اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا + شرایط و مدارک

تحصیل در ایتالیا

اگر به تحصیل در یکی از کشورهای زیبا و فرهنگی اروپا علاقه‌مند هستید، مطمئناً ایتالیا یکی از گزینه‌های جذاب برای شما خواهد بود. اما برای اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا، شناختن شرایط و مدارک لازم امری ضروری است. در ادامه، به طور جامع به این موضوع خواهیم پرداخت تا شما را با اطلاعات کاملی در این زمینه آگاه کنیم. با من همراه باشید تا درباره انواع مختلف بورسیه تحصیلی ایتالیا، بیشتر بدانیم.

انواع بورسیه های تحصیلی ایتالیا

انواع بورسیه های تحصیلی ایتالیا

در ایتالیا انواع مختلفی از بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌شود. این بورسیه‌ها می‌توانند شامل هزینه‌های تحصیلی، هزینه‌های زندگی، تأمین مسکن و سایر هزینه‌های مرتبط با تحصیل در ایتالیا باشند. انواع بورسیه های تحصیلی ایتالیا شامل:

نوع اول: بورسیه تحصیلی در ایتالیا به مبلغ 4800 یورو برای مقطع مستر تا سن 28 سال و 5120 یورو برای مقطع دکتری تا سن 30 سال اختصاص دارد. این بورسیه بر اساس رزومه‌ی کاری و علمی فرد اعطا می‌شود و برای دانشجویان دکترا است. هرچند برخی دانشگاه‌ها این بورسیه را به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا هم می‌دهند.

نوع دوم: بورسیه‌های تحصیلی خصوصی ایتالیا که زیرمجموعه‌های مختلفی دارند و به شرایط خاصی وابسته هستند. برای مثال، فرد متقاضی می‌تواند از یک سری مراکز علمی و کاری بورسیه را بگیرد و در مقابل برخی تعهدات قرار دهد. برای اطلاعات بیشتر، می‌توانید به صورت مستقیم با این سازمان‌ها در ارتباط باشید.

نوع سوم: بورسیه کار دانشگاه‌های ایتالیا با ارزش 5000 یورو برای مستر و 8000 یورو برای دکتری. در تمام دانشگاه‌های ایتالیا مشاغل نیمه وقتی وجود دارند که دانشجویان می‌توانند با انجام کارهایی مانند کار در کتابخانه‌های دانشگاه یا موسسات زیر نظر دانشگاه از یک درآمد معقول برخوردار شوند. شرایط و تاریخ ثبت نام بر اساس فرم‌های موجود در سایت دانشگاه اعلام می‌شود.

نوع چهارم: بورسیه استانی ایتالیا با ارزش 7000 یورو برای دانشجویان و 20 درصد افزایش برای دختران رشته‌های مهندسی. این بورسیه معروف به دانشجویان شرایط مناسبی را برای دریافت بورس فراهم می‌کند و به همین دلیل بسیاری از دانشجویان ایرانی برای دریافت بورسیه ایتالیا از نوع استانی به این کشور سفر می‌کنند.

بورسیه استانی ایتالیا چیست؟

بورسیه استانی ایتالیا چیست

DSU که مخفف “Diritto allo Studio Universitario” به معنای “حق تحصیل دانشگاهی” می‌باشد، به کمک‌های مالی اشاره دارد که سالانه توسط مراکز مختلف در مناطقی که دانشگاه‌ها در آن جا واقع شده‌اند، تعیین می‌شود.

بورسیه استانی ایتالیا (DSU) یک فرصت بی‌نظیر برای دانشجویان با استعداد است که توانایی مالی کافی ندارند و به آن‌ها ابن امکان می‌دهد تا به راحتی به تحصیل خود در ایتالیا ادامه دهند. بورسیه استانی ایتالیا، یک فرصت قابل توجه برای دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است؛ این بورسیه توسط دولت ایتالیا برای دانشجویانی ارائه می‌شود که از ظرفیت مالی کافی برای پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی در ایتالیا برخوردار نیستند.

دریافت این بورسیه نیازمند ارائه درخواست کتبی به اداره بورسیه بوده و همچنین شامل هزینه‌های دانشگاه، هزینه‌های سلف، هزینه‌های خوابگاه و … است. این بورسیه از جمله فرصت‌هایی است که برای دانشجویان ایتالیایی و بین‌المللی ارائه می‌شود و به آن‌ها کمک مالی می‌کند تا بتوانند ویزا تحصیلی ایتالیا خود را دریافت کنند. بر اساس شرایط مالی خانواده دانشجو و درآمد سرپرست خانواده، مبلغ این بورسیه به صورت سالیانه و در حدود 5 هزار یورو تعیین می‌شود. این مبلغ به دانشجویان برای پرداخت شهریه دانشگاه و هزینه‌های زندگی اختصاص می‌یابد. در ایتالیا، بسیاری از دانشگاه‌ها از جمله Politecnico di Milano، دانشگاه پیزا و دانشگاه میلان این برنامه مفید را ارائه می‌دهند.

آیا امکان تحصیل رایگان در ایتالیا وجود دارد؟

در مقایسه تحصیل در کشورهای مختلف و امکان تحصیل در ایتالیا، امکان تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی برای دانشجویان داخلی و خارجی وجود دارد. به طور کلی، دو شرط برای تحصیل رایگان در ایتالیا وجود دارد.

  1. برای دانشجویان داخلی: دانشجویان ایتالیایی که در دانشگاه‌های دولتی تحصیل می‌کنند، می‌توانند به صورت رایگان در این دانشگاه تحصیل کنند.
  2. برای دانشجویان خارجی: دانشجویان خارجی که موفق به دریافت بورسیه های تحصیلی ایتالیا از طریق دانشگاه‌ها، سازمان‌های بین‌المللی یا سایر منابع مالی می‌شوند، می‌توانند به صورت رایگان در دانشگاه‌های دولتی ایتالیا تحصیل کنند. همچنین دانشجویانی که تمایل به ادامه تحصیل به صورت مستقل دارند، می‌توانند به صورت رایگان در دانشگاه‌های دولتی ایتالیا تحصیل کنند، اما در این صورت باید هزینه‌های خود را پرداخت کنند. همچنین پیش از اقدام باید هزینه ترجمه رسمی مدارک تحصیلی زا در نظر بگیرید. شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر با دارالترجمه رسمی رنسانس در ارتباط باشید.

مبلغ بورسیه استانی ایتالیا چقدر است؟

پس از گذراندن مرحله اول و ارائه مدارک دریافت بورسیه دولتی ایتالیا، مبلغ بورسیه به حساب شما واریز خواهد شد. مبلغ تقریبی 7000 یورو در سال است (با توجه به شرایط هر استان متفاوت است) که بخش زیادی از هزینه های آموزشی مانند تخفیف یا پرداخت 10 تا 90 درصد شهریه دانشگاه، هزینه خوابگاه و کارت غذا را پوشش می دهد.

هزینه تحصیل در ایتالیا چقدر است؟

هزینه تحصیل در ایتالیا نسبت به دیگر کشورها به دلیل اختلاف در سیستم آموزشی و منابع مالی، متغیر است. در حالت کلی هزینه های تحصیل در ایتالیا بسته به سطح تحصیلات، دانشگاه و محل اقامت بستگی دارد. برای معرفی بهترین دانشگاه‌های ایتالیا می‌توانید به لینک مربوط به آن مراجعه کنید.
هزینه های تحصیل در ایتالیا شامل سه بخش اصلی است: شهریه، هزینه‌های زندگی و هزینه‌های اضافی.

در کل، هزینه تحصیل در ایتالیا متغیر بوده و ممکن است بین 6000 تا 12000 یورو در سال باشد.. علاوه بر این، بورسیه‌هایی برای دانشجویان محلی و بین‌المللی در ایتالیا وجود دارد که می‌تواند هزینه تحصیل را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا

1- شرایط دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا در مقطع کارشناسی:

در حال حاضر، شرایط دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا برای دانشجویان در مقطع کارشناسی به این صورت است: مقطع تحصیل کارشناسی در ایتالیا، به مدت ۴ سال است که برای پذیرش در این رشته، دانشجو باید مدرک دیپلم ۱۲ ساله خود و ترجمه ریز نمرات را ارائه دهد. دانشجویان در این مقطع می‌توانند از کمک‌هزینه‌هایی برای تحصیل خود بهره‌مند شوند. برای دریافت این مقطع، دانشجو باید ترجمه رسمی مدارک تحصیلی را به سفارت ایتالیا ارسال کند و پس از تایید، با هزینه‌ای کمتر در این کشور به تحصیل بپردازد.

2- شرایط دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد:

بورسیه تحصیلی یکی از مزایای اقتصادی است که توسط دولت به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا پرداخت می‌شود. این نوع بورسیه، که شامل اکثر رشته‌های تحصیلی می‌شود، به دانشجویان کمک مالی برای کاهش شهریه دانشگاه‌های این کشور ارائه می‌دهد. متقاضیان می‌توانند در روز ثبت نام ترجمه مدارک دانشگاهی مورد نیاز را تحویل داده و بورسیه را دریافت کنند.

3- شرایط دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا در مقطع دکترا:

با توجه به بالا بودن هزینه‌های تحصیلی دکترا و تعداد زیادی از متقاضیان، اشخاصی که قصد دریافت بورسیه های ایتالیا را دارند باید رزومه ای بسیار قوی را به دانشگاه ارائه دهند. دانشجوان در این مقطع باید تسلط کاملی بر زبان ایتالیایی و انگلیسی داشته باشند و ترجمه رسمی مدارک خود را نیز به دانشگاه ارائه دهند.

مدارک لازم برای بورسیه تحصیلی ایتالیا

مدارک لازم برای بورسیه تحصیلی ایتالیا

یکی از گام‌های حیاتی در فرایند مهاجرت به دنبال بورسیه تحصیلی در ایتالیا، جمع‌آوری مدارک است. هر گونه دست کم گرفتن این مرحله ممکن است به نتایج ناخوشایندی منجر شود. زمانی که تصمیم به اقدام برای درخواست بورسیه تحصیلی و دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا را گرفتید، در هر مرحله از فرایند، به مدارک مختلف و ترجمه آن ها توسط دارالترجمه رسمی احتیاج خواهید داشت که با توجه به نوع و دانشگاه مقصد و نوع بورسیه، این مدارک ممکن است متفاوت باشند.

برخی از مدارک عمومی مورد نیاز برای مراحل ویزا عبارتند از:

  • گذرنامه معتبر
  • عکس
  • مدارک هویتی
  • رزومه تحصیلی برای مهاجرت
  • مدارک و ریزنمرات مقاطع قبلی
  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • نامه تضمین مالی برای ویزای تحصیلی ایتالیا
  • مدرک زبان
  • پرکردن فرم ویزا
  • بیمه مسافرتی
  • مدارک مربوط به محل زندگی در ایتالیا
  • شرایط کار

با توجه و دقت در جمع‌آوری این مدارک، اصلاحاتی که ممکن است در آینده اعمال شوند را نیز در نظر بگیرید. میتوانید برای ترجمه مدارک خود از دارالترجمه ایتالیایی کمک بگیرید.

دارالترجمه رسمی برای ترجمه مدارک برای مهاجرت

دارالترجمه رسمی برای ترجمه مدارک

در فرایند مهاجرت، ترجمه مدارک به صورت رسمی برای اخذ بورسیه بسیار حیاتی است. دارالترجمه رسمی “رنسانس” یکی از مؤسسات معتبر در زمینه ترجمه مدارک به صورت رسمی است. اهمیت این دارالترجمه این است که با توجه به تعاملات بین‌المللی و مهاجرت بسیاری از افراد به کشورهای دیگر، ترجمه مدارک به صورت رسمی از اهمیت بسزایی برخوردار است و می‌تواند در فرآیند اخذ بورسیه و ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی مختلف، نقش بسیار مؤثری ایفا کند.

نتیجه گیری

اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا می‌تواند یک فرصت فوق العاده برای دانشجویان و دانشجویان علاقه‌مند به یادگیری در یک محیط بین‌المللی باشد. این فرصت می‌تواند به دانشجویان کمک کند تا تجربه‌ی آموزشی و فرهنگی گسترده‌تری پیدا کنند و بتوانند ارتباطات بین‌المللی خود را تقویت کنند.

سوالات متداول

1- بورسیه استانی در ایتالیا چیست؟

در برخی استان‌های ایتالیا، دولت‌های محلی، برای دانشجویانی که قادر به تأمین هزینه‌های تحصیلی خود نیستند، بورسیه‌هایی فراهم کرده‌اند.

2- آیا بورسیه تحصیلی در ایتالیا تنها شامل شهریه دانشگاه است؟

علاوه بر شهریه، برخی برنامه‌ها مبلغی را به عنوان کمک هزینه به دانشجو اعطا می‌کنند.

3- آیا شرایط کار پس از تحصیل در این کشور فراهم هست؟

پس از فارغ‌التحصیلی، شما به مدت 6 ماه فرصت دارید تا شغل مورد نظر خود را پیدا کنید.

4- آیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور وجود دارد؟

بله، برخی از دانشگاه‌ها دوره‌هایی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند.

دسته‌بندی نشده دسته بندی:

نظرات کاربران