبق ماده 4 قانون مجوز کار اتباع خارجی ترکیه به شماره 4817 تعیین شده است، برای این اتباع لازم است قبل از شروع به کار، مجوز کار مربوطه را دریافت کنند.

برای دریافت مجوز کار، ابتدا باید یک شرکت یا سازمان پیدا کرد که حاضر به استخدام شما باشد. سپس باید اطمینان حاصل کرد که شغل مورد نظر، مشمول قوانین ارائه مجوز کار در ترکیه است. بعد از این مراحل با ارائه مدارک لازم که قبلا توسط دارالترجمه ترکی به صورت رسمی ترجمه شده و پروسه‌های قانونی مربوطه، این مجوز را از وزارت کار و خدمات اجتماعی ترکیه دریافت می‌کنید. این مجوز که به‌ عنوان چالیشما ایزین یا Çalışma izni نیز شناخته می‌شود، به اتباع خارجی حق کار و اقامت در ترکیه را می‌دهد.

شرایط دریافت چالیشما ایزین یا اجازه کار در ترکیه

شرایط دریافت چالیشما ایزین

بعد از آگاهی از اینکه اجازه کار در ترکیه چیست؟ در صورتی که به دنبال دریافت مجوز کار در ترکیه هستید، لازم است تا شرایط لازم را دارا باشید. فرد متقاضی می‌تواند یکی از روش‌های زیر را برای به دست آوردن این مجوزها انتخاب نماید:

  1. یافتن کارفرمایی برای استخدام
  2. درخواست مجوز کار مستقل
  3. ثبت شرکت در ترکیه

اگر تمایل دارید به عنوان کارمند در ترکیه فعالیت کنید، باید از طریق سازمان یا شرکت مورد نظر خود دعوت به کار شوید و سپس مجوز کار شما باید توسط کارفرما تصویب گردد. همچنین برای ثبت شرکت نیز باید شرایط خاصی را رعایت نمایید و بهتر است برای مشاوره در این زمینه به مشاوران مجرب مراجعه کنید.

در کل، شرایط درخواست مجوز کار در ترکیه به شرح زیر است:

– ارائه بیمه درمانی معتبر

– ارائه مدارک تحصیلی یا رزومه معتبر ( به صورت ترجمه شده از سمت دارالترجمه رسمی)

– حداقل داشتن 6 ماه اقامت توریستی (برای اتباع ایرانی این مورد لازم نیست زیرا ویزا برای ورود به ترکیه لازم نیست)

– دعوت‌نامه از سوی کارفرما (درصورتی که قصد اشتغال به عنوان کارمند دارید.)

نکته مهم: در برخی حوزه‌های مشاغلی مانند خدمات درمانی، نظامی و حقوقی امکان اشتغال برای اتباع خارجی وجود ندارد، مگر در شرایط خاص. بنابراین، بهتر است فرد متقاضی کار در ترکیه تسلط کافی بر زبان ترکی داشته باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره هزینه ترجمه رسمی مدارک می توانید با دارالترجمه رسمی رنسانس در ارتباط باشید.

مراحل دریافت چالیشما ایزین

مراحل دریافت چالیشما

دریافت اجازه برای کار در کشورهای خارجی  برای افرادی که تصمیم به کار کردن در کشورهای دیگری غیر از وطنشان دارند، اهمیت زیادی دارد. این فرایند بسته به نوع شغلی که شخص قصد دارد در آن کشور دنبال کند، می‌تواند مراحل مختلفی داشته باشد. اما به طور کلی، مراحل دریافت اجازه کار می‌تواند به شکل زیر باشد:

  1. یافتن یک کارفرما یا کسب‌وکار مناسب که تمایل داشته باشد اجازه کار شما را پشتیبانی کند. مثلاً، اگر قصد کار در ترکیه را دارید، می‌توانید با یک شخص یا شرکت ایرانی که در ترکیه فعالیت دارد، ارتباط برقرار کنید.
  2. مراجعه به سایت مربوط به دریافت اجازه کار مورد نظر؛ به عنوان مثال، سایت https://www.ailevecalisma.gov.tr/ را بررسی کنید و مراحل ثبت نام و درخواست اجازه کار را دنبال کنید.
  3. مشخص کردن نوع اجازه کار مورد نیاز، یعنی آیا این اجازه کار به صورت موقت یا دائمی صادر می‌شود.
  4. تکمیل فرم‌ها و وارد کردن اطلاعات شخصی و مشخصات خود از جمله آدرس اقامت، اطلاعات تماس و اطلاعات مربوط به محل کار.
  5. ارائه اطلاعات مربوط به تجربه کاری، تحصیلات، وظایف مورد نظر و حقوق مورد انتظار، به منظور ثابت کردن توانایی شغلی خود.
  6. اماده کردن فایل‌های مورد نیاز به صورت پی‌دی‌اف و ارسال آنها جهت بررسی نهایی.
  7. تکمیل مراحل پرداخت هزینه‌های مرتبط با درخواست اجازه کار.
  8. نهایتاً، پیگیری و انتظار برای دریافت پاسخ از سوی مراجع ذی‌صلاح در کشور مبدأ یا مقصد.

مدارک لازم برای دریافت چالیشما ایزین

مدارک لازم برای دریافت چالیشما

درخواست دریافت چالیشما ایزین یک فرایند مهم و پیچیده است که نیازمند تهیه مدارک لازم و حیاتی است. برخی از این مدارک عبارتند از:

 فرم درخواست ویزای کار

 دعوت‌نامه رسمی از سوی کارفرما در چالیشما ایزین

 مدرک تحصیلی یا بین‌المللی معتبر به همراه ترجمه رسمی

 گذرنامه معتبر

 عکس پرسنلی

 گواهی عدم سوء پیشینه

 گواهی سلامت

ویزای کار چالیشما ایزین معمولاً مدت زمان یک ساله دارد و امکان تمدید پس از پایان مدت اعتبار را نیز به همراه دارد.  اطمینان از داشتن همه‌ی این مدارک ضروری است تا فرایند درخواست ویزا با موفقیت پیش برود و به شما اجازه ورود به این کشور را بدهد. برای اطمینان از ترجمه رسمی مدارک خود می‌توانید مدارک خود را به دارالترجمه رسمی رنسانس بسپارید.

مزایا دریافت چالیشما ایزین چیست؟

مزایا دریافت چالیشما ایزین

  یکی از مزایای حاصل از دریافت چالیشما ایزین، بجز امکان شروع فعالیت در شغل های برتر در ترکیه ، امکانات دیگری نیز  به همراه دارد که بیان این موارد می‌تواند به افرادی که قصد دارند این مجوز را دریافت کنند، کمک کند. فواید گرفتن اجازه کار چالیشما ایزین می‌تواند شامل موارد زیر باشد: 

  – پس از 5 سال فعالیت متوالی در حرفه مورد نظر در ترکیه، امکان دریافت اقامت دائم فراهم می‌شود.

  – حقوق کامل و بدون کسر شدن مبلغی از حقوق شما دریافت بیمه SSK (از معتبرترین شرکت‌های بیمه در ترکیه) یکی از مزایای دیگر است که به همراه این مجوز و حقوق کاری شما خواهد بود.

  – فراهم کردن شرایط مساعد برای ادامه و توسعه کار با توجه به تخصص‌ها و توانایی‌های فردی، می‌تواند از دیگر فواید این مسیر باشد که با سابقه، تجربه و تحصیل، می‌تواند به تدریج درآمد فرد را افزایش دهد.

هزینه گرفتن چالیشما ایزین ترکیه چقدر است؟

هزینه گرفتن چالیشما ایزین ترکیه

دریافت چالیشما ایزین ترکیه یکی از مراحل مهم برای کار کردن در این کشور است. هزینه اصلی برای دریافت چالیشما ایزین ترکیه، مبلغی است که باید به اداره کار کشور ترکیه پرداخت شود. هزینه‌های دیگری مثل هزینه‌های مسکن و هزینه‌های زندگی در ترکیه وجود دارند که باید قبل از آغاز فرایند مدنظر قرار گیرد.

با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی ترکیه، هزینه‌های دریافت چالیشما ایزین ترکیه ممکن است متفاوت باشد اما به طور تقریبی در سال 2022 به شرح زیر بوده است:

– اجازه کار موقت به مدت 1 سال: 1300 تا 1400 لیر

– تمدید اجازه کار موقت به مدت 2 سال: 2700 تا 2800 لیر

– تمدید اجازه کار موقت به مدت 3 سال: 4100 تا 4200 لیر

– اجازه کار دائم: 13800 تا 14000 لیر

– هزینه کارت: حدوداً 160 لیر

باید به این نکته هم توجه کرد که این مبالغ متعلق به هزینه‌های دریافت چالیشما ایزین ترکیه بوده و هزینه‌های دیگر نظیر مسکن و هزینه‌های زندگی جداگانه باید مد نظر قرار گیرد.

انواع اجازه کار در ترکیه چیست؟

انواع اجازه کار در ترکیه

برای هر نوع اشتغال، از جمله کارمندان، کارفرمایان و شغل‌های پروژه‌ای و موقت، داشتن کارت چالیشما ایزین ترکیه ضروری است. در ادامه، روش های دریافت ویزای کار ترکیه را بررسی خواهیم کرد.

 دریافت اجازه کار برای مدت محدود در ترکیه

اجازه کار موقت به افرادی اعطا می‌شود که درخواست آن توسط کارفرما تایید شده است و  به مدت حداکثر تا یک سال معتبر است. پس از پایان این مدت، می‌توان این اجازه را تمدید کرد که در صورت وجود شرایط لازم، مدت اعتبار اجازه کار تا دو سال تمدید می‌شود. لازم به ذکر است که برای تمدید، فقط می‌توانید با همان کارفرمایی که قبلاً اقدام به دریافت اجازه کار کرده‌اید، همکاری نمایید.

 دریافت اجازه کار برای مدت نامحدود در ترکیه

افرادی که اقامت دائمی در ترکیه دارند یا حداقل به مدت هشت سال اجازه کار در این کشور را داشته‌اند، می‌توانند برای دریافت اجازه کار برای مدت نامحدود یا به عبارت دیگر، کار دائم، درخواست دهند.

 دریافت اجازه کار مستقل در ترکیه

اجازه کار مستقل به همه اتباع خارجی ارائه نمی‌شود و فرد باید شرایط خاصی را برآورده کند تا از این امکان بهره‌مند شود. این مجوز به صورت نامحدود ارائه نمی‌شود و تنها برای مدت مشخصی اعتبار دارد. در این روش، مواردی از جمله میزان تحصیلات، مشارکت یا تخصص در حوزه‌های علمی و فناوری، توانایی و تجربه کاری، و در صورت بودن سهام‌دار یک شرکت خارجی، میزان سرمایه‌ای که در ترکیه قصد سرمایه‌گذاری دارید، بررسی می‌شود.

دارالترجمه رسمی برای ترجمه مدارک برای مهاجرت 

دارالترجمه رسمی برای ترجمه مدارک

برای افراد خارجی و مهاجران غیرترک که مستندات و مدارک خود را برای کاری در ترکیه نیاز دارند، ترجمه مدارک از اهمیت ویژه ای برخوردار است. دارالترجمه رسمی رنسانس با ارائه خدمات ترجمه دقیق و معتبر، به مهاجران کمک می‌کند تا مدارک خود را به زبان ترکی استاندارد و قانونی ترجمه کنند. از این طریق، ترجمه‌ رسمی از مدارک مانند پاسپورت، مدارک تحصیلی و حرفه‌ای و سایر مدارک مهم مورد قبول مقامات مهاجرتی ترکیه قرار می‌گیرند و به مهاجران کمک می‌کنند تا به راحتی و با اعتماد به نفس در روند مهاجرت و درخواست چالیشما ایزین پیش بروند.

نتیجه گیری 

در نتیجه، چالیشما ایزین یک فرصت است که به افراد خارجی این امکان را می‌دهد تا تجربه‌ی کاری خود را در یکی از کشورهای دنیا به اشتراک بگذارند و همچنین به اقتصاد ترکیه کمک کنند. این امر نه تنها برای اشتغال فردی مفید است بلکه می‌تواند به تبادل فرهنگی و توسعه روابط بین‌المللی نیز کمک کند.

برای ترجمه رسمی مدارک مربوط به چالیشما ایزین یا هر موضوع دیگر، می‌توانید به دارالترجمه رسمی رنسانس مراجعه کنید. این مرکز توسط مترجمان رسمی مجرب و متعهد، ترجمه رسمی مدارک را با دقت و صحت بالا ارائه می‌دهد تا بتوانید از آنها به عنوان مدارک رسمی در امور مختلفی از جمله اخذ ویزا و اخذ اجازه‌های کاری استفاده کنید.

سوالات متداول 

۱. هنگام ابطال چالیشما ایزین آیا مجوز اقامت من هم باطل می شود؟

از آنجا که چالیشما ایزین به عنوان یک مجوز اقامت شمرده می شود، تا زمانی که مدت آن ادامه یابد، نیازی به اخذ اجازه اقامت نیست. با این حال، در صورتی که مجوز کار به اتمام برسد، یک درخواست برای اجازه اقامت مناسب برای این منظور می تواند ظرف 10 روز به عنوان یک حق قانونی مانند اجازه اقامت در نظر گرفته شود. اگر تبعه خارجی هر دو اجازه کار و اجازه اقامت را داشته باشد، در صورتی که مجوز کار لغو شود، اجازه اقامت لغو نمی شود و حق اقامت قانونی را فراهم می کند. تا پایان مدت اجازه اقامت به صورت قانونی می تواند بماند.

۲. من در وضعیت پناهنده در ترکیه قرار دارم، آیا می توانم اجازه کار بگیرم؟

اتباع خارجی پناهنده یا با وضعیت حفاظت ثانویه بدون تعصب به مقررات سایر قوانین مربوط به مشاغل و حرفه هایی که آن ها نمی توانند کار کنند از تاریخ تعیین وضعیت خود می توانند به صورت وابسته یا مستقل کار کنند. کارت شناسایی پناهندگی یا وضعیت حفاظت ثانویه نیز جایگزین مجوز کار می شود و این وضعیت در کارت شناسایی نوشته شده است.

۳. من در ترکیه دانشجو هستم. برای اجازه کار به کجا باید مراجعه کنم؟

در ترکیه دانشجویان در مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا با اخذ مجوز کار می توانند کار کنند. با این حال، حق کار برای دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی پس از سال اول شروع می شود و توسط قانون مربوطه تنظیم می شود. درخواست ها به وزارت کار، خانواده و خدمات اجتماعی ارائه می شود.

دسته‌بندی نشده دسته بندی:

نظرات کاربران