معرفی بهترین کشور برای مهاجرت کاری ایرانیان و شرایط آن

معرفی بهترین کشور برای مهاجرت کاری ایرانیان و شرایط آن

زمانی که صحبت از مهاجرت می‌شود، سوالی که پیش می‌آید این است که کدام کشور شرایط بهتری برای مهاجرت دارد؟! پاسخ این سوال وابسته به شرایط شخصی فرد و از همه مهم‌تر دلایل و هدفی است که از مهاجرت دارد. به‌طور کلی افراد با سه روش و هدف مهاجرت می‌کنند. این سه هدف شامل: مهاجرت تحصیلی، مهاجرت کاری و مهاجرت برای زندگی می‌باشد. پس از مشخص شدن هدف و روش مهاجرت، می‌توان درباره‌ی کشور‌های انتخابی تصمیم‌گیری کرد. مهاجرت کاری، یکی از روش‌های بسیار متداول برای مهاجرت در میان ایرانیان است و به همین دلیل، این سوال که بهترین کشور برای مهاجرت کاری ایرانیان، کدام کشور است، بسیار مطرح می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا به این سوال پاسخ دهیم و به توضیح جامع و کامل و معرفی بهترین کشور برای مهاجرت کاری ایرانیان، بپردازیم.

مهاجرت کاری به چه معناست؟

مهاجرت کاری به چه معناست؟

افراد به دلایل مختلفی تصمیم به مهاجرت می‌گیرند. دلایلی مانند: دلایل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و یا شخصی. اصطلاح مهاجرت کاری زمانی به کار برده می‌شود که شخصی، از کشوری به کشور دیگر به منظور استخدام مهاجرت می‌کند و شامل هر شخصی می‌شود که به عنوان مهاجر برای استخدام پذیرفته می‌شود. مهاجرت کاری در زیرشاخه‌ی مهاجرت اقتصادی قرار می‌گیرد و تصمیمی در جهت یافتن کار یا دنبال کردن یک مسیر شغلی خاص می‌باشد. مهاجرت جمعیتی و اقتصادی و کاری، با استانداردهای کار، بیکاری و سلامت کلی اقتصاد یک کشور مرتبط است. همچنین عوامل ترغیب‌کننده مانند: دستمزدهای بالاتر، فرصت‌های شغلی بهتر، استاندارد زندگی بالاتر و فرصت‌های آموزشی بهتر نیز از دیگر عوامل موثر در اقدام به مهاجرت کاری افراد هستند. مهاجرت کاری در قوانین مهاجرتی اکثر کشور‌ها، مورد توجه قرار گرفته است. در مهاجرت کاری می‌توان دو نوع مهاجر را شناسایی کرد: نیروی کار بسیار ماهر و متخصص و نیروی کار غیر‌ماهر با دستمزد پایین (شامل مهاجران غیرقانونی یا اجباری).
مهاجرت کاری شرایط و روش خاص را در‌بر‌می‌گیرد که با توجه به کشور انتخابی برای مهاجرت متفاوت است. برخی از کشورها، با توجه با نیرویی که نیاز دارند، ممکن است از فرد درخواست‌دهنده، مدرک تحصیلی، مدرک و نمره زبان، تجربه کاری و غیره بخواهند. شرایط اساسی و عمومی اغلب کشور‌ها برای مهاجرت کاری شامل: مدرک تحصیلی مرتبط با کار، داشتن سابقه کاری مرتبط، سن تعیین شده توسط کشور و داشتن ایده‌ی شغلی، می‌باشد. برای درخواست مهاجرت کاری، باید مدارک مشخص شده را توسط دارالترجمه‌ها و مراکز مخصوص این کار ترجمه کرد. پیش از درخواست مهاجرت کاری، باید به ترجمه مدارک شناسایی مانند ترجمه کارت ملی و ترجمه مدارک تحصیلی اخذ شده مانند ترجمه دیپلم و در صورت متاهل بودن، ترجمه سند ازدواج، اقدام کرد.

✔️ مطالعه بیشتر: روادید چیست؟ مهم ترین قوانین آن در سال ۲۰۲۲

بهترین کشورها برای مهاجرت کاری ایرانیان و شرایط آن

بهترین کشورها برای مهاجرت کاری ایرانیان و شرایط آن

همان‌طور که همه می‌دانیم، امروزه آمار مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور، روز‌به‌روز افزایش می‌یابد و غالب این مهاجرت‌ها به دلایل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی انجام می‌شوند. مهاجرت به خودی خود امری پیچیده است اما شاید برای ایرانیان پیچیده‌تر نیز باشد. اغلب افراد، برای مهاجرت از دو روش تحصیلی و کاری استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که ما در این مقاله به بررسی بهترین کشور برای مهاجرت کاری ایرانیان، می‌پردازیم. در این امر، باید الویت‌های فرد در نظر گرفته شده و تعریف هر فرد از بهترین معین شود. عموماً معیار‌هایی که در امر مهاجرت کاری مطرح می‌شوند عبارتند از: داشتن شغل مناسب، حقوق کافی، زبان کشور مقصد، راحتی دریافت ویزا، توان زندگی، شرایط محیطی و فرهنگی کشور مقصد، دریافت اقامت دائم و غیره.
به‌طور کلی، کشور‌های نروژ، آلمان، کانادا، استرالیا، امارات، ژاپن و اتریش، کشور‌هایی هستند که بیشتر مهاجر‌پذیر هستند. با توجه به موارد گفته شده، کشورهایی وجود دارند که سال‌هاست مقصد ایرانیان برای مهاجرت هستند. در میان کشور‌های گفته شده، کانادا، استرالیا، بریتانیا، آلمان و کشور‌های حوزه‌ی خلیج فارس، کشور‌هایی هستند که ایرانیان زیادی در سال‌های اخیر مقصد مهاجرت خود قرار داده‌اند. در ادامه به بهترین کشور‌ها برای مهاجرت کاری ایرانیان و توضیح آن‌ها میپردازیم.
کشور‌های اروپایی: طبق بررسی‌ها، حدود ۳۰ درصد ایرانیان خارج از کشور در کشور‌های اروپایی سکونت دارند. اکثر ایرانیان کشور‌های بریتانیا، سوئد، ایتالیا، هلند و آلمان را به دلیل سطح اقتصادی عالی، رفاه بالا، حقوق مناسب و وجود امنیت شغلی برای مهاجرت کاری انتخاب می‌کنند. لازمه‌ی مهاجرت کاری به اکثر کشور‌های اروپایی، داشتن مهارت و تخصص و نیروی کارآمد بودن و همچنین اخذ ویزای کاری این کشور‌ها میباشد. برای مثال: ویزای کشور آلمان ۶ ماهه بوده و پس از ۶ ماه، فرد باید کشور را ترک کند.
کانادا: کشور کانادا با کمبود نیروی کار مواجه است و به همین دلیل نیز بخش عمده‌ای از ایرانیان برای مهاجرت این کشور را انتخاب می‌کنند. کانادا قصد دارد تا با اجرای یک برنامه کاری، مهاجران زیادی را در کشور خود به‌کار بگیرد. شرایط مختلفی برای کار در کانادا وجود دارد. داشتن تخصص و مهارت کافی در رشته و تخصص خود، داشتن مدرک زبان آیلتس، داشتن سابقه کاری مرتبط و غیره، از این دسته از شرایط هستند. همچنین به دلیل آشنایی نسبی اکثر ایرانیان با زبان انگلیسی، می‌توان گفت کشور‌های انگلیسی‌زبان گزینه‌های بهتری برای مهاجرت هستند.
کشورهای حوزه خلیج فارس: تطابق فرهنگی موضوعی است که باید در هنگام مهاجرت توجه زیادی به آن داشت. این کشور‌ها نیز به سبب نزدیکی به ایران، شباهت‌های فرهنگی زیادی با ایران داشته و همچنین رفت‌و‌آمد نیز راحت‌تر است. کار در کشور‌هایی مانند: عربستان، امارات، قطر و غیره، به دلیل درآمد بالایی که دارند، سالانه ایرانیان زیادی را به عنوان مهاجر به خود جذب می کنند.
استرالیا: یکی دیگر از کشورهایی که برای مهاجرت کاری ایرانیان مناسب است، کشور استرالیا می‌باشد. دستمزد بالا و تسهیلات و خدمات ارائه شده به مهاجران، از جمله دلایلی است که این کشور را بستری مناسب برای مهاجرت ایرانیان، کرده است.
برای مهاجرت به همه‌ی این کشور‌ها، نیاز به ترجمه‌ی رسمی مدارک وجود دارد و پیش از مهاجرت باید به ترجمه گواهی عدم سوء پیشینه، ترجمه‌ی مدارک تحصیلی، ترجمه‌ی مدارک شناسایی و…، اقدام کرد.

✔️ مطالعه بیشتر: مهاجرت بدون مدرک زبان در سال ۲۰۲۲ | شایعه یا حقیقت؟

شرایط اخذ ویزا کار

شرایط اخذ ویزا کار

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد، برای مهاجرت کاری، باید اقدام به اخذ ویزای کاری کرد. ویزای کاری ویزایی است که صرفاً برای کار صادر می‌شود و به مدت زمانی که کشور مقصد در ویزا تعیین کرده است، می‌توانید در آن کشور کار کنید. برای دریافت ویزا، اولین قدم مطالعه شرایط کشور انتخابی است. برای هر کشوری، شرایط اخذ ویزای کاری متفاوت و با توجه به قوانین کاری آن کشور است. برای مثال: برای ویزای کاری کشور کانادا، می‌بایست دعوتنامه و مدرک زبان آیلتس داشته باشید. این در حالی است که برای برخی کشور‌ها، این موارد ضروری نیست. البته برای دریافت ویزای کاری، داشتن یک سری شرایط عمومی، ضروری است. در ادامه به بررسی این شرایط می‌پردازیم.

✔️ مطالعه بیشتر: گواهینامه بین المللی و شرایط دریافت آن در سال ۲۰۲۲

ترجمه مدارک

برای اخذ ویزای تمام کشور‌ها، مدارک شما باید ترجمه رسمی شوند. مهم‌ترین مدارک عمومی که باید ترجمه شوند عبارتند از ترجمه مدارک تحصیلی، ترجمه مدارک سوابق کاری، ترجمه رسمی سابقه بیمه و ترجمه صورت حساب بانکی.

دعوتنامه

برای دریافت ویزای کاری برخی از کشور‌ها، ارائه‌ی دعوت‌نامه از سوی کارفرما اجباری است. این دعوتنامه باید از سوی موسسه و یا شرکتی که قصد کار در آن دارید، صادر شود. اطلاعات جامعی از جمله: مشخصات شخصی شما، میزان دستمزد و مدت زمانی که می‌توانید در این کشور کار کنید، درج می‌شود.
یادگیری زبان: فرد متقاضی ویزای کار، باید با زبان کشور مقصد آشنایی داشته باشد. این آشنایی نه صرفاً به صورت یک انجام یک آزمون، بلکه به صورت ارائه‌ی مدرک و نمره‌ی زبان می‌باشد.

بازگشت پس از اتمام زمان ویزای کاری

پس از پایان یافتن مدت زمانی که در ویزا درج شده است، فرد متقاضی باید کشور مقصد را ترک کند. البته در برخی از کشور‌ها می‌توان پس از پایان اعتبار ویزا، فرد درخواست اقامت کند.
داشتن سابقه کاری و تحصیلی: برای اغلب کشور‌ها، داشتن سابقه‌ی کاری و تحصیلی مرتبط با شغل، یک امر ضروری است و برای دریافت ویزای کاری، فرد با سابقه مرتبط، در اولویت قرار دارد.

نتیجه‌گیری
مهاجرت، تصمیمی بسیار سخت است که فرد را با چالش‌های زیادی رو‌به‌رو می‌کند. روش‌های مهاجرتی مختلفی وجود دارند که هرکدام قوانین خاص خود را می‌طلبد. امروزه و با گسترش مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، ایرانیان زیادی اقدام به مهاجرت می‌کنند. اکثر دلایل و روش‌های ایرانیان نیز تحصیلی و کاری هستند. به همین سبب، در این مقاله سعی کردیم تا هر آنچه که نیاز است راجع به مهاجرت کاری و بهترین کشور‌ها برای مهاجرت کاری ایرانیان و همچنین شرایط آن‌هابدانید را توضیح دهیم.

دسته بندی:

نظرات کاربران