معرفی بهترین دانشگاه‌های آلمان در سال 2023

معرفی بهترین دانشگاه‌های آلمان در سال ۲۰۲۲

بهترین دانشگاه‌های آلمان برای مهاجرت کدامند؟ امروزه بیش از چندین میلیون مهاجر، کشور خود را به مقصد آلمان ترک می‌کنند. کشور آلمان پس از ایالات متحده دومین مقصد محبوب برای مهاجرت در جهان است. کشور آلمان یکی از کشورهای پیشرفته اروپایی است که سالانه میزبان مهاجران زیادی از تمام نقاط جهان است.

این کشور به دلیل دارا بودن اقتصاد پایدار، کیفیت زندگی خوب و دارا بودن مراکز تحصیلی و دانشگاه‌های عالی، به یک مقصد ایده آل برای مهاجرت تبدیل شده است. در این مقاله قصد داریم به دلایل اصلی مهاجرت به آلمان و معرفی بهترین دانشگاه‌های آلمان بپردازیم.

چرا به آلمان مهاجرت کنیم؟

چرا به آلمان مهاجرت کنیم؟

کشور آلمان در لیست بهترین کشورها برای مهاجرت افراد خارجی از سراسر دنیا در نظر گرفته شده است؛ و این موضوع به دلیل ویژگی هایی مانند اقتصاد پایدار، سیستم آموزشی مناسب و فرصت‌های شغلی بسیار زیاد است. اما مهمترین دلیلی که کشور آلمان را به یک مقصد ایده آل برای مهاجرت‌های کاری و تحصیلی تبدیل کرده است، چیست؟

اقتصاد پایدار

کشور آلمان قوی‌ترین اقتصاد اروپا را دارد و همچنین یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان است. نرخ بیکاری در این کشور بسیار پایین بوده و رشد تجارت بسیار عالی است. شرکت‌های آلمانی همیشه به دنبال نیروی کار ماهر، به ویژه در صنایعی مانند مراقبت های بهداشتی، مهندسی و فناوری اطلاعات هستند.

امکانات سفر

کشور آلمان درست در مرکز اروپا قرار دارد و بنابراین سفر به کشورهای عضو اتحادیه اروپا را بسیار آسان می‌کند و یک فرصت عالی برای سفر در سایر کشورهای اروپایی را فراهم می‌کند. کشور آلمان که با ۹ کشور هم مرز است، از طریق قطار یا هواپیما به خوبی با سایر نقاط جهان در ارتباط است.

محافظت از کارگران و نیروی کار

هنگامی که در این کشور مشغول به کار می‌شوید، می‌توانید مطمئن شوید که با شما منصفانه رفتار خواهد شد. آلمان ساعات کاری کمتری نسبت به سایر کشورها دارد و به کارکنان خود حداقل 30 روز مرخصی استحقاقی ارائه می‌دهد. کارکنان نیز در صورت اخراج، حقوق بازخرید قانونی برای هر سال خدمت یک ماه دارند.

حمل و نقل

آلمان دارای بهترین خطوط حمل و نقل در جهان است. سیستم حمل و نقل این کشور نه تنها در شهرهای بزرگ بلکه حتی در مناطق روستایی که با مسیرهای اتوبوسی عالی و بسیار مقرون به صرفه خدمات رسانی می‌کنند و حمل و نقل عمومی فوق العاده کارآمدی دارند.

کیفیت زندگی

فاکتورهای که کیفیت زندگی کشور آلمان را افزایش می‌دهد، شهرهای تمیز و امن با فضاهای سبز فراوان، و همچنین هزینه‌های کمتر زندگی در است، که همگی کشور آلمان را به یک مقصد ایده‌آل برای مهاجرت تبدیل کرده است.

آموزش

بسیاری از مدارس بین المللی در کشور آلمان دروس را به زبان انگلیسی  تدریس می‌کنند، اما آلمانی نیز در این مدارس آموزش داده می‌شود. کشور آلمان همچنین خانه بسیاری از دانشگاه‌های بین‌المللی در سطح جهانی است و هزینه‌های تحصیل بسیار ارزان‌تر از سایر کشورها است. اگر قصد تحصیل در مدارس و دانشگاه‌های کشور آلمان را دارید، می‌توانید با ارائه ترجمه ریز نمرات دیپلم و سایر مدارک تحصیلی و شناسایی خود به سفارت یا کنسولگری، به دریافت ویزای تحصیلی اقدام نمایید.

بهترین دانشگاه‌های جهان در کشور آلمان قرار دارند

اگر قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های بین‌المللی و معتبر را دارید و یا به فکر مهاجرت تحصیلی فرزندانتان هستید، آلمان مقصد ایده‌آلی برای شماست. در شهر مونیخ، دانشگاه Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU Munich) یکی از موسسات آکادمیک و تحقیقاتی برتر اروپا است که یکی از بهترین دانشگاه‌های آلمان محسوب می‌شود.

دانشگاه فنی مونیخ، دانشگاه هایدلبرگ و دانشگاه هومبولت در برلین نیز جزو مدارس رتبه اول هستند. اگر قصد مهاجرت تحصیلی به آلمان دارید، باید مدارک تحصیلی و شناسایی خود را به یک دارالترجمه آلمانی به منظور ترجمه به زبان آلمانی ارائه دهید و با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به سفارت با کنسولگری این کشور برای دریافت ویزا مراجعه کنید.

مهاجرت تحصیلی به آلمان

مهاجرت تحصیلی به آلمان

وقتی صحبت از کیفیت آموزش عالی، زیرساخت‌های تحقیقاتی، روش تدریس، مطالعات کم هزینه و چشم انداز شغلی به میان می‌آید، کشور آلمان یک مقصد ایده‌آل شناخته می‌شود. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید کشور خود را با هدف تحصیل در مدارس و دانشگاه‌های کشور آلمان ترک کنید، باید به دریافت ویزای مناسب، مرتبط با هدف سفر و اقامت در آلمان اقدام کنید.

به طور کلی سه نوع ویزا برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در آلمان را دارند وجود دارد؛

  • ویزای دوره زبان (Visa for Language Learning)  ؛ برای فعالیت‌های آموزشی بین بازه ۳ ماه تا یک سال با هدف شرکت در دوره‌های کوتاه زبان آلمانی.
  • ویزای متقاضی دانشجو (Visum Zur Studienbewerbung) ؛ اگر می‌خواهید در کشور آلمان تحصیل کنید، اما هنوز در تلاش برای یافتن برنامه مناسب هستید یا هنوز نامه تاییدیه ویزای دانشجویی دانشگاه خود را دریافت نکرده‌اید، این ویزا برای شما مناسب خواهد بود.
  • ویزای دانش آموزی (Visum Zu Studienzwecken)؛  اگر در یکی از مدارس و یا دانشگاه‌های کشور آلمان پذیرفته شده‌اید.

اما از کجا و چگونه برای ویزای تحصیلی در آلمان اقدام کنیم؟ برای دریافت ویزای تحصیلی باید ترجمه رسمی مدارک تحصیلی و شناسیایی خود را به همراه نامه تمکن مالی به سفارت یا کنسولگری آلمان ارائه دهید تا در صورت صلاحیت مدارک، ویزای تحصیلی برای شما صادر شود.

دوره‌های تحصیلی در آلمان

دوره‌های تحصیلی در آلمان

 افرادی که کشور آلمان را به عنوان مقصدی برای مهاجرت تحصیلی خود انتخاب می‌کنند،  هر ساله  در حال افزایش است. دانشجویان ایرانی برای دریافت ویزای تحصیلی در کشور آلمان باید ترجمه مدارک تحصیلی خود را به همراه مدارک شناسایی خود  به کنسولگری این کشور  ارائه دهند. آلمان با داشتن بسیاری از دانشگاه‌ها در رتبه بندی جهانی، فرصت‌های تحصیلی با کیفیت بالایی را به دانشجویان سراسر دنیا ارائه می‌دهد.

آلمان همچنین در زمینه‌های پژوهشی و تحقیقی خود مشهور است، و به همین دلیل یک انتخاب عالی برای دانشجویان بین المللی است. کشور آلمان به دلیل امکانات، رفاهی، تحصیلی و شغلی مقصد ایده‌آلی برای ادامه تحصیل است. این کشور همچنین فرصت‌های بسیاری را برای تحصیلات تکمیلی به خصوص در سطح دکترا و پست دکترا به دانشجویلن ارائه می‌دهد.

طبق گزارشات OECD در سال ۲۰۱۴،  کشور آلمان به عنوان سومین مقصد پیشرو در جهان برای مطالعات بین المللی شناخته شده است. موسسات آموزش عالی و دوره‌های تحصیلی آلمان به سه دسته تقسیم می شوند. Universität (دانشگاه)، Fachhochschule (دانشگاه علمی کاربردی) و Kunstschulen، Musikhochschulen یا Filmschulen (کالج های هنر، موسیقی یا فیلم).

دانشگاه‌های آلمان عموماً بر برنامه‌های پژوهش محور متمرکز هستند، در حالی که دانشگاه‌های علمی کاربردی رویکرد عملی‌تری نسبت به موضوعات ارائه می‌دهد. آلمان همچنین طیف گسترده‌ای رشته‌های تحصیلی را ارائه می‌دهد؛ که دانشجویان می‌توانند در رشته‌های دلخواه خود به تحصیل بپردازند.

بسیاری از دانشگاه‌های دولتی کشور آلمان، برنامه‌های آموزش عالی خود را با هزینه بسیار کمی برای دانشجویان داخلی و خارجی ارائه می‌دهند. این اغلب به این معنی است که شما هیچ شهریه‌ای برای تحصیل پرداخت نمی‌کنید، اما هزینه ثبت نام با مبلغی ناچیز را در هر ترم پرداخت می‌کنید. دانشگاه‌های خصوصی آلمان مجاز به تعیین شهریه‌های بالاتر هستند، بنابراین تحصیل در یکی از این دانشگاه‌ها ممکن است هزینه بیشتری برای دانشجویان داشته باشد.

✔️ مطالعه بیشتر: ویزای تحصیلی چیست؟

بهترین دانشگاه‌های آلمان

بهترین دانشگاه‌های آلمان در سال ۲۰۲۲

کشور آلمان به دلیل بخش آموزش عالی خود از شهرت قابل توجهی در جهان برخوردار است. این کشور دارای بیش از 400 دانشگاه است که بسیاری از آنها در رتبه بندی‌های بین المللی در بین دانشگاه‌های برتر جهان قرار دارند.  دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیانس، LMU، و دانشگاه فنی مونیخ، TUM یکی از بهترین دانشگاه‌های آلمان در سطح جهانی است که طیف گسترده‌ای از رشته‌های تحصیلی و پژوهشی را ارائه می‌دهد.

1- دانشگاه فرایبورگ

دانشگاه آلبرت لودویگز فرایبورگ یکی از قدیمی ترین دانشگاه های آلمان به شمار می آید که در سال 1457 در شهر فرایبورگ تاسیس شده است. این دانشگاه یکی از بهترین دانشگاه ها برای پذیرش دانشجویان خارجی است. از همین رو سالیانه متقاضیان زیادی برای تحصیل  درخواست می دهند. رتبه این دانشگاه در میان مراکز آموزش عالی آلمان در جایگاه پنجم است. یکی از مهمترین دستاوردهای این دانشگاه دریافت  23  جایزه نوبل توسط دانشجویان و فعالان در این دانشگاه بوده است.

دانشجویان غیر آلمانی می توانند در رشته های مختلف علوم انسانی،  علوم تجربی و مهندسی ادامه تحصیل دهند. این دانشگاه با همکاری دانشگاه های دیگر آلمان همچون باز، استراسبورگ و موسسه فناوری کارلسروهه توانسته بیش از 120 هزار دانشجو را در خود جای دهد. علاوه بر اینکه 15 هزار محقق و 11 هزار دانشجوی دکتری را نیز ادغام کرده است. نکته مهم برای متقاضیان این دانشگاه اینکه تدریس به زبان آلمانی است از همین رو افراد باید بالاجبار مدرک زبان testdaf را با نمره 4 یا 5 دریافت کنند.

2- دانشگاه توبینگن

از دیگر دانشگاه های مطرح آلمان در سال 2022 که می توانید برای سال 2023 برای آن درخواست بدهید دانشگاه توبینگن است. این دانشگاه قدیمی نیز در سال 1477 تاسیس شده و در یکی از شهرهای جنوب غربی آلمان به نام توبینگن واقع شده است. تدریس رشته های علوم انسانی و علوم تجربی برای کسانی که بخواهند در این زمینه ادامه تحصیل دهند در این دانشگاه امکان پذیر است.

پذیرش سالانه 23 هزار دانشجو در 60 رشته تحصیلی تنها گوشه ای از عملکرد عملی این دانشگاه است. اگر بخواهید رتبه این دانشگاه را در میان دانشگاه های آلمان بدانید، توبینگن رتبه یازدهم را دارد. در رتبه بندی جهانی نیز توبینگن در جایگاه 175 قرار دارد و همین موضوع نشان دهنده جایگاه ویژه این دانشگاه در میان دانشگاه های برتر جهان است.

3- دانشگاه درسدن

دانشگاه فنی درسدن با پذیرش سالانه بیش از 36 هزار دانشجو یکی از بزرگترین و البته پیشروترین دانشگاه های آلمان به شمار می آید. این دانشگاه قدمتی 200 ساله دارد که هر سال دانشجویان را در 124 رشته مختلف در 14 دانشکده تخصصی پذیرش می کند. این دانشگاه رتبه 173 را در میان دانشگاه های جهان از آن خود کرده است و از موسسات شناخته شده در زمینه فناوری در آلمان محسوب می شود.

✔️ مطالعه بیشتر: آزمون GMAT چیست؟ هر آنچه باید از این آزمون بدانید!

4- دانشگاه تکنولوژی برلین

اگر بخواهید در رشته های فنی مهندسی ادامه تحصیل دهید این دانشگاه با رتبه 148 جهانی یکی از بهترین انتخاب ها برای مهاجرت تحصیلی به آلمان است. نکته مهمی که برای تحصیل در این دانشگاه باید در نظر بگیرید مدرک زبان آیلتس 6 یا daf الزامی است. بنابراین اگر می خواهید در این دانشگاه تحصیل کنید اول مدرک زبان مورد نیاز را دریافت کنید.

خبر خوب اینکه بیش از 20 درصد دانشجویان دانشگاه تکنولوژی برلین را غیر آلمانی ها تشکیل می دهند. این دانشگاه در سال 1770 در برلین  تاسیس شده و یک زیرمجموعه از آن در مصر فعال است. حضور این دانشگاه در انجمن TU9 این امکان را فراهم کرده است که تبادل دانشجو بین این دانشگاه با دانشکده های مهندسی برتر جهان فراهم شود.

5- دانشگاه فنی آخن

این دانشگاه که در شهر آخن در شمال غربی آلمان قرار گرفته در زمینه رشته های فنی و مهندسی بسیار شهرت دارد. از آنجا که سرانه بالای این دانشگاه در مقایسه با سایر دانشگاه بیشترین رقم را به خود اختصاص داده است از همین رو یکی از گزینه های محبوب در میان مهاجران خارجی به شمار می آید. در حال حاضر دانشگاه فنی آخن با 260 دپارتمان با 9 دانشکده سالیانه بیش از 45 هزار دانشجو را پذیرش می کند.

تنها 12 درصد دانشجویان این دانشگاه را خارجی ها و غیر آلمانی ها تشکیل می دهند که عغالبا از 108 کشور جهان پذیرش شده اند. رتبه جهانی این دانشگاه 148 است و از نظر شهرت کادر در جایگاه سی ام جهان قرار دارد. رتبه این دانشگاه در میان دانشگاه های آلمان نیز جایگاه هفتم است که نشان دهنده جایگاه علمی و تخصصی این دانشگاه می باشد.

6- دانشگاه آزاد برلین

این دانشگاه که در سال 1948 یعنی در بحبوحه جنگ سرد تاسیس شده، امروزه از بهترین دانشگاه های آلمان به شمار می آید. این دانشگاه در رتبه 120 جهانی قرار دارد و در میان دانشگاه های آلمان در جایگاه پنجم است. این دانشگاه در رشته های علوم انسانی، هنر و علوم اجتماعی اقدام به پذیرش دانشجو می کند.

7- دانشگاه هومبولت برلین Humboldt University of Berlin

این دانشگاه در شهر برلین قرار دارد که مقصدی محبوب برای دانشجویان بین المللی است. این دانشگاه از 9 دانشکده تشکیل شده است، و ساختمان اصلی دانشگاه  در بلوار Unter den Linden شهر برلیت قرار دارد که توسط مجموعه‌ای از ساختمان‌های تاریخی دیگر، موزه‌ها و گالری‌های هنری احاطه شده است.

✔️ مطالعه بیشتر: بورسیه های تحصیلی آلمان

8- Charité – Universitätsmedizin Berlin

تاریخچه ساخت و ایجاد این دانشگاه به 1710 میلادی باز می‌گردد. این دانشگاه دارای بزرگترین بیمارستان‌ دانشگاهی در کل اروپا است. در این دانشگاه که یکی از مهمترین دانشگاه‌های پایتخت است، برندگان جوایز نوبل در رشته‌هایی مانند پزشکی و فیزیولوژی   دانشگاه تحصیل کرده‌اند.  تاریخچه ساخت و ایجاد این دانشگاه به 1710 میلادی باز می‌گردد.

9- دانشگاه هایدلبرگ Heidelberg University

 دانشگاه هایدلبرگ که در سال 1386 تأسیس شد، یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کشور آلمان است. نزدیک به 20 درصد از دانشجویان این دانشگاه بین المللی هستند که بیش از یک سوم دانشجویان دکترا را  تشکیل می‌دهند. این دانشگاه بیش از 160 برنامه تحصیلی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد. این دانشگاه به ویژه برای تحقیقات و مشارکت‌های فکری نوآورانه خود در طیف وسیعی از موضوعات، جزو برترین دانشگاه‌های جهان محسوب می‌شود.

10- LMU Munich

 این دانشگاه در سال 1472 تاسیس شده است و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کشور آلمان شناخته می‌شود. این دانشگاه به 42 برنده جایزه نوبل از جمله دانشمندان مشهوری مانند اتو هان، ماکس پلانک و ورنر هایزنبرگ وابسته است. دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ، هرساله تعداد زیادی از دانشجویان بین‌المللی را جذب می‌کند، که این دانشجویان حدود 13 درصد از کل جمعیت دانشجویی این دانشگاه را تشکیل می‌دهند.

 

↵ همچنین بهترین دانشگاه های کشورهای دیگر را بشناسید:

دسته بندی:

نظرات کاربران

  • مجله مهاجرت 17 ژانویه 2023

    سلام.وقت بخیر .
    در مورد میشه راهنمایی بفرمایید؟